A nextgen konzolokról szóló cikksorozatunk eddig két részében részletesen beszámoltunk a PlayStation 4-ről és a következő Xboxról, sőt, a gépek egymáshoz való viszonyát is boncolgattuk, a Nintendo-féle Wii U-t is az egyenletben hagyva. Csakhogy a PC Guru közönsége elsősorban PC-s játékosokból áll, akiket érdekel, hogy milyen hatással lesznek az új masinák kedvenc plaformunkra. Nos, ugyan nem látunk a jövőbe, de az uralkodó trendek azért előrevetítik, mi várható PC-s fronton.

A konzol is csak egy PC

A PlayStation 4 és az új Xbox felépítését tekintve nagyon hasonlít egy klasszikus, játékos igények figyelembevételével kiépített személyi számítógéphez. Mindkét gép AMD által gyártott központi egységgel rendelkezik, melyek x86 és x64 módban is üzemelhetnek, programozásuk tehát pofonegyszerű -- vagy legalábbis nem olyan bonyolult, mint a Xeoné vagy a Cellé. A videochip a PS4-ben szintén AMD, míg az új Xboxban a pletykák szerint Nvidia gyártotta grafikusmag található. Azt ugyan nem tudjuk, hogy a Sony fejet hajt-e a DirectX-nek, avagy saját API-ra támaszkodik, esetleg valamilyen független megoldással él-e (az OpenGL jó ötletnek tűnik). Az azonban biztos, hogy akárcsak a kifejezetten DX11-re alapozott Xbox, a PlayStation 4 is képes lesz kezelni a Microsoft-féle kódot, egyszersmind nemcsak a hardveres, de a szoftveres határok is elmosódnak. Ez azért fontos, mert eddig a legtöbb konzolexkluzív nagy cím nem tudott volna működni konkurens platformon. A következő generáció képviselői azonban olyannyira egyformának ígérkeznek, hogy immár tényleg csak üzleti döntés szerint lesz platformhoz kötött játékokat fejleszteni. Mivel pedig a nextgenek a PC-khez is közelebb húzódnak, már a legelső játékok is könnyedén átírhatók lesznek Windows-alapú számítógépekre. Akik még emlékeznek az eggyel korábbi generációváltásra (ej, de rég volt 2005), felidézhetik, mekkora minőségbeli ugrást jelentett egy Gears of War vagy Uncharted. Sajnos a PC-közeli rendszerek miatt az ugrásszerű minőségjavulás elmarad, lassabb, folytonosabb átalakulás várható. Arról már nem is beszélve, hogy a PS3 és az Xbox 360 HD-konzolok voltak, az 1280x720-as natív felbontás után pedig nem olyan látványos az 1920x1080, mint annak idején a HD Ready volt a legtöbb tévé fájóan elmaradott 480p-jéhez képest.

Hogy nézünk ki

A könnyen portolható játékok azt jelentik, hogy az új konzolokra érkező programok rögtön megjelenhetnek PC-n is, nem kell majd várnunk rájuk, mint eddig -- legalábbis elméletileg. Sajnos azonban a játékvilág konzolorientáltsága váratóan nem módosul. A PlayStation 3 és az Xbox 360 megjelenése előtt a PC-kre fejlesztett programok és a konzolos játékok között látványos eltérések voltak. Míg számítógépeken Far Cry-oztunk és Half-Life 2-ztünk, addig PS2-n és Xboxon csak durva kompromisszumok árán játszhattunk efféle mesterművekkel, épp ezért is virágzott a sztereotípia, mely szerint a konzolos játékok egyszerűbbek, könnyedebbek a PC-s exkluzív címeknél. Manapság azonban ugyanazok a játékok jelennek meg a három fő platformra, mindenki játszhat BioShock: Infinite-et, Crysis 3-at, vagy épp Tomb Raidert, mindegy, milyen gépe van. Sőt, még az olyan, egykor konzolon elképzelhetetlen stílusok is képviseltetik magukat, mint a TBS, jó példa erre a multiplatform XCOM, melyet a PC Guruban a 2012-es esztendő legjobb játékának szavaztunk meg. Ráadásul az utóbb évtized legsikeresebb kompetitív jellegű FPS-szériája is az Xbox 360-on érzi magát a legjobban (talán nem kell leírnunk, melyik franchise-ról van szó). A konzolos fejlesztések elsőbbséget élveznek, és amíg az évente érkező folytatások üzletpolitikája sikeres, nem is számíthatunk jelentős változásokra. A kiadóknak gyors, mérhető eredmények kellenek -- nagyon egyszerűen fogalmazva „nem érnek rá” különféle változatokat készíteni, ezért van, hogy csak az utóbb egy évben vált látványossá a különbség PC-n és konzol között. Jó példa erre a Far Cry 3, ami játékgépeken sokszor elég rusnya, szenvednek a sokéves hardverek, egy erős gamer-konfiguráción azonban lenyűgözően fest. De előhozakodhatnánk a Crysis 3-mal is (fent) -- igaz, a Crytek technológiai erőfitogtatása Xboxon és PlayStationön is megemeli a szemöldököket.

A piaci rés

Az új konzolok megjelenése tehát végső soron mindenki számára örömteli esemény lesz. A PC-sek egy sor friss szellemi tulajdonnal ismerkedhetnek meg, melyeket direkt a nextgenek késése miatt nem láttunk eddig, konzolos barátaink pedig elégedettek lehetnek a PC-ről ismert előnyök megszerzése miatt. Az üzleti trendek azonban nem változnak majd jelentősen, sőt, az egymáshoz kísértetiesen hasonló architektúrák miatt még több multiplatform franchise-ra számítunk. Természetesen a konzolgyártók igyekeznek kitenni magukért, biztos lesz egy sor cím, ami kifejezetten az adott gép képességeit igyekszik megvillantani. Ám ahogy a dolgok most állnak, a PC-s játékosoknak sem kell tartaniuk, hisz az utóbbi egy év a nagy klasszikusok rég áhított reneszánszát hozta. Lett új XCOM, SimCity, StarCraft, egyre több minőségi MMOG-t kapunk, és bár a PS4-gyel bemutatott Share-funkció előrébb löki a konzolos szociális interakciót, azért ez még mindig a PC-nek hazai pálya.

Jó kérdés, hogy mi a helyzet a Nintendóval, hisz a Wii U már nem olyan gyenge, mint elődje volt. A válasz egyszerű: semmi. A nagy N-t eddig sem érdekelték a kötöttségek vagy a trendek, a japán vállalat mindig a maga útját járta, s noha ez nem mindig vezette el őket az áhított paradicsomba, a sok negatív elemzői előrejelzés ellenére a vállalat köszöni, jól van. S ha innen nézzük, a PC is ugyanebben a cipőben jár: korunk kedvenc szabad platformja egy saját önálló világ, amit időről időre temetnek ugyan, de mindig feltámad. Nem kell hát aggódni, lesz mivel játszanunk a nextgenek után is, sőt, úgy gondoljuk, hogy roppant izgalmas korszak elébe nézünk.