Tegnap érkezett a hír, miszerint a Rune 2-t kiadó Ragnarok Game perre megy a játékot fejlesztő Human Head Studios csapatával, miután azok a megjelenés után egy nappal leléptek a Bethesdához, és még a program forráskódját (ami a megállapodásuk értelmében a kiadó tulajdona) is elmulasztották átadni közben. Pedig a Human Head neve nem mindig jelentett egyet a kétes minőséggel és botrányokkal, sőt! Megalakulásuk után, a 2000-es évek elején, még jobbnál-jobb programokat szállítottak nekünk. De vajon mi történt azóta, mi csúszott félre annyira a stúdiónál, hogy 2019-ben már egy per szerencsétlenebbik végén találták magukat? Ennek járunk utána jelen cikkünkben.

Vikingek meg a prédájuk

A Human Head Studios csapatát még 1997-ben alapította hat Raven Software alkalmazott, köztük a korábban a Heretic és Hexen játékokon is dolgozó Chris Rhinehart, aki egészen a bezárásig a stúdió fejeként is tevékenykedett. Múltjukat tekintve egyáltalán nem meglepő, hogy a csapat elsősorban akció-kalandjátékokkal rukkolt elő, méghozzá eleinte kifejezetten minőségi darabokkal.

A megalakulása utáni első években a Human Head Studios olyan közkedvelt címeket készített el, mint a Blair Witch-trilógia második része vagy a Rune című, vikingekre fókuszáló akciójáték. A legismertebb alkotásuk azonban alighanem a 2006-ban piacra dobott Prey, ahol egy idegenek által elrabolt indiánt alakítva kellett kitörnünk fogvatartóink markából, majd különféle fegyvereket és kütyüket felhasználva megmutatni nekik, ki az úr a Földön.

A Prey a groteszk, de ötletes helyszínével, belevaló főhősével és az indián vérvonal miatt megjelenő misztikus szálával hamar belopta magát a játékosok szívébe, a Human Head Studios pedig neki is látott a második rész fejlesztésének, ami viszont már soha nem készült el, és még a stúdiót is magával rántotta a mélységbe.

prey-2-0001.jpg

Ezúttal te vagy a vadász

Pedig a Prey 2 több mint ígéretes projektnek indult. A 2011-es E3-on bemutatott játék valósággal felrobbantotta az internetet, annyira menőn nézett ki. A sztori szerint ezúttal egy légimarsallt alakíthattunk volna, aki az első részben a megszállók űrhajójába csapódó utasszállítón teljesített szolgálatot, és bár a becsapódást túlélte, később elrabolták és kitörölték az emlékeit, így egy idegen világban, fejvadászként tengeti mindennapjait.

A Prey 2 a tervek szerint megtartotta volna az első rész hátterét és kütyüjeit, mindezt pedig kiegészítette volna egy új főhőssel, parkour elemekkel feldobott mozgással, egy hatalmas, szabadon bejárható, nyílt világgal és rengeteg egyéb érdekességgel. A bemutató alkalmából ráadásul nem csak egy nagyon pofás CGI trailert mutattak nekünk (lásd kicsit lentebb), hanem a fejlesztők egy demót is vittek magukkal, így mindenki a saját szemével győződhetett meg arról, hogy az előzetes nem kamu, az ott látott pörgős akciót mi magunk is átélhetjük játék közben.

Azonban hiába a kirobbanóan kedvező fogadtatás és a remek koncepció, a Prey 2 végül sosem jelent meg. Hogy ez pontosan minek köszönhető, arról már megoszlanak a vélemények: a Human Head Studios szerint a Bethesda megpróbálta felvásárolni őket, amire nemet mondtak, így a kiadó elkezdett lehetetlen határidőket szabni nekik, miközben nem is fizetett semmit, mondván, nem tartják az ütemtervet. A Bethesda természetesen mindezt tagadja, szerintük azért kellett kaszálni a Prey 2-t, mert az nem tudott felnőni az általuk elvárt színvonalhoz, ráadásul a fejlesztők a határidőket sem tartották.

A helyzet addig mérgesedett, míg a kiadó és a fejlesztők szakítottak egymással, a Human Head Studios pedig otthagyta a Bethesdánál a Prey jogait. Függetlenségüket így sikerült megőrizniük, de nagy árat kellett fizetniük érte. A kifizetések elmaradása és a Prey elvesztése miatt nehéz anyagi helyzetbe kerültek, így saját játékok fejlesztése helyett mások projektjeibe kellett bedolgozniuk, ha nem akartak csődbe menni.

prey-2-0002.jpg

Vérszegény visszatérés

A 2010-es évek második felében a Human Head Studios ennek megfelelően kis túlzással már csak vegetált. Ebben az időszakban leginkább csak besegítettek más stúdióknak, mikor pedig saját játék fejlesztésébe kezdtek, abba nem volt köszönet. A 2014-es Minimum még csak felejthetőre sikerült, a 2018-as The Quiet Man viszont már bezsebelhette az év egyik legrosszabb játéka címet, nem is érdemtelenül.

A stúdió végül az egyik legelső játékához fordult, és bejelentette a Rune 2 érkezését, azonban a folytatás elkészítése sem ment zökkenőmentesen. A megjelenési dátum többször is csúszott, a játék koncepciója többször drasztikusan megváltozott (akciójátéktól kezdve túlélésre kihegyezett multis címig mindenféle ötlet felmerült), maga a program pedig, amikor végül idén novemberben megjelent, messze elmaradt minden várakozástól a rengeteg bug és a minimális tartalom miatt.

Ami ezután következett arra viszont senki sem volt felkészülve: a Human Head Studios november 13-án, egy nappal a Rune 2 debütálása után, végleg bezárta kapuit, viszont az alkalmazottai még ugyanazon a napon csatlakoztak a Bethesda frissen nyitott stúdiójához, a Roundhouse Studios-hoz. Ezzel a lépésükkel nem csak a játékosokat, hanem a Rune 2-t kiadó Ragnarok Game-t is meglepték, aki először ígéretet tett a játék megjavítására, utána pedig beperelte a stúdiót a forráskód miatt. Hogy ennek az ügynek mi lesz a vége, az még kérdés, de az biztos, hogy a fórumon olvasott reakciók alapján a játékosok nem zárták a szívükbe a fejlesztőket a döntésük miatt.

prey-2-0003.jpg

Ugyanaz, mégis más

A Human Head Studios tehát 22 év után bezárta kapuit, azonban nem veszett el, csak átalakult: fejlesztői immár új néven, de változatlan gárdával folytatják a Roundhouse Studios kötelékében, a Bethesda zászlaja alatt. Így ha évek múltán is, de csak megtörtént az a felvásárlás, amit a kiadó a  2010-es évek elején annyira szeretett volna. Reméljük (bár tudjuk, hogy hiú ábránd), ez egyben azt is jelenti, hogy valamikor a jövőben elkészül az a Prey 2, amit a 2011-es E3-on már láthattunk, de soha nem élhettünk át teljes valójában.