Eldritch

Eldritch teszt

Lovecrafti témájú játékhoz legutóbb a Magrunner: Dark Pulse képében volt szerencsém, így talán érthető, hogy az egészségesnél kicsit több szkepticizmussal ültem le az Eldritch elé. Persze ahogy az ilyenkor lenni szokott, csalódnom kellett, méghozzá kellemesen.

Az már más kérdés, hogy az élmény nem tartott túl sokáig, de ne is szaladjunk ennyire előre! Ha a kétfős Minor Key Games első játékáról van szó, nem lehet csak úgy a dolgok közepébe vágni – már csak azért sem, mert nincsenek mentési pontok, és ha meghalunk, búcsút inthetünk minden cókmókunknak is. Az Eldritch tehát első ránézésre egy kőkemény roguelike akciójáték, melynek kificamodott kis lényeit a vérfagyasztó Cthulhu-mítosz ihlette.

Szenvedéseim krónikája

A javarészt kölcsönvett történet szerint egy rendkívül szerencsétlen flótást alakítunk, akit valamikor régen bezártak egy labirintusszerű könyvtárba. Hogy mindez miért történt, kezdetben nem világos (talán nem vittük vissza időben a kikölcsönzött Necronomicont), később pedig már annyira lényegtelennek tűnik, hogy jóformán el sem olvassuk az erről szóló könyvecskéket. Annál gyakrabban forgatjuk majd azonban azt a három kötetet, melyek sziporkázó aurával lebegnek a főcsarnokban, ezek jelképezik ugyanis a kapukat abba a földöntúli dimenzióba, ahol minden bizonnyal kismilliószor fogunk meghalni.

No, nem mintha a feladatunk olyan rettentő bonyolult lenne ezeken a barátságtalan létsíkokon. Általában csupán annyit kell tennünk, hogy a többszintes útvesztő legmélyére hatolva megszerzünk egy tárgyat, ami aztán megnyitja a következő pályát – és így tovább a befejezésig. A kihívás nyilván abban rejlik, hogy a barlangokban lófráló szörnyek nem szívesen válnak meg ezektől az ősi ereklyéktől, és bizony nem nyugszanak, amíg át nem tessékelnek minket a túlvilágra, jobban mondva abba az ezerszer látott, elátkozott könyvtárba. Persze mi sem vagyunk teljesen tehetetlenek a halpofájú mutánsokkal és a köpködő gyíkemberekkel szemben: a minden egyes nekifutásnál újrarajzolt labirintusban különböző fegyvereket és mágikus képességeket szerezhetünk, melyek jó eséllyel megkönnyítik a túlélést, feltéve, hogy ellenfeleink a sebezhető fajtából valók… Ha viszont belebotlunk néhány rosszarcú halhatatlanba, nem marad más, mint a körülményes lopakodás, vagy rosszabb esetben az eszeveszett futás, ami általában azzal végződik, hogy egy csapdában felnyársalva várjuk be üldözőinket. Ezután pedig kezdődhet minden elölről tárgyak, képességek és extra életerő nélkül – egyedül a varázslatokat is tápláló iszapzöld pénzérméket tudjuk félretenni, ha valamelyik zugban találunk egy erre szolgáló ládikát.

Amit nem rejt a mély

Az Eldritch tehát egy legkevésbé sem elnéző játék, és a roguelike kategóriában ez rendjén is van így. A nehézség a második, sivatagi világ megnyitásától kezdve egészen könyörtelen, ezzel pedig garantált az a rendhagyó, kínkeserves szórakozás, amiért a műfaj rajongói úgy epekednek. Van azonban néhány roguelike-elem, ami a program életre hívásakor kimaradt a sátáni rituáléból, annak ellenére, hogy a játékformából adódóan szinte kötelező lett volna a használatuk.

Fogalmazhatunk úgy is, hogy az Eldritch a konkurenciához (például a Binding of Isaachez, vagy a Rogue Legacyhez) képest meglehetősen sekélyesre sikeredett. Egyszerűen kevés az összegyűjthető vagy megvásárolható tárgy, és sajnos a szörnyecskék elfajzott családfája sem túl szerteágazó. Ebből pedig az következik, hogy a játék egy idő után szinte ismétli önmagát, vagyis hiányzik a kellő változatosság, ami jelen esetben elég súlyos probléma a gyakori elhalálozások miatt. A helyzet ugyanakkor nem teljesen menthetetlen, hiszen a barlangokat belengő túlvilági atmoszféra és az ellenfelek kísérteties neszezése még így is fenn tudja tartani a feszültséget (és az érdeklődést) – legalábbis addig, amíg vérmérsékletünktől függően rá nem ununk a szörnyekkel együtt ismétlődő hanghatásokra.

Hiába hív Cthulhu?

Ez az előbb-utóbb elkerülhetetlen pont egyfajta választóvonal a játékban. Itt derül ki ugyanis, hogy a jóleső borzongás nélkül, a kissé komolytalanná váló hangulatban is élvezetet nyújt-e a puszta kihívás, ami mellesleg az első végigjátszás után csak fokozódik a megnyitott New Game Plus módban. Aki tehát rajong a roguelike játékokért, valószínűleg az Eldritch-csel is megtalálja majd a számítását, a tizenkét eurós ár mellett pedig kifejezetten jó üzletet csinál a véletlenszerűen generált pályákért cserébe. A megrögzött Cthulhu-fanatikusok azonban jobban teszik, ha messziről elkerülik a Minor Key Games játékát, és a házi Lovecraft-oltár elé telepedve inkább elmormolnak pár szentségtelen imát a Nagy Öregekhez. Egyszer talán ők is meghallgatják a fohászokat, és kapunk majd egy olyan játékot, ami miatt tényleg érdemes lesz újranyitni a Lipótmezőt…