Valószínűleg már mind átéltük legalább egyszer azt, hogy békés éjszakánkat az iskoláról szóló rémálom tette tönkre, ha máskor nem, hát vizsgaidőszakban. Velem legalábbis előfordult, nem is egyszer, de csak egyre emlékszem, amiben az Alien-filmek szörnyetegei üldöztek középsulim folyosóin.

A Gravewood High előtt ülve jutott eszembe ez a régi álom, mert akaratlanul is az Alien: Isolationnel vontam párhuzamot. Bár az EvilCoGames lopakodós horrorjátékában nincsenek szörnyek, a folyosón járőröző tanár semmivel sem veszélytelenebb a Sevasztopol űrállomáson cirkáló xenomorphnál.

A terror iskolája

A történet szerint a Gravewood High nevű iskolából sorra tűnnek el a diákok, ám ezt a felnőttek valami érthetetlen okból nem veszik észre. Az iskola ugyanis természetfeletti erők csapdája, s mint az egyik nebulónak, nekünk jut az a nem túl hálás feladat, hogy kiderítsük, mi folyik ezen az átokverte helyen.

Két probléma van csak. Az egyik az, hogy a Gravewood High egy halálos labirintus, a másik gondot pedig a folyosókon cirkáló tanár okozza, aki bár látszólag ártalmatlan gondnoknak tűnik, valójában démonikus erők birtokosa.

Változó labirintus

A Gravewood High játékmenetét tekintve lényegében olyan, mint a zsáner legtöbb játéka. Nekünk feltűnés nélkül kell átfésülni az adott pályaszakaszt, hogy megszerezzük a továbbjutáshoz elengedhetetlen kelléket, illetve azokat a dolgokat, amik a cselekményt övező rejtélyt fedik fel (ez esetben főleg rádiókat). Közben a pályán ott cirkál a tanár úr, aki a legapróbb neszre is vérszemet kap, és már rohan is utánunk, mint egy veszett kutya.

Itt jön a csavar. Ugyanis, ha nem sikerül leráznunk vagy elbújnunk előle, akkor szépen kiteszi a szűrünket az iskola falain kívülre, de még a kerítésen belülre – game over nincs, mehetünk vissza és folytathatjuk ténykedésünket. Igen ám, csakhogy kirúgásunk után az egész iskola átalakul. A betört ablakokra rácsok kerülnek, a plazmagömbbel lezúzott falak újjáépülnek és még tartósabbá válnak. A biztonsági rendszer is erősödik, például kamerák tűnnek fel ott, ahol addig semmi sem volt, és a tanár úr is egyre szemfülesebbé válik.

A járt utak járhatatlanná válnak, ahol korábban búvóhely volt, ott most nyílt tér fogad, a keresett tárgyak meg új helyre kerülhetnek. Az átalakulás már az első alkalommal igen látványos, de a harmadik, negyedik után a hangulatra is kezdi rányomni a bélyegét. Eluralkodik a sötétség, a világ egyre kifordultabb képet fest.

Kötelező fakultáció

A játék tehát stabil alapokon nyugszik, és kihívást is bőven tartogat. Annak ellenére, hogy a program honlapján a készítők azt írták, lehetnek bugok a korai változatban, én egyetlen hibával sem találkoztam. Az egyetlen, amit fel tudok róni neki, hogy jelenleg nincs benne mentési lehetőség, szóval az exit gombra kattintás után mindent elölről lehet kezdeni. Ám mivel jelenleg csak egy szint érhető el, ez momentán még nem nagy probléma.

A nagy kérdés a Gravewood High esetében inkább az, hogy képes lesz-e ezt az élményt hosszú távon is fenntartani. A zsáner játékaival ugyanis pont az a baj, hogy egy idő után rutinná válik a bújócska. Az ember kiismeri az MI-t, memorizálja a pályát, aztán már becsukott szemmel is elkerüli az őt üldöző lényt, legyen az egy szörny, szellem vagy éppen démoni tanár. A Gravewood High esetében viszont a folyamatosan változó játéktér ezt a kitanulást elodázhatja.

Mindehhez még jön a stílusos grafika, amit az Unreal motor biztosít, így a gépigény sem elszállt. Szóval, mindent összevetve, a EvilCoGames játékára érdemes lesz odafigyelni.