Jelen sorok írásakor napra pontosan egy év telt el a legutóbbi Dűne-kiegészítő óta, mégis azt érezni, mintha egy évtizednyi Dűne-dózist kaptunk volna, amit alapvetően egy dolognak köszönhetünk: a legújabb filmadaptációnak, amely záros határidőn belül folytatást is kap, onnan folytatva történetét, ahol abbahagyta. Erre a lapra pedig elég sokan húztak még egyet, a maguk iparágán belül téve hozzá a Frank Herbert-örökség hírnevének gazdagításához, és egyelőre a mérleg pozitív, a társasokat tekintve például mindenképp. Bár a magyar kiadással is rendelkező Dune: Imperium tesztelésére nem volt lehetőségünk, egész szórakoztató lett a dedukcióra alapozó Betrayal, de nem panaszkodhatott a Game of Conquest and Diplomacy sem, amely jelentősen leegyszerűsített szabályrendszerével és harmadolt játékidejével egy teljesen új közönség előtt nyitotta meg a legendás Dűne-társas világát. Az a bizonyos legendás Dűne-társas ugyanakkor szintén ismét terítékre került, hiszen a közelmúltban megérkezett második kiegészítője, amely újabb frakciókkal gazdagítja eddig sem éppen szerény kínálatát.

DUNE: CHOAM & RICHESE

  • Partner/kiadó: Gale Force Nine
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,50/5
  • Ára: a kiadó webshopjából 25 dollár, nagyjából 9200 forint, de itthon is kapható

Az új érkezők személyét már maga a cím is lelövi, ráadásul a CHOAM (a magyar verzióban KHAFT-ként ismerjük) és a Richese-ház központi részét képezi annak az eseménysorozatnak, amely Muad’Dib felemelkedéséhez vezetett. Csakhogy ezt mindketten a partvonalról nézték végig: a Richese-ház elsősorban azért, mert a fűszertermelés felügyelete korábban a Harkonnenekhez került át, a CHOAM pedig azért, mert sokkal inkább érdekeltek voltak a Császár hatalmának aláásásában, semmint a messiás születésében. De mi történt volna akkor, ha máshogy alakulnak a dolgok? Ha a Richese-ház tagjai a technológiájukra alapozva sokkal aggreszívabban ragaszkodtak volna a hatalmukhoz az Arrakison? Ha a CHOAM a gazdasági háttérhatalmát kihasználva sereget állított volna fel, aktívan belefolyva a fűszer uralmáért vívott harcokba? Pontosan ezzel a gondolattal játszik el az új kiegészítő, amely e két frakció irányítását teszi lehetővé, és ahogy mindig, úgy két egymástól jelentősen eltérő csoportosulásról van szó.

A Richese például meglehetősen nagy katonai hátrányból indul, hiszen mindössze 20 haderővel rendelkezik, melyek tartalékosként, a bolygón kívül várakoznak, és fűszerből sem jut nekik sok, a meccset alig öttel kezdik. Elsődleges bevételi forrását a speciális áruláskártyáik áruba bocsátása jelenti, azért, hogy vásárlója felhasználja, vagy azért, hogy elhappolja egy rivális elől. Miután azonban sikerül így elég pénzt összeszedni, már jóval könnyebb lesz a haderőt a bolygóra szállítani. Ebben hatalmas segítséget nyújt a No-Field token: ennek révén úgy hívhatnak le katonákat, hogy azok mennyiségéről a riválisok nem kapnak információt (csak ha csatára kerül a sor). A token úgy mozgatható, mint egy hagyományos sereg, de kihat rá a viharjelző és persze a homokféreg is.

A CHOAM sincs jobb helyzetben, vezetői ugyanis gyengék, de az állandó bevétel révén könnyedén fel tudnak tankolni áruláskártyákból. Erre szükség is lesz, mivel a játékot szintén 20 tartalékos egységgel és mindössze 2 fűszerrel kezdik. Legfőbb előnyük a jótékonyság, egészen pontosan az alapjátékból ismerős CHOAM-jótékonyságfázis megbolondítása. Minden körben 2 fűszert zsebelhetnek be a játékban résztvevő frakciók után, csakhogy, ha egy másik frakció nyeri el a CHOAM-jótékonyságot, akkor saját és nem a bank készletéből kell kifizetni azt. Ugyanakkor ezt manipulálhatják a Mentát-szünet fázis során egy infláció tokennel: ezt használva a következő CHOAM-jótékonyság során megduplázhatják a tétet, vagy teljesen el is törölhetik azt.

Ráadásul ahogy az első, úgy a két frakción felül a második bővítmény esetén is van még egy kis extra a dobozban. Egyrészt képesség kártyák, melyeket egy-egy vezetőhöz lehet rendelni, ezzel biztosítva nekik egy olyan egyedi előnyt, amellyel mások nem rendelkeznek. Ez egészen addig aktív, míg az adott vezető életben van, sőt ha esetleg egy rivális elfogná az adott személyt, akkor megkapja a képességkártyát is. Szintén az aszimmetriát hivatott éltetni a másik elérhető toldalék, a fejlettebb Erődkártyák jelenléte, melyek egy-egy adott erődhöz tartoznak, és egy kis előnyt biztosítanak annak, aki az adott erődöt birtokolja.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Dune: CHOAM & Richese talán még az első bővítményt, az Ixians & Tleilaxu kiegészítőt is felülmúlja, elsősorban talán azért, mert a CHOAM és a Richese-ház is eleve érdekesebb. Na meg azért is, mert picit hozzáraknak az alapjáték mechanikájához, felbolygatva az állóvizet. Persze egyértelműen a legaktívabb, legelkötelezettebb Dűne-játékosoknak készült, akik mostanra talán már ki vannak éhezve akár csak egy minimális újításra is – és ezt négyszeresen is megkaphatják.

(A játékot partnerünk, a Gale Force Nine biztosította  köszönjük! A Dune alapjáték és annak minden kiegészítője erősen nyelvfüggő, de létezik rajongói fordítás mind a szabálykönyvhöz, mind a lapokhoz.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát