Az elmúlt néhány évben minden a mesterséges intelligencia körül forgott – ahogy a nagyvilágban, úgy a játékfejlesztés terén is. És ahogy az várható volt, a könnyű haszonért nyúló “indie fejlesztők” egy része éppen úgy kezdte el tonnaszámra gyártani az mesterséges intelligenciával generált szeméttartalmakat, mint bármelyik rossz tiktoker vagy politikai influenszer. Emellett azonban a legnagyobb, komoly pedigrével rendelkező fejlesztők is rászoktak a generatív AI használatára – több-kevesebb sikerrel. Én azonban úgy gondolom, hogy hiába az Assassin’s Creed: Shadows gyönyörű növényzete vagy a Call of Duty: Black Ops 7 borzalmas Calling Cardjai, egy játék sem használta olyan jól idén az AI eszközöket és a gépi tanulást, mint az ARC Raiders.
AI slop
Pedig az Embark Studios brigádját sem kerülte el a témát körüllengő vita és felháborodás. Miután világossá vált, hogy az ARC Raiders-ben feltűnő NPC-k hangjának javát mesterséges intelligenciával generálták a fejlesztők, a Eurogamer mindössze két csillagra értékelte a játékot, ezzel kiállva a játékiparban dolgozó színészek mellett, és egyben visszautasítva a mesterséges intelligenciával generált művészeti elemeket. Némileg értő füllel tényleg nem nehéz meghallani, hogy Speranza árusai valóban lélektelen tónusban mondják fel a pármondatos soraikat, ez pedig amellett, hogy a játék átfogó minőségére is rányomja a bélyegét, ahogy azt a Eurogamer hangsúlyozta, az iparágra és a benne dolgozókra nézve is kifejezetten kártékony.
Egy percig sem vitatnám, hogy ez a megközelítés abszolút egy olcsó, költséghatékonyság által vezérelt üzleti lépésnek tűnik, ami háttérbe szorítja a játékipari kreatívokat. Az Embark azonban nem állt meg itt. A színészek “leváltásán” túlmenve bebizonyították, hogy az egyébként kifejezetten göröngyös fejlesztés során nem a spórolás volt a fő szempont, hanem az, hogy kreatív módon építsék be az új technológiát a játékba, méghozzá úgy, hogy az mechanikai szinten is az ARC Raiders előnyére váljon.
Mesterséges immerzió
De mielőtt továbbmennénk, válasszuk ketté a témát, hiszen a generatív mesterséges intelligencia és a gépi tanulás közt nagy szakadék tátong – az ARC Raiders pedig nagy kreativitással használja mindkettőt. A mesterséges intelligenciával megvalósított szövegalkotást a játék interaktív hangfelvételeiben, azon belül is a kontextus-rendszerében veti be a játék. Például a Point of Interestek, fegyverek, ellenfelek, vagy bármi más környezeti elem pingelésekor nem előre felvett, repetitív barkokat játszik le, hanem valós időben generál egyedi hangszövegeket a helyzet függvényében – legyen szó távolabbi ellenségtől származó neszezésről vagy arról, ha egy ellenfelet szeretnénk megjelölni a pályák nagyon specifikus pontjain. “Raider, at the eastern buildings, by the collapsed highway!” Ez rengeteg felvételkombinációt megspórol a fejlesztőknek, miközben teljesen realisztikus, helyzet és helyszínfüggő audioélményt kever a rendszer.
Ahol azonban igazán forradalmasít az ARC Raiders, az a proximity chat. A hasonszőrű PvPvE extraction shooterekben, vagy bármely más PvP játékban nem ritka, hogy mikrofonon keresztül szóba állhatunk az idegenekkel, így akár rögtönzött csapatot alkotva velük. Az ARC Raiders azonban AI-generált hangmódosítással csavar egyet a közösségi élményen. A játékosok tízféle hangból (5 maszkulin és 5 feminin) választhatnak, ha bekapcsolják ezt a kísérleti eszközt, majd azt a program valós időben változtatja meg a saját hangunkat ezekre. Így akár egy magas hangú fiatal játékos is mély, tiszteletet parancsoló hangra tehet szert, a nők férfi hangon, a férfiak pedig női lágysággal szólalhatnak meg. Teljesen új, immerzív dimenziója nyílik meg ezzel a roleplayingnek, az pedig, hogy lényegében hibátlanul és késés nélkül működik a rendszer, szintén nagy technikai bravúr.
Na ez az igazi machine learning!
A generatív mesterséges intelligencia tehát több ponton is érdekesebbé teszi az ARC Raiders-t, de az Embark igazán a gépi tanulás oldalán alkotott igazán nagyot. Mert a svédek szó szerint vették a “machine learning” fogalmát – a gépi ellenfeleknek nem előre megadott animációkat és viselkedésmintákat követnek, hanem szó szerint maguk tanultak meg járni, repülni és vadászni. A stúdió tagjai az ARC Raiders fejlesztéséről szóló dokumentumfilm-sorozatban fejtették ki, hogy a játékban pókszerű lábakon járó vagy drónként repülő ARC ellenfelek minden tekintetben követik a fizika és a robotok, illetve azok végtagjainak tömege által diktált törvényeket.
Ezek a félelmetesen kiszámíthatatlan és folyamatosan fejlődő ellenfelek éppen úgy tanultak meg járni, mint a Boston Dynamics robotjai: sok ezer órányi virtuális környezetben való csetlés-botlás nyomán. Így történhet meg az is, hogy a robotok sérülésekor teljesen valósághűen szenvedik el a találatot, ha pedig esetleg elveszítenek egy lábat vagy turbinát, a megcsonkított géptestükkel is a fizika törvényeit követve alkalmazkodnak a szituációhoz.
Emellett pedig a viselkedésük is gépi tanuláson alapul, a megszokott fixen programozott paraméterek helyett. A játékosközösség is megfigyelte már, hogy az ARC-ok alkalmazkodnak a játékosok taktikájához, és úgy tűnik, hogy a hetek és hónapok múlásával tovább tanulnak. A korábban csak az épületeken kívül pásztázó drónok már rendszeresen berepülnek az ablakokon, hogy a beltérben folytassák a harcot, a hatalmas ugrásokra képes Leaperek pedig kivárnak és fedezékbe vonulnak egészen addig, amíg a rájuk messziről lövő játékosok nem kerülnek fizikailag is támadható helyzetbe.
Az Embark Studios tehát kézzel fogható, játékmechanikai szinten integrálta az ARC Raiders-be a mesterséges intelligencia szöveggeneráló, hangmódosító képességeit, a gépi tanulással pedig alapjaiban szabták meg a félelmetesen élethűnek tűnő robotok mozgását és viselkedési formáit – ezeket pedig más rendszerekkel nem tehették volna meg. Az év egyik legnagyszerűbb játékaként emlegetett kivonásos lövölde tehát határozottan jobb játék lett az AI-eszközök használata miatt, hiszen a cost cutting helyett láthatóan az innováció volt a fő szempont. Ezt a megközelítést pedig még Ai-szkeptikusként is nehéz lenne elítélni.
Borítókép forrása: Embark Studios