A játék fő motívuma és az egyetlen célunk a túlélés, amit kihangsúlyoz az a tény, hogy folyamatosan biztosítanunk kell táplálékot és tiszta vizet hősnőnk számára -- és persze fegyvereket is szereznünk kell. Utóbbinak két módja van: vagy a hajóról áthozott lőfegyvereket használjuk, vagy az alaptáborokban mi magunk készítünk el primitív szerszámokat, mint például nyilakat vagy dárdákat. Érdemes azonban tudni, hogy az automata célzás eltűnt, és noha a fejlesztők pontos kezelést ígérnek, megfontoltan kell bánnunk a fegyverekkel.
Az alaptáborokat egyébként a szigeten történő gyors utazásra is használhatjuk, illetve ezeken a helyeken válik lehetővé Lara képességeinek fejlesztése is. A történet során ugyanis egyre jobb harcosok leszünk, s ügyesebben tudunk majd falakat megmászni, ami különösen jól jön majd a sziget felfedezése során, hiszen a játék elején a tapasztalatlanságunk miatt csak kevés helyre tudunk eljutni, így például a hajóról megmenekült társainkkal is csak később tudjuk felvenni a kapcsolatot.
Érdekességként érdemes még megemlíteni, hogy Lara eredettörténete egy új irányba tereli a franchise-t, s ezentúl nem lesz a régészt megtestesítő modell, akivel körbe lehet járni a világot reklámozás céljából, és valószínűleg még számos egyéb változtatás is történni fog, de az eddigiek láttán nem hiszem, hogy aggódni kellene.