Egy egész ország legfontosabb történelmi periódusait egyetlen, ráadásul nem is túl hosszú játékalkalomba zsúfolni meglehetősen bátor vállalkozás, amennyiben az nem a teljes leegyszerűsítést és a feneketlen mélységtől való tisztes távolságtartást tekinti alapul. Ezekkel vádolni a Brazil birodalmat viszont felettébb nehéz lenne, hiszen pontosan azt nyújtja, amit a fülszövege ígér. Birodalomépítést, méghozzá történelmi személyiségek bőrébe bújva, három hatalmas jelentőségű korszakon át, olyan játékmenettel, ami egyszerre újít és teszi le tiszteletét a meglepően érdekes inspirációs források előtt.

Brazil birodalom

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4
  • Játékidő: átlagosan 100 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,04/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 19 990 forint

A középnehéz stratégiák közé sorolható Brazil birodalom ugyanis egy szinte elsőjátékos tervező olyan műfaji balettje, amely rendkívül sok mindent gyúr egybe: birodalomépítéséhez segítségül hívja az általában kifejezetten komplexnek nevezhető 4X-stílust, amit az eurojátékok nyersanyaggyűjtésével és menedzselésével fejel meg, hogy mindezt nyakon öntse a minden elemében a Scythe-ot idéző akcióválasztásával. És ez az elegy meglepő mód nemcsak, hogy működik, de a hozzávetőlegesen kettő, de a legrosszabb esetben is a három órát alulról nyaldosó játékideje alatt egészen olajozottan és brilliánsan teljesít, eleget téve a civilizációmenedzsmenttel kapcsolatos ígéreteinek. Ennek során Brazília fontos történelmi korai elevenednek meg egy olyan moduláris játéktéren, amely hatszögekből álló térképlapkáival az ország nagyobb tartományainak külsejét igyekszik imitálni, igazodva az aktuális játékosszámhoz, ahol minden résztvevő egy valós történelmi személy bőrébe bújva próbálja a régió felett átvenni az uralmat, lepipálva riválisait. Ezen személyiségek ráadásul egyedi tulajdonságokkal rendelkeznek, már az alapoknál megágyazva annak az aszimmetriának, mely a Brazil birodalom egészét jellemzi.

Ennek legfőbb színpada maga a játékostábla, amely alapvetően öt nagyobb szekcióra osztható. Felső részén azon épületek találhatók, melyek a központi játéktér hatszögeit népesítik be, és a nyersanyagok (cukornád, kávébab, brazilfa, gyapot, tudomány és arany) elsődleges forrásai. Ezek ráadásul nemcsak adott építési költséggel rendelkeznek, de megnyitásukhoz és használatukhoz egy új korszak elérése is szükséges. Amennyiben ezen feltételek teljesülnek, egy, már lerakott város/épület szomszédságában húzhatók fel, és azonnal termelnek is. Alattuk a katonai egységek találhatók, melyek a térkép felfedezéséhez, valamint a sok esetben elkerülhetetlen összecsapásokhoz használhatók. Tőlük jobbra az áruk pihennek, melyek a játék végén nemcsak győzelmi pontot biztosítanak, de véglegesen meg is erősíthetik a játéktábla legfontosabb szekcióit, az akcióhelyeket.

Ezek hét sávra oszlanak, az egyes akcióhelyek sorrendje pedig játékostáblánként eltér, és ez a Brazil birodalom sava-borsa. Bevetéssel tehetők a játéktáblára a katonai egységek; festménnyel szerezhetők meg azon különleges kártyák, melyek egyszeri vagy folyamatos bónuszt biztosítanak, és a tablóépítés-mechanikát képviselik; építéssel lehet az említett termelő- és egyéb épületeket (fűrésztelep, kereskedő, farm, aranyöntöde, gyapotültetvény, templom, vagy épp a város) lerakni; renoválással ezen épületek termelése indítható újra; abeszállítással nyithatók meg azok az áruk, melyek ezen akcióhelyeket erősítik meg – például lecsökkentik a használatukhoz szükséges nyersanyagot, vagy további akciólehetőséget biztosítanak. Egy körben mindig csak egy ilyen akcióhely használható, és a következő fordulóban nem ismételhető meg, azaz mindig valami egészen mást kell csinálni, mint korábban. A Scythe-tal való párhuzam leginkább itt állja meg a helyét, és egészen fantasztikusan működik is, szinte határtalan taktikázási lehetőségnek biztosítva teret – különösen azután, ha az áruk megnyitásával sikerült megerősíteni ezeket, hiszen onnantól kezdve sokkal hatékonyabban tudunk tervezni.

Erre erősít rá a játéktábla utolsó szekciója, a paloták oszlopa. A játék elején mindenki 2-2 lapot kap a három főbb korszakhoz: ezekből 1-1 tartható meg, és a rajtuk található feltételek teljesítése esetén lehet bezsebelni az értük járó jutalmat, amely nem csupán győzelmi pont, de egy palota is. Ez egy olyan fix építmény, amely azonnali és folyamatos bónuszt biztosít, és egy adott épülettípust erősít. Ugyanakkor kiváló indikátora a meccs állásának: amint egy játékos elsőként teljesíti egy kor küldetéskártyáját, mindenki azonnal belép a második korszakba, a harmadik végeztével pedig lezárul a játék, és a legtöbb győzelmi ponttal rendelkező résztvevő nyeri a játékot.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az idáig vezető út ugyanakkor játékról játékra teljesen más lehet. Az egyes irányított történelmi személyek aszimmetrikus képességei, a választott taktika – a hadseregre való fókuszálás épp annyira hatékony, mint egy olajozottan működő gazdaság létrehozása –, és persze a rengeteg térképvariáció mind hozzájárul ahhoz, hogy a Brazil birodalom extrémen változatos és élvezetes legyen, amely még egy ennél fontosabb feladatot is sikerrel teljesít. Úgy tálalja a kifejezetten sok mechanikával rendelkező játékmenetet, hogy annak komplexitása nem lendül át a ló túloldalára, nem nyomaszt, és nem taszít teljes analízis-paralízisbe. Elegánsan összerakott, rendkívül tartalmas, ötletes és egyedi stílus kavalkád, amely meseszép tálalásával pont annyira képes magával ragadni, mint Brazília lélegzetelállító, változatos tája.

(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát