Vasilisa sorsa az, hogy boszorkány legyen, de végzetének hátat fordítva a fiatal leányzó inkább nőül megy kedveséhez, áloméletük azonban hamar darabokra hullik. Férjura ugyanis rejtélyes körülmények között távozik az élők sorából, a hátrahagyott Vasilisa viszont nem adja fel, és a démoni Fekete Könyvhöz fordul segítségért, ami állítólag teljesíti bármilyen kívánságát annak, aki elég erős, hogy feltörje hét pecsétjét. Az ifjú özvegy tehát útnak indul, hogy démonokkal és szörnyekkel megküzdve felülírja a Halál ítéletét, és visszahozza szíve választottját.

Egyszer volt, hol nem volt

A Mortheska csapata, a Mooseman után, a mitológiánál maradva, ezúttal a szláv, pontosabban az orosz folklór, a Bailichka gonosz lelkekkel és démonokkal tarkított rövid történeteit vette alapul Black Book címet viselő új alkotásához. Mindennek életre keltéséhez a fejlesztők egy részben gyönyörű, kézzel rajzolt, részben pedig a népmesei témához egész jól passzoló, minimalista grafikai stílust választottak, ami igazán egyedi külsőt kölcsönöz a játéknak, bár néhol kicsit furcsán mutat.

A Black Book igazán hangulatos, többnyire sötét világában Vasilisa a hét pecsét feltörése mellett helyi boszorkányként igyekszik a jónép földöntúli problémáit is megoldani, amihez időnként elég egy egyszerű párbeszéd, de az esetek gyakran inkább harcba torkollanak. A démonokkal való körökre osztott összecsapások során kártyákból válogatva okozhatunk fájdalmat, vagy épp készülhetünk fel az ellencsapásra, pajzsot vonva magunk köré, de természetesen számos különböző státuszt előidéző lapot is találhatunk paklinkban. Minden körben kapacitásunknak megfelelő számú kártyát játszhatunk ki, tárgyakat– többnyire hasznos gyógyfüveket – használhatunk fel, és akár aktuális útitársunk segítségét is kérhetjük. Paklink a küzdelmek során kapott vagy épp vásárolt lapokkal természetesen folyamatosan tovább bővíthető, ahogy képességeink sora is a szintlépések után kapott pontokkal.

Az öregember, a beszélő macska és a boszorkány         

A párbeszédekre visszatérve, a szövegek előszeretettel használnak szláv kifejezéseket és fogalmakat, ami igazán autentikussá teszi az élményt. Párat a kapcsolódó segédlet meg is magyaráz, azonban még így is gyakran előfordulnak benne olyan szavak, amiket olvasva csak ülünk és pislogunk. Sokszor ráadásul az adott lényhez vagy helyzethez megfelelő válasszal kell reagálnunk, amihez ugyan kérhetünk egy kis plusz kontextust, de ez sajnos szintén nem mindig nyújt segítséget, ráadásul csúnyán megüthetjük a bokánkat, ha mellényúlunk. Kicsit olyan, mintha a játék elvárná, hogy a játékos otthonosan mozogjon az orosz folklór nyelvezetében.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A játékban többnyire különböző térképek helyszíneit barangolhatjuk be. Kicsit az asztali szerepjátékokat idéző módon minden mezőn a narrátor olvassa fel, hogy éppen milyen helyzettel kerülünk szembe, legyen az, teszem azt, egy elhagyatott templom, egy emberi lelken vitatkozó démonpáros, vagy egy rejtélyes árny a sötétben, majd nekünk kell választanunk, hogyan reagálunk az adott szituációra. Célunk felé közeledve újabb és újabb, gyakran egy mellékszálhoz kötődő mezők is felbukkannak térképünkön, időnként pedig kisebb bejárható területekkel is találkozhatunk, amiken többnyire mindig lapul egy-két hasznos gyógynövény. Elszórtan különleges összecsapásokba is futhatunk, ahol meghatározott lapokkal és kör alatt kell legyőznünk ellenfeleinket, ezek azonban szerencsére könnyű fokozaton akár egy az egyben át is ugorhatók. Frappáns extraként még akár az először a 18. században felbukkant orosz kártyajáték, a Durak világában is elmerülhetünk egy-egy könnyed meccs erejéig.

Itt a vége, fuss el véle

A Black Book témája alapvetően roppant érdekes, ahogy a tálalásához választott stílus is igazán egyedi, bár ez a fajta minimalista grafika elég megosztó lehet. Sajnos autentikussága néhol kicsit visszaüt, mikor még a kontextusként adott segédlet sem bizonyul elégnek a helyes döntés meghozásához, ráadásul az előforduló hibák miatt lenne azért még mit foltozgatniuk a fejlesztőknek. Azért összességében, mindezek ellenére megéri az árát ez a körülbelül (a mellékes tartalmakban való elmerülés függvényében) 10-20 órás RPG-kalandjáték elegy, különösen, ha valakit kifejezetten vonz a folklór téma.