Népszerű zenei előadók (Finntroll, Ensiferum, Wardruna, Ulf Söderbergh stb.) zengik a rettegett hajós hódítók, a keménykötésű, fonott hajú, hosszú szakállú viking harcosok dicsőségét. A History Channel fantasy elemekkel dúsított történelmi sorozatát, a mára ellaposodott Vikingeket is sokan megkedveltük. A játékvilágban emlékezetes darab volt a 2001-es akciójáték, a Rune, nemrég debütált a felemásra sikeredett For Honor, és a Guru előző számában olvashattatok a Diablo-klón Vikings: Wolves of Midgardról. S most itt egy újabb izgalmas cím a témában, a dán Logic Artists körökre osztott stratégia-RPG hibridje, az Expeditions: Viking, mely a tévésorozathoz hasonlóan a történelmet minimális fantasztikummal keverve mutatja be a vikingek felemelkedését a sötét középkori Skandináviában és Britanniában.

Mini Ragnarök

A Római Birodalom helyén 300 éve lyuk tátong, a kereszténnyé váló Európát Keletről a magyarok, Délről a mórok, Északról pedig a vikingek fenyegetik, akiknek azért megvan a maguk baja is. Az Expeditions: Vikingben ugyanis éppen egy belviszály kellős közepébe csöppenünk testre szabható hősünkkel, aki tőlem a szerény Tenebra Urgos Techno Vikingson nevet kapta. Tenebra pedig nem más, mint a Skjernt uraló klán britanniai hódítása során elhunyt vezérének, Techno Vikingnek a fia. Igen, a programban atyánkat is elnevezhetjük! Vicces volt, mikor a nem játékos karakterekkel beszélgetve Techno Vikinget emlegették, aki ugye eredetileg egy internetes mém.

Tökéletesen megalapozza a hangulatot a játék remek, festményszerű állóképekkel mesélő bevezető jelenete, s az atyánkért tartott halotti toron már körvonalazódik is az Expeditions: Viking fő célja, hogy összeszedjük magunkat, legyűrjük az ellenünk lázadó ellenséges Skule nevű törzsfőt, majd mint a népszerű tévésorozatban Ragnar, mi is elinduljunk portyázni a tengerentúlra. Ami persze nem fog menni egyről a kettőre, mivel a hódításhoz kéne egy sereg, na meg a hajózáshoz egy hajót sem ártana beszerezni.

We: kings

Két fő feladatunk így, hogy eljussunk Britanniába, illetve hogy a kvázi főgonosz Skule-nak a tüdejéből angyalszárnyakat készítsünk, miként azt Ragnar tette köpönyegforgató riválisával, Borg jarllal a tévésorozatban. Ez a közeg kiváló háttér egy RPG-TBS keverékhez – csakúgy, mint az újkori Amerika a fejlesztők előző játékában, a Conquistadorban, melynek alapvetően jól működő játékmechanizmusán nem kellett sokat változtatni. A Viking világa is tulajdonképpen nyílt: tengernyi küldetést vállalhatunk el, s a rendelkezésünkre álló nagytérképet tetszés szerint barangolhatjuk be. Ne számítsunk persze MMORPG-szintű szabadságra, inkább a régi Fallout-sorozat vagy a Heroes-széria jusson eszünkbe! Vagyis egy valódi térképnek kinéző felületen jelölhetjük ki, melyik várost vagy tábort kívánjuk meglátogatni, és esetlegesen kifosztani. Természetesen a különféle területekre belépve a program klasszikus madártávlati nézetbe vált, és míg harcra nem kerül a sor, valós időben kalandozhatunk.

Az Expeditions: Vikingben karakterünk mellett egy egész várost menedzselhetünk. Jóllehet, ez a játék azért nem a Civilization vikinges verziója, de elég sok mindent tehetünk a helyi infrastruktúra és ipar fejlesztéséért. Legfőbb erőforrásunk természetesen a fa, melyből különböző nyersanyagtermelő, tárgykészítő és egyéb bónuszokat adó épületeket húzhatunk fel. De fontos persze az ezüstpénz, a bőr, a hús vagy a gyógynövény is. A hozzáértő karakterek ezekből például vértet és fegyvereket készítenek, illetve gyógylöttyöket főznek. S vikinges játékból a hajók sem hiányozhatnak, így az Expeditionsben mi is építtethetünk egyet, melynek az utazás mellett a kereskedelemben is fontos szerepe lesz.

