A világ egyik legnépszerűbb technikai sportja a Forma 1, amely már több mint 70 éve bűvöli el a sebesség megszállottjait. Az elmúlt évtizedek nemcsak felemelő, de fájdalmas pillanatokat (pl. Ayrton Senna halála) is adtak a rajongóknak, na meg rengeteg témába vágó videójátékot. Ennek ellenére menedzser játékok nem igazán készültek: a '90-es években jelent meg a Grand Prix Manager-sorozat, melynek 1999-es felvonását, a Grand Prix Worldöt tartják a mai napig a leghitelesebb F1-menedzser programnak. 2000-ben az EA próbálkozott, közepes sikerrel. Úgy tűnt, hogy a stílus örökre eltűnik a süllyesztőben, most azonban itt van az F1 Manager 2022, melyben egy csapat élére állva kell sikerre jutni, a legnehezebb körülmények között. Felkészültetek a vezetésre? Ha igen, vágjunk bele!

Rajtvonal

Az F1 Manager 2022 egyáltalán nem könnyű játék, de mielőtt rátérnénk, hogy miért, az alapokat kell átvenni. A Frontier alkotása egy hivatalos F1-program, azaz rendelkezik az összes létező licence-szel. Az intro már megadja a kellő hangulatot, a menü pedig csak fokozza azt: Leclerc és Saints, Hamilton és Russel, Norris és Ricciardo (meg mindenki más) mosolyognak az autójuk mellett, de a Formula 2 és 3 csapatok is jelen vannak a játékban.

Ez persze egy menedzser program, így megvannak a kötelező dolgok, amiknek meg kell felelnie. Csapatválasztás után az igazgatótanács üdvözöl, megkapjuk az elérendő célokat, de az, hogy ezeket hogyan érjük el, már rajtunk múlik: rengeteg dologra kell figyelni, rengeteg dolgot kell megvizsgálni, észben tartani, fejleszteni, és persze eladni, új versenyzőket keresni, versenyek előtt és versenyek közben meghozni a legjobb döntéseket, melyek eredményeképpen a versenyzők dobogóra állhatnak.

Ehhez azonban idő és türelem kell, ugyanis az előbb felsoroltak miatt az F1 Manager 2022 elképesztően meredek tanulási görbével rendelkezik. A játék alapvetőn két részre osztható fel: a versenyhétvégékre és az azok közötti időre, amikor el kell végezni minden szükséges feladatot. A teljes szezont és annak összes szabályát tartalmazza a játék, így már az első versenyhétvégén komoly döntéseket kell meghozni. Milyen beállításokat alkalmazzunk az időmérőn? Mikor küldjük ki a pilótákat a kvalifikáción? Milyen gumikat kapjanak a versenyzők? Mi legyen a boxstratégia? Kismillió dolgot kell figyelembe venni: a beállítások hatással lehetnek a sebességre, a kanyarok bevételére, arra, hogy a versenyzők mennyire bíznak a járműben, mennyire hangolódtak rá az adott aszfaltcsíkra, és a fennálló körülményekre. Az ellenőrzés és a tesztelés a két legfontosabb tényező, amit meg kell tenni a gyakorlások alatt.

A sikeres versenyek záloga a gumik állapotának, a benzin mennyiségének a figyelése, és az ERS megfelelő használata. Két gumiszettet el kell használni, a benzin mennyisége adott, így ezekkel – a „gazdálkodj okosan” módszert követve – lehet megnyerni vagy éppen elveszíteni a versenyt. Puha gumit választva, erős tempót diktálva a gumi gyorsan elkophat, a benzin idő előtt elfogyhat, így, hogy kihúzzuk a verseny végéig, spórolásra kell átállni. A program folyamatosan monitorozza, hogy pillanatnyi körülmények között elég lesz-e a benzin ahhoz, hogy biztonsággal befejezzük a versenyt (mert van 3 és fél körre elegendő tartalék), vagy nem. Ha közel vagyunk egy előttünk haladó versenyzőhöz, be lehet kapcsolni az ERS-t, mellyel megelőzhetjük, majd védelemre állítva megakadályozhatjuk, hogy visszavegye elvesztett pozícióját.

Versenyről versenyre

Az első versenyhétvége után pedig még komolyabb feladatok várnak ránk. Pozíciótól függően neki kell állni tervezni, fejleszteni, gyártani. A versenyek utáni jelentés sok mindent elárul: arra kell törekedni, hogy úgy módosítsuk az autót, amivel sebességet és másodperceket lehet nyerni. Ehhez leszorítóerőre van szükség? Jobb kormányzásra a kanyarok egyszerűbb bevételéhez?

Mindent lehet módosítani, a kasztnitól kezdve a motoron át a felfüggesztésig, az egész csak pénz és az idő függvénye. Minél több mérnököt állítunk rá egy feladatra, annál többe kerül az adott komponens legyártása. Minél inkább sürgetjük a mérnököket, úgy emelkedik az ár. A nagy kockázat nagy sikert is hozhat, de még így is figyelni kell a megengedett költési limitre.

Pénzt sok helyről lehet szerezni: reklámtermékek eladásával, pozíciók szerzésével, és a versenyek után a szponzoroktól is mindig jut valami a kasszába. Pénzt azonban nemcsak nyerni, de veszíteni is lehet, például azzal, ha időmérő előtt garantáljuk, hogy valamelyik pilótánk bejut a Q3-ba, de az nem történik meg…

Egy új éra kezdete

Az F1 Manager 2022 egy új éra kezdetét jelenti. Látszik, hogy a Frontier megértette a játék lényegét, és rögtön elsőre egy minőségi, kihívásokkal teli, hosszú időn át szórakoztató programot sikerült megalkotni. A tálalás remek, a versenyek hangulata kiváló, