Ki ne gondolta néha úgy, hogy az elért szinten egy szerepjátékban karaktere elvérzik a kihívások súlya alatt, hogy számtalan mellékküldetést megoldana, ha újrakezdhetné, és az sem lenne hátrány, ha közben a már feltápolt karaktere, a megszerzett tárgyai, és a képességei megmaradnának? Ezt nevezik tehát a játékosok szaknyelvén "NGP"-nek, vagyis "New Game Plus"-nak. Ez a lehetőség adott volt a tulajdonképpen piacfelmérőnek is tekinthető Mass Effectben, de nem lesz elérhető a fixen trilógiai középpontnak tartott második részben.

Az okokat Preston Watamaniuk magyarázta meg egy fórumbeszélgetésben. Az első rész esetében még csak tervezték, de nem tudták, hogy sci-fi szerepjátékuk trilógia lesz-e, benne volt a pakliban, hogy a közönség esetleg nem vevő erre a stílusra, és akkor a folytatásra nem lett volna igény. Most már tudják, így a Mass Effect 2 és 3 között számtalan áthallás lesz — példának okáért a karakterfejlesztés területén is. Ahelyett, hogy valaki a végtelenségig újra- és újrajátszaná a programot, a sztori végén ezentúl szabadon kalandozhat, megoldhat minden apró-cseprő feladatot, és bejárhat olyan planétákat, ahol még ember nem járt azelőtt...