Bár maga a technológia egyáltalán nem új keletű, a videojátékok háza táján a ray-tracing kifejezés csupán az elmúlt egy-két évben kezdett el mindennapossá válni. Hogy miért? A rövid válasz az, hogy egy iszonyatosan hardverigényes megoldásról van szó, amire egészen idáig nem nagyon álltak készen a mezei gamer PC-k. A jó hír viszont az, hogy az MSI GeForce RTX kártyáknak hála egy ideje már otthonainkba is beköltözött ez az úgynevezett sugárkövetés, méghozzá egyre elérhetőbb áron.

msi-rtx-200620-1.jpg

Bizonyára minden vérbeli játékos egyetért abban, hogy nem minden a grafika, ám kár lenne tagadni, hogy a látvány rengeteget hozzá tud tenni az élményhez – főleg akkor, ha egyébként egy olyan játékról beszélünk, amely alapvetően a realizmusra törekszik. Ezen élethűség egyik legfontosabb eleme pedig a bevilágítás, hiszen ez egy olyan részlet, ami alapjaiban határozza meg, mennyire valósághű az, ami visszaköszön ránk a monitorról. Lehet bármennyire részletes egy játékon belüli modell, az összképet tekintve a fények legalább ennyire lényegesek, hiszen a látvány egészét befolyásolják. A ray-tracing pedig ilyen tekintetben jelentős generációs ugrás, és egyértelműen több, mint egy jól hangzó marketinges kulcsszó.

msi-rtx-200620-2.jpg

Hogy mit jelent a gyakorlatban a sugárkövetés? A játékok már nagyon régóta dolgoznak fényforrásokkal, melyek nemcsak az általunk irányított karaktereket, illetve környezetünket világítják meg, hanem ezáltal árnyékot is vetnek, a ray-tracing azonban ennél tovább megy egy szinttel – egészen pontosan nagyon sokkal. A technológia lényege, hogy valósághű módon modellezik le a fény „működését”, legyen szó annak útjáról, töréséről vagy éppen visszaverődéséről. A ray-tracing nemcsak azt figyeli és számolja ki, hogy milyen ütközéseket produkálnak az egyes sugarak, hanem figyelembe veszi a veszteségeket, szóródásokat és tükröződéseket is – egy szóval szinte mindent, amit a valódi fény is megtesz, amíg eljut a szemünkig az információ. Ebből aztán olyan látványos dolgok sülnek ki, mint az alábbi techdemó, amely a tükröződő felületek mennyiségével már-már túlzásokba esik, ám a technológia lényegének bemutatására éppen ezért tökéletes.

A legújabb játékok már mind-mind a ray-tracing figyelembe vételével készülnek, ugyanakkor vannak régebbi címek is, melyek megkapták a támogatást, mint például a Control, a Call of Duty: Modern Warfare vagy a Battlefield 5. De talán ezeknél is szemléletesebb példa a Minecraft, akár hiszitek ugyanis, akár nem, egy ilyen – alapvetően borzasztóan egyszerű – látványú játéknál is érezhető eltérést produkál a sugárkövetés. Sőt, nem túlzás azt állítani, hogy ég és föld a különbség az RTX-es és az RTX nélküli verzió között, pedig a különbség tényleg „csak” annyi, hogy az előbbi máshogy kezeli a fényeket. És lám, mégis mennyire más élmény – ha nem hiszitek, nézzétek meg a saját szemetekkel.

A ray-tracing sokáig Hollywood és a különféle előre renderelt megoldások sajátja volt, az MSI legújabb videokártyái, a GeForce 20-as szériájába tartozó RTX 2060, RTX 2070, RTX 2080, illetve ennek különféle változatai már hardveresen támogatják a valós idejű ray-tracinget. Ha tehát a legélethűbb látványra és a legmodernebb fényeffeketre vágysz, akkor keresd az RTX logót az MSI termékein.