Jóllehet, akármennyire is sok mindent tehetünk városunkért, azért a készítők nem tartottak teljes balanszot a két műfaj között, és az Expeditions: Vikingben a szerepjátékos elemek a dominánsak. A főmenüből rögtön egy karaktergeneráló felületre kerülünk, ahol szokás szerint meg kell határoznunk hősünk kinézetét, alaptulajdonságait és készségeit. Mindegyik ismerős lesz más RPG-kből, s nem fogunk meglepődni a karakterosztályokon sem, melyeket nem kötelező kiválasztani, a nekünk tetsző pontelosztást követően a játék automatikusan besorol minket harcos, vadász, boszorkány stb. kasztba. Tulajdonképpen mindegyik karaktert ki fogjuk próbálni, mert a Vikingben akár tízfős csapatot is toborozhatunk. Sőt, ha van türelmünk, a játék egy pontján főhősünkéhez hasonló módon akár egyenként is megalkothatjuk katonáinkat. Kár, hogy egy területre egyszerre csak öt társunkat vihetjük magunkkal, s jellemzően a jól felfejlesztett hőseinket fogjuk csatába küldeni, így a többieknek nem sok hasznuk lesz.

A körökre osztott harcrendszer egyébként a már emlegetett Falloutokból és a Heroesokból ismerős, ennek megfelelően alapvetően jól is működik, ráadásul a készítők fedezékekkel, csapdaállítási lehetőséggel színesítették a csatákat. A probléma a harccal csak az, hogy meglehetősen véletlenszerű és igazságtalan tud lenni, ha rossz helyen ér minket a támadás. Avagy lehetünk akármilyen erősek, ha az ellen fedezékből lő ránk, a nyílt prédára, egy körön belül könnyen kiüthetik tehetséges katonáinkat is. Egy-egy ilyen fűbe harapás persze nem örökre szól, ám komoly, permanens sérüléseket vonhat maga után, melyek rontják harcosunk sebzését is. Emiatt az első pár küzdelem során sűrűn káromkodtam, főleg, hogy Skule portyázó vikingjeit a készítők aránytalanul erőssé tették. Ráadásul valahogy nincs elég feszültség a csatákban, a kicsit steril grafika miatt kevésbé tudjuk beleélni magunkat a valóságban bizonyára véres és koponyatörő küzdelmekbe.

A sérüléseket amúgy el lehet és kell is látni pihenőidőben. Valamilyen irracionális alkotói döntés miatt azonban ezt (és a tárgykészítést, főzést, vadászatot stb.) egyelőre kizárólag a térképen szétszórt táborokban tehetjük meg, abszurd módon otthonunkban még aludni sem tudunk, pedig házunkban több ágy is van. Nem tudom, Ragnar Lothbrok mit szólt volna hozzá, ha csak a vadonban térhet nyugovóra…

Bekerülsz valaha a Valhallában?

Egyébként, mivel a sztori háttérbe szorul, és a küldetések is inkább a hódítás köré csoportosulnak, így sem a questek, sem a cselekményszálak és a karakterek nem túl izgalmasak. Sőt az Expeditions: Viking kifejezetten lapos és steril. A havas táj egy idő után unalmas lesz, Britannia pedig bár napfényesebb vidék, szintén elég jellegtelen egyen-középkori városaival és egy kaptafára megalkotott templombelsőivel. Kár, mert mint említettem, a festményszerű állóképes átvezető videók nagyon hangulatosak lettek, a hol bús, sötét ambient dallamokból, hol pergő és dinamikus hegedű- és dobjátékból álló zene pedig egyenesen zseniális.

Negatívum még, hogy a Viking jelenlegi verziója meglehetősen bugos és instabil. Visszaköszönt a kiváló, de technikailag katasztrofális Fallout 2: a program gyakran fagyott, és egy alkalommal újra is kellett telepítenem, mert nem volt hajlandó betölteni a mentésemet. S a töltési idő is irreálisan hosszú a belső és külső helyszínek között, pedig a Vikingnek nem durva a gépigénye – jóllehet, a processzort érthetetlen módon nyúzza rendesen. Ráadásul még a boszorkányom egyik készsége használatakor is folyamatosan programhibát tolt az arcomba a Viking. Mindezt persze javításokkal orvosolhatja a Logic Artists, nem lenne bölcs ezért a pár hülyeségért feladni az istenek csarnokát, a Valhallát, és nemet mondani Britannia kifosztására és Skule kegyetlen megbüntetésére!