Fun fact: az uborkaszezon kifejezés a német Sauergurkenzeit (savanyúuborka-időszak) és a francia saison morte (holtszezon) összemixeléséből ered. És ha véletlen valakinek nem esett volna le, azért kapta ez az időszak ezt a nevet, mert ekkor van az uborkaérés nyári időszaka, régen ekkor volt szokás elspájzolni az ubit télire. Az etimológiai szótár szerint az uborkaszezon kifejezést 1893-ban használták először az üzleti és politikai élet nyári pangásának leírására.

uborkaszezon-1.jpg

Egy híríró mindennapjai

A hírírás nem egyszerű feladat. Kívülről úgy nézhet ki, de ha csinálod, rájössz, hogy bőséggel akad benne kihívás. Oké, nem annyi, mint mondjuk a kőműves munkában, de azért itt is vannak olyan dolgok, amiktől az egyszeri híríró fogja a fejét, vagy imádkozik, hogy ne sűrűn forduljon elő vele. Persze hiába, mert szinte napi rendszerességgel találkozik ezekkel. Na de lássuk, hogyan születik meg egy hír, vagy pontosabban, hogyan szülök meg én egy hírt (a többiek lehet, hogy másképpen csinálják). 

  1. Az elmentett angol nyelvű híroldalak, a követett Twitter- és Facebook-oldalak áttanulmányozás. Ezekből sok van, főleg a Twitter bejegyzések és Facebook posztok szemezgetése izgi.
  2. Érdeklődésre okot adó címek levadászása.
  3. Eme hírek elolvasása, hogy kiderüljön, tartalom is van és nem csak clickbaitre futottam, mert bizony ez a híríróval is megesik.
  4. Hír valódiságának ellenőrzése a fent említett oldalakon, mert a forrást nem mindenki adja ám meg.
  5. Lefoglalás, nehogy valamelyik kolléga is belekezdjen, aztán akkor dobhatjuk fel a pénzt, hogy kié menjen ki.
  6. Hír megírása saját szavakkal.
  7. Gyors átfutás, időzítés vagy azonnal élesítés.

Na, ez egy átlagos hír születése, ami úgy durván 30-40 percet vesz igénybe, a terjedelemtől függően. Ezt még izgalmasabbá tehetik az olyan extrák, mint adatlapok elkészítése, galériák elkészítése és feltöltése (a képvadászat is jó móka ám, szerencsés esetben van a játék hivatalos vagy steames oldalán – előbbi meglepően ritka).

Szóval egy hír megírása normális esetben 30-40 pernyi aktív munka, olykor akár másfél órára is elhúzódhat (ezek a nagyobb híreink). A hangsúly az aktív munkán van. Egy E3 vagy Gamescom esetén hiperaktív munka. Uborkaszezon esetén… Nos… Sok mindent felajánlottunk mi már az ördögnek egy értelmes hírért.

Ubi, de nem a soft

A videojátékos újságírás területén az uborkaszezont körülbelül az E3 és a Gamescom közé lőhetjük be, szóval nyárra (milyen meglepő…). Tudjátok, amikor a célközönség nem az iskolapadot koptatja, hanem otthon van, és az internetet bújja, meg játszik. Na, jó, tudom én, hogy valójában kint vagytok a szabad levegőn, sportoltok, nyaraltok és nem a PC Guru Online-t olvassátok.

uborkaszezon-2.jpg

Oksa, elkalandoztam, hiába, mikor ezeket a sorokat írom, éppen 1000 fok van árnyékban, és én tényleg nem a szabad levegőn vagyok, mert hát az uborkaszezonról írok. Közben hőgutát kapok. De mindent a PC Guruért!

De megint elkalandoztam. Szóval van ez az uborkaszezon. Hogyan is folyik ebben az időszakban a hírírás? A fenti listán nagyjából megreked a 2-es ponton. Nincs érdekes cím, amit levadászhatnánk, vagy ha mégis felkerül nagyjából 10 óránként egy, akkor azt tuti megírta már valamelyikünk. Egy hétfői napot meg nagyjából úgy képzeljetek el, mint az éhezők viadalát: egy csapat hírező egymással viaskodik, hogy megszerezze a legértékesebb híreket és minden eszköz megengedett.

Ilyenkor igyekszünk amúgy rámenni a poénosabb vagy érdekesebb, néha bulvárosabb hírekre, mert ezekkel úgy-ahogy fenn lehet tartani az érdeklődést – és ez akkor is igaz, ha az az érdeklődés negatív értelemben érvényes. A clickbait vagy bulvár szintű hírek lehet, hogy pocsék hírek, érthető a bicsak kinyílása ilyenek olvasásakor, ugyanakkor sajnos az online újságírás egy szükséges rossz oldala. Az újság az eladott példányszámból, az online magazin a látogatókból él. Uborkaszezon esetén pedig, mint írtam, minden eszköz megengedett. Bár nyilván sokkal kevesebb embert hoz lázba egy Witcher kifestő, mint teszem azt a következő Battlefield bejelentése, de hát ubiszezon alatt ilyesmire nem számíthatunk.

De mér’ nem?

Ami mindig is foglalkoztatott, hogy vajon miért nem használják ki a nagyobb kiadók az uborkaszezont. Nem azt mondom, hogy ekkor dobálják ki a legnagyobb címeiket, érhető, hogy azokat megtartják az ünnepi szezonra. Ugyanakkor például, ha a Titanfall 2-t mondjuk ezen időszak alatt adják ki, ahelyett, hogy betolták szegényt a Battlefield 1 és a Call of Duty: Infinite Warfare közé, lehet még kasszát is robbant, mert nem sok kihívója akadt volna, és akkor a Respawn is örülhetne.

Persze azért játékmegjelenésben így sincs hiány, az indie fejlesztők sok játékot szórnak ki az uborkaszezon alatt, reménykedve, hogy a nagyok távollétében sikerül kitörniük az ismeretlenség homályából, de a legtöbb nem véletlen ücsörög abban a homályban. Vagy rossz a marketingjük, ezért megjelenésük napján sem hallunk róluk, hiába az uborkaszezon, vagy eleve rossz játékok, és akkor inkább sose halljunk róluk.

A másik dolog, hogy ahogy fent is írtam, a célközönségnek is ebben az időszakban lenne a legtöbb ideje játszani. Oké, elmennek nyaralni, bár van egy olyan érzésem, hogy nem egy ifjú titán viszi magával a nyaralásra a laptopját, Xboxát, PlayStationjét, de a mobilja tuti nála van. Utóbbival hasított ugye nagyot a Pokémon GO, ami tulajdonképpen pont ezt használta ki. Közel s távol nem volt konkurenciája, ugyanakkor mobiljátékként élhetett azzal a lehetőséggel, hogy nyaraláson is játszhat vele az ember. Sőt még ki is kell mozdulnia miatta. Lehet fújni arra a játékra, de ilyen szempontból briliáns volt.

Persze nyilván a célközönség így is le tudja magát kötni játékokkal, mert az őszi és tavaszi időszak alatt azért elég sok csilli-villi program kijön, amit nem feltétlen pörget ki mindig mindenki azonnal (nekem is csak idén nyáron jutott időm a Batman: Arkham Knight-ra, ami mondjuk ez esetben szerencsés). De így is azt mondom, talán a kiadók részéről nem lenne hülyeség egy-két nagyobb játékukat erre az időszakra belőni. Mondjuk a kevésbé esélyeseket, amik jók, de eltűnhetnek a nagyobb hype-ot kapó játékok árnyékában.

Ugyanakkor a játékkészítők oldaláról is érthető az, hogy eme időszakban hagyják pangani az ipart. Mert hát a fejlesztők szintén járnak nyaralni, elmennek kipihenni a kiadók és játékosok okozta fejfájást, a kiadók meg elmennek elkölteni a bezsákolt pénzt. Magyarán, pont ez az uborkaszezon lényege és oka: a szabadság miatt leül a termelés. És amíg ez így lesz, addig mi, újságírók ölre megyünk a jobb hírekért. Kész mázli, hogy már kifelé tartunk az uborkaszezonból.