Még mielőtt rátérnék a konkrét értékelésre, azért bizonyos változásokat nem árt, ha elkönyvelünk magunknak. Ha kevésbé követjük a világbajnokság eseményeit, akkor hasznos lehet tudni, hogy Bernie Ecclestone végleg leköszönt a Formula 1 éléről. Ugyan 2017 januárjában már meghozta a döntést, csak a 2018-as szezon indult el úgy, hogy már teljes egészében az új tulajdonos, a Liberty Media és Chase Carey (USA) fogja a gyeplőt. Ennek pozitív hatásait mind a televíziós közvetítéseken, mind a háttérben zajló eseményeken kimondottan érezni, de ami igazán ki fogja szúrni a szemünket, az a teljes arculatváltás. Új logót kapott a versenysorozat, vadonatúj köntösben és zenével rukkolt elő az új menedzsment. Sokan vannak persze, akik a régi dolgokhoz ragaszkodnának (#regenmindenjobbvolt), de én azt mondom, hogy haladni kell a korral. Már csak azért is, mert például 2018-tól szerves része az autóknak az úgynevezett Glória (Halo), amely a pilótákat hivatott megvédeni a fejmagasságban érkező törmelékektől, kerekektől és egyéb veszélyektől. Már a gyakorlatban is be kellett bizonyítania hatékonyságát, hiszen a Belga nagydíj rajtjánál Alonso könnyen levihette volna Leclerc fejét, ha nincs, ami megvédje. Ezen változások tehát értelemszerűen kihatnak a kezeim közé került F1 2018-ra is, mert mint mindennek, ennek a marketingterméknek is alkalmazkodnia kell a legújabb trendekhez és szabályokhoz.

Déjà vu

Az első sokkot gyakorlatilag már a menüben átéltem. Nem, sajnos nem. Nem a jó értelemben vett ledöbbenés lett úrrá rajtam, hanem a csalódottság. Az indítás ugyanis szinte semmit sem változott 2017-hez képest, vannak új háttérképek, természetesen az új logó is megjelenik, de kérem szépen, ennyi. Nyugodtan mondhatom, hogy körülbelül 15 percet sem foglalkozhattak vele. Rendben, évente megjelenő címről van szó, jól bevált dolgokhoz nem kellene nyúlni, na, de akkor is! No, de milyen módon mérettethetünk meg? Jelentem, ebben sem fogunk nagyon sok újdonságot lelni, maradt a jól megszokott grand prix, karrier, időre való körözés, az időszakos események és a többjátékos mód. Na, jó, semmi ok a pánikra, az igazi eltéréseket a játékmenetben és persze a karriermódban kell keresnünk. Térjünk azonban előbb rá a klasszikus érát érintő változásokra. Idén minden eddiginél több, összesen 20 régebbi F1 géppel vívhatunk ádáz harcokat, de sajnos hozzájuk való pályákkal és legendás pilótákkal továbbra sem örvendeztettek meg minket. Számokban mérve ez 6+2 új kocsit jelent, a plusz 2 darab előrendelői bónuszként érhető el. Mehetünk majd a 2009-ben óriási meglepetést okozó Brawn BGP-001-gyel, mellyel Jenson Button nyerte egyetlen bajnoki címét. Szintén beülhetünk a 2003-as Williams FW25-be, ami BMW motorral röpítette győzelmei felé Juan-Pablo Montoyát, és lett második a nagy múlttal rendelkező csapat a konstruktőrök közötti versenyben. Ezeken felül kapunk még 5 autót a ’70-es évekből, köztük Niki Lauda Ferrariját is 1976-ból. Ezeket mind nagy élmény vezetni, de sajnos a gumiabroncsok és sok helyen a festések is licenchiányosak, így a szakavatott szemeknek faramucin fognak hatni ebben a játékban is.

ENERGIA A MINDENNAPOKHOZ

A karrier módban a szokásos karaktergenerálást követően máris belecsöppenünk az első versenyhétvégébe, megismerkedünk a már jól ismert módon a csapattal és a menedzsmenttel. Ebben gyakorlatilag semmi érdemleges újítás nem tapasztalható, megjelent azonban egy tulajdonság, amely karakterünket elviheti a showman, illetve a sportember szerepe felé. Az interjúkban adott válaszaink fogják ezt meghatározni, de itt mindenki jól kösse fel a gatyáját! Legyen szó bármely elérhető nyelvről a játékban, bármely anyanyelvű ember, aki el tudja olvasni az összes választ, cirka 15 másodperc alatt, majd eldönti, hogy melyiket választja az adott kérdésre, az egy szuperhős. Egyszerűen lehetetlen felfogni is, hogy mit mondunk, és hogy az milyen hatást gyakorolhat a megítélésünkre. Edzésfeladataink kibővültek az energiavisszanyerő rendszer (ERS) menedzselését érintő gyakorlattal. Ez annyit tesz, hogy a fékezéseknél megszerzett energiatöbbletet mennyire takarékosan kezelje az autó. Minél feljebb húzzuk az adott értéket, annál erősebb fékezésekre lesz szükségünk, hogy ellássuk a motort a többlet lóerőkkel. Az állításra ugyanott van lehetőség, ahol az üzemanyag-befecskendezés mértékét is kezelhetjük. A legnehezebb továbbra is az üzemanyag megspórolására irányuló feladat. Lehet, van olyan, akinek jól megy, de nekem még mindig nagyon sokat kell szenvedni, hogy teljesítsem a kiszabott időt alatt a gyorskört, és persze, hogy ne csússzon a piros vonal irányába a fogyasztásom. A fejlesztési fa rengeteget finomodott, elképesztően részletes lett, és ezúttal már vannak olyan elérhető módosítások, amelyek csak egy adott csapat berkein belül érhetőek el.

ÚJ ÉS RÉGI ÚJ

A klasszikus pályák hiánya ugyan tény, de nem mehetünk el amellett, hogy idén két helyszínnel mégis bővült a nagydíjak száma. Az egyik a már jól ismert Hockenheim, ahol legutoljára 2016-ban versenyezhettünk, hiszen 2015-ben és 2017-ben sem rendeztek Német nagydíjat. Van viszont egy nemzet, amelyik még ennél is többet kellett nélkülözzön, ez pedig Franciaország. 2008 után Magny-Cours elvesztette a rendezés jogát, és idén a Paul Ricard versenypálya került a porondra, ahol utoljára 1990-ben járt F1 autó. Azóta rengeteget változott és színesedett a pálya, amely mára amúgy egy kissé unalmassá vált. A többjátékos módban bevezetésre került az úgynevezett szuperlicenc. Ez annyit jelent, hogy ha ranked (osztályozó) versenyeket megyünk, akkor stílusunktól függően változik a biztonsági szintünk. Minél sportszerűbben állunk a dolgokhoz, annál valószínűbb, hogy hasonló felfogású ellenfeleket kapunk a jövőben is. Valami efféle pontrendszer van a Project CARS 2-ben is, remélhetőleg így elkerülhetjük az olyan ismeretleneket, akik csak törni-zúzni szeretnének.

HAL(L)O! HÁT NEM LÁTOK SEMMIT…

Extra dobozunkra szeretném felhívni a figyelmet, mivel bátorkodtam megkérdezni Leo Crowe kolléga véleményét is, hiszen jónéhány futam és F1-stream van már a háta mögött, így amit mond, azt én elfogadom hamisíthatatlan ténynek. Végezetül a glóriára szeretnék visszatérni. Akit esetleg eltántorítana a vásárlástól a fejvédő, az azért ne ijedjen meg teljesen. A belső nézet gyakorlatilag használhatatlan volt számomra is, maradt a tévékamerás szög. Azonban ha belenéztek a menüben a kamerabeállításokba (Camera Settings), akkor találtok egy úgynevezett Halo column kapcsolót. Ezzel egészen egyszerűen kiiktatható a glória középső oszlopa, így máris szabad a kilátás! Milyen is lett tehát az F1 2018? Ahogy már több cikket is zártam, most is el kell ismernem, hogy a tisztes iparosmunka, és az EGO motor továbbra is kiválóan működik, de azért az AI viselkedésére még mindig nem ártana odafigyelni, mert olykor hajmeresztő, hogy mik tudnak történni. A tartalom bővítésének mértéke is elfogadható szintet üt meg, de egy kis időt a menüdizájnra és pár új játékmódra is szánni kellett volna. Ellenkező esetben hamar elfoghatják a játékost a rókabőrt, és annak bizonyos lehúzását firtató mondatok.