Captain Morgane and the Golden Turtle

Captain Morgane and the Golden Turtle

Ismét csalódtam, és ismét egy kalandjátékban. Szomorú vagyok, egyre szomorúbb, főleg mert nem ez az első folytatás, ami hibás tervezői döntések miatt gyengébbre sikerült az előző résznél -- és félek, hogy nem is az utolsó...

Ráadásul mostani és előző havi csalódásom alanya még egy valamiben közös: ahogy a Pendulo Studios gyakorlatilag ismeretlenül berobbant a műfajba 2001-ben a Runaway-jel, ugyanígy tűnt fel a Wizarbox 2008 végén a gyönyörű, remek humorú, szerethető So Blonde-dal – igaz, az ő esetükben van némi „csalás”, hiszen a történetet az a Steve Ince írta, aki örökre bevéste magát szívünkbe a Broken Sword szériával. Amikor kiderült, hogy a francia csapat a folytatáson dolgozik, magam is izgatott lettem, hiszen minden hibájával együtt imádtam Sunny Blonde kalandjait, és hasonlóan színvonalas alkotást vártam – s ahogy azt már elsírtam az imént, megint csalódtam. 

Dimenziózűr

Pedig alapjaiban nincs nagy baj a játékkal, amely a So Blonde előzménye: megismerhetjük az előző játékban központi szerepet játszó Morgane Castillo gyermek- és ifjúkorát, megtudhatjuk, hogyan lett a Winsome Maid kapitánya, hogyan toborozta össze a legénységét, sőt visszatérhetünk Forgotten Islandre is -- ismerős helyszínek, ismerős figurák, minden együtt van egy nagyszerű folytatáshoz. És hogy miért keserű mégis a szám íze? A bevezetőben említett hibás tervezői döntések miatt. Kezdjük azzal, hogy a kézzel rajzolt, 2D-s előd csodaszép volt, és bár a mostani cím hátterei is épp ilyen gyönyörűek, sajnos olyan ocsmány 3D-s karaktereket szuszakoltak bele, amelyeket nem lehet megbocsátani -- ráadásul nemcsak a kinézetük béna, hanem animációik is (hogy mást ne mondjak, amikor duma van, a beszélő egyfolytában tátog, ami roppant igénytelen, lássuk be). Miután a korábbi címhez hasonlóan az éppen megnyilvánuló figura portréja megjelenik a szövegbuborék mellett, mindez még kontrasztosabb, ugyanis alig lehet ráismerni az illetőre, annyira eltér egymástól a rajzolt arc és az „élő” modell.

És hogy rögtön tovább is soroljam a panaszaimat, jöjjön a második döbbenet: a minijátékoké. Aki játszott a So Blonde-dal, ismeri ezeket -- vicces, nem túl bonyolult, de a játékba jól illeszkedő mókákról volt szó. Volt, mert a mostaniak épp annyira gagyik, mint a karakterek, főleg a dedós grafika; a net legmélyebb bugyraiban fellelhető amatőr flash-játékok is igényesebbek némelyiknél – még szerencse, hogy most is átléphetjük ezeket, akárcsak az elődben (még ha ott erre nem is éreztem késztetést, nem úgy, mint itt) Miután a játék DS-re, Wii-re és PS3-ra is meg fog jelenni, nem tudom eloszlatni a gyanút: PC-re konzolos átiratot kaptunk, és nem is a Sony platformjáról -- ezt jelzik a rusnya minijátékok, a fél képernyőt kitakaró, lóbetűs feliratok, az egész képernyőt betöltő készletpanel; hiába lehet a felbontást 1080p-re állítani, ha ezek a megoldások azt jelzik: 480p-re optimalizálták őket.  

Sajnos a hangokról is hasonlóan negatív véleményt tudok csak mondani: az előd szinkronja lényegesen jobban sikerült, itt néha bántóan túlspilázott, ripacskodó mondatok hangzanak el, a zene pedig, bár rossznak nem mondanám, unalmas és egysíkú. Mindezekkel együtt is még az audiocsomagot tudom leginkább megvédeni -- no meg a sztorit, bár...

Sablonde...

Bár a sztori sem egy díjnyertes darab. Nem véletlenül használtam ezt a jelzőt, hiszen Steve Ince 2008-ban a So Blonde forgatókönyvéért jelölve lett a BAFTA-ra, és bár a Captain Morgane szkriptjét is ő jegyzi, valahogy ő is alulteljesített. Igaz, az elődben eleve volt egy remek, bár ismerős alapcsavar (modern figura visszakerül a „középkorba”), de sikerült mindezt remek gegekkel, okos ötletekkel megtölteni. Az új sztori azonban a lehető legsablonosabb, hiszen egy tipikus, kincskeresős kalóztörténetet kapunk, amelynek minden elemét ismerjük már, és noha van benne egy-két fordulat, különösebb nyomot nem hagyott bennem, annak ellenére sem,hogy a játékidő a mai trendekhez mérten elég hosszúnak mondható (8-10 óra). Igaz, ennek jó részét a mászkálások teszik ki, bár szerencsére az elődtől eltérően van már térkép, amin ugrálhatunk két helyszín között, és küldetésnapló is, amelyben nyomon követhetjük a ránk váró feladatokat. Megjegyzem, vannak úgymond „mellékküldetések” is, amelyek azonban semmiféle módon nem hatnak ki a játékmenetre, még csak többféle befejezésre se tessék számítani, eltérően az előd négyféle lezárási lehetőségétől... 

Az, hogy a fenti panaszáradat ellenére a végső pontszámban elnézőbb voltam, a valóban tehetséges 2D-s grafikusaiknak köszönhetik a srácok, és annak, hogy maga a kalandmechanizmus mégiscsak visszaidézi a klasszikus időket, és ezt mostanság leginkább olyan indie-címekben lehetett csak felfedezni, mint a Blackwell-széria vagy a Gemini Rue. Épp emiatt, a fentiekkel együtt is a Captain Morgane ajánlható a műfaj szerelmeseinek, még ha nem is a jelenlegi, közel tízezer forintos áron. Karácsonyra biztos olcsóbb lesz, addig meg el lehet lenni nélküle is.