Az idei E3-on -- tudtunkon kívül -- már bemutatkozott a Forza 4, a prezentáció pedig egyértelművé tette, hogy a fejlesztő Turn 10 a Microsoft Kinect perifériája felé fordul. Bár akkor még azt hittük, hogy csak a harmadik rész DLC-vel megtoldott változatát látjuk, valójában a negyedik felvonásba nyerhettünk betekintést, jó eséllyel a Forza 3 grafikusmotorja segítségével. Hétvégén azonban kiderült, hogy a negyedik Forza is fejlesztés alatt áll, sőt, jövő ősszel meg is jelenik, nyíltan kihívva ezzel a Sony-féle Gran Turismo 5-öt. Persze az előzetes videóanyag alapján nem igazán lehet messzemenő következtetéseket levonni, mi mégis megkísérlünk kicsit a dolgok mögé látni, és a sok félinformációból összerakni, hogy mit is várhatunk a következő esztendő végén érkező Forza 4-től.

Az első dolog a már említett kinectes támogatás, ami elsőre nehezen összeegyeztethető a Forza-féle félszimulációs megoldásokkal. Bár a sorozat csak konzolokon létezik, elmondható, hogy -- a GT-hez hasonlóan -- a platformok lehetőségeihez képest igyekszik mindennél reálisabb vezetési élményt nyújtani. Na de hogy fér ebbe bele a Kinect, amit elsősorban a casual réteg számára tervezett a Microsoft? Nos, az IGN tavaly már vetett egy pillantást a félig meddig Forza 4-nek vélhető demóra (érdekes, hogy a cikkben már így hivatkoznak rá), tapasztalataik szerint pedig a Turn 10 ahelyett, hogy összemosná a nyers szórakozást az autós játékok komolyságával, inkább kettéválasztja a programot, valahogy úgy, ahogy Jamaucsiék tették a GT-k Simulation, illetve Arcade módjával.

Forza Motorsport 4 Játékképek

A nyári demóban két opció volt, egy sima verseny és egy összetettebb karrier, ami alapvetően a Forza 3-at foglalta magába. Előbbi működése viszont sokkal érdekesebb, mert ekkor egy teljesen arcade élménnyel gazdagodhatunk úgy, hogy közben a játék valósághű fizikai rendszere dolgozik az autónk alatt. Ezt úgy képzeljük el, hogy miközben vezetünk, csak a kormányt kell rángatnunk a Kinect előtt (azaz úgy kell tennünk, mintha volna kormány), míg a játék a többi dolgot (fékezés, gázadás) elvégzi helyettünk. A cél, hogy minél több autót előzzünk meg az adott idő alatt. Hülyeség? Nos, elsőre annak hangzik, viszont a valós fizikai modellezés miatt a kanyarodás egyáltalán nem olyan könnyű feladat, és bár tény, hogy az ember nem törődik a pedálokkal, dolgozik éppen eleget a karjaival.

Ez persze júniusban volt, azaz fél évvel ezelőtt. Az ötlet viszont vállalhatónak tűnik egy teljes játék erejéig is. Persze a napokban a Microsoft sem volt lusta, ma például közölte a cég, hogy játékuk a legjobb versenyjáték lesz, konzoloktól függetlenül is.

"A Forza Motorsport 4 a legteljesebb, legélénkebb és legélethűbb autós élményt nyújtja, minden konzolt egybevéve is. Közelebb hoz a határokhoz, mint valaha képzelted volna." -- áll a hivatalos közleményben, ami egyértelműen a Gran Turismo 5-nek szól.


Az E3-as gameplay

S hogy milyen lesz a játék Kinect nélkül? Nos, előreláthatólag olyan mint a Forza 3, csak csiszoltabb, jobb fizikával és szebb grafikával. A látvány egyébként is sarkalatos pontja a két titán ütközetének, hisz a GT5 sokat ígért és ehhez képest keveset hozott, míg a Forza 3 már egy éve a piacon van, és itt-ott látszik rajta a kora. A mai nap folyamán a Turn 10 négy hivatalos képet adott ki a programból, ezek azonban a trailerben látható felvételekből lettek kilopva, ergo messzemenő következtetések levonására nem alkalmasak. Mindenesetre ha arra alapozunk, hogy az MS le akarja győzni a Sonyt, akkor a játék szép lesz, nagyon szép. Meglátjuk.


A hivatalos trailer, szinte nulla információval

Összefoglalónak jó volna valami frappánsat írni, de azt hiszem, a fenti adatok ismeretében nyilvánvaló, hogy a játék jelenlegi állapotában túlságosan is nagy felelőtlenség lenne summázni bármit is. A Forza 3 remek online rendszerét mindenképpen visszavárjuk a negyedik részben, a mesterséges intelligenciát és a licencen alapuló versenyeket pedig kérjük átgondolni, illetve beimplantálni. A Top Gear már most biztosította a rajongókat, hogy a csapat egy rakás segítséget nyújtott a fejlesztőknek, a lehetőség tehát adogg egy kiváló autós játék elkészítéséhez. Több nem is kell a boldogságunkhoz.