A Nexum Galaxy magát „3X” játéknak aposztrofálja, mert a 4X stratégiák első eleme, azaz a felfedezés (eXploration) hiányzik belőle. Minden más, azaz a terjeszkedés, a termelés és a háború (eXpansion, eXploitation, eXtermination) azonban megtalálható benne valamilyen formában. A kompakt méret kompakt játékélményt is rejt, melynek előnye (vagy hátránya, nézőpont kérdése) a gyors felkészülés és a könnyen megtanulható szabályrendszer: nagyjából 5 perc alatt elkészíthető a játéktér és a játékosok készleteinek szétosztása.

Nexum Galaxy

• Kiadó/partner: DracoIdeas
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2.43/5
  • Ára: a kiadó webshopjából 36,74 euró, nagyjából 14 600 forint

Egy forduló során alapvetően négy akció közül választhatunk, melyek két fázisból, a menedzsmentből vagy a mozgásból állnak; valamint ezek kombinációit, azaz a menedzsment után mozgást, illetve mozgás után menedzsmentet is elsüthetjük a megfelelő fáziskártyánk kijátszásával. Ha már mind a négyet elhasználtuk, újra kézbe vehetjük őket. A fáziskártya határozza meg a körsorrendet is, de energia elköltésével módosíthatjuk értékét, így értelemszerűen a legnagyobb tétet tevő játékosé a kezdés joga. Energiát pedig a menedzsment során a birtokunkban levő bolygók és csillagok után kapunk (sorban egyet vagy kettőt); továbbá ekkor van lehetőségünk hajókat gyártani (maximum hármat). A mozgás fázisban pedig meghatározott mennyiségű energiáért mozgathatjuk hajóinkat a bolygók és rendszerek között. A fázis végére meghódított új bolygókért és csillagokért további energia üti markunkat (méret függvényében).

Hajótologató

Ha a mozgás során ellenséges hajókkal találkozunk, akkor harcra kerül sor, ami egyszerűbb nem is lehetne: a számbeli fölényben levő flotta nyer, és annyi hajója marad, amennyivel több hajó alkotta. Módosító az adott csillagrendszer teljes birtoklása után elfoglalható központi csillagért jár a védekezőnek, illetve egy bizonyos relikvia birtoklása erősítheti bármelyik felet. A célunk pedig meghatározott számú győzelmi pont összegyűjtése, melyet ellenfeleink bolygóinak és csillagainak elhódításával szerezhetünk; de játékosszám függvényében adott relikvia megszerzésével is nyerhetünk. És ennyi az egész. Néhány apróbb szabálytisztázás és a relikviák magyarázata adott még, de alapvetően ennyi is elég ahhoz, hogy leülhess Nexum Galaxy-t játszani.

A játék teljes szimmetriája és kiszámíthatósága akkor fordul fel fenekestől, ha nemcsak ketten, hanem hárman ülnek le az asztalhoz. További variációs lehetőséget ad a „mesterséges intelligencia”, mely ellen nemcsak szólóban, hanem kooperatívan is lehet játszani, és akár többet is bevethetünk belőle, ellenfélként és szövetségesként egyaránt. Személy szerint nem vagyok rajongója a játékmódnak, mert semmi élvezeteset nem találok a „gépi” ellenfél menedzselésében, de a Nexum Galaxy egész elegánsan kezeli a dolgot, és némi kiszámíthatatlanságot ad a játékhoz a külön erre a célra fentartott eseménykártyák ötletes kombinálásával.

Kicsi galaxis, kicsi csomagban

A Nexum Galaxy doboza a szokásosnál kisebb formátumú, tartalmát tekintve pedig abszolút sallangmentes és letisztult, minimális grafikai eltérésekkel a rendszer-lapkák között. A kiadó jóvoltából pici műanyag hajókat is kaptunk, melyek felváltják a száz tokent, és műanyag ide vagy oda, bizony sokat hozzáadnak a játékhoz. És itt nemcsak a megjelenésre gondolok, ahol nemcsak színben, hanem formában is eltérnek egymástól, hanem a karton korongokkal szemben a kis űrhajók könnyebben pakolászhatók ide-oda. Márpedig elég sokat fogjuk őket rakosgatni, úgyhogy ez nem egy utolsó szempont.

Továbbá, mint említettem, a Nexum Galaxynak csupán alapverziója járt nálunk, de fontosnak tartom megjegyezni, hogy az Asteroids Expansion még egy további réteget ad a játékhoz. Egyebek mellett felfedezéssel, aszimmetrikus fajok bevezetésével, és hajófejlesztéssel bővítették az amúgy roppant (talán már túlságosan is) egyszerű játékmenetet. És bár csak látatlanban, de élek a gyanúperrel, hogy egészen más véleménnyel lennék a játékról, mint most.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Jelen formájában ugyanis ez egy egyszerű bevezető a stratégiai játékok világába, mely a modulárisan variálható játéktérnek hála rejt némi mélységet, még ha nem is ebbe fogunk belefulladni. Összességében a végén némi hiányérzettel álltunk fel az asztaltól, mert a pozicionáláson és időzítésen túl egyéb megfontolnivaló nem nagyon akadt. Mindezek mellett a stratégiai műfajjal való ismerkedésnek, kisebbeknek és családoknak nyugodtan ajánlom, ahogyan a szóló játékosoknak is érdemes lehet a figyelmére, de a gyakorlottabbak azonban nem biztos, hogy itt fogják megtalálni számításukat.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a DracoIdeas-nak! A játék nyelvvfüggetlen, egyedül szabálykönyvének megértéséhez szükséges nyelvismeret, rajongói fordításról nincs tudomásunk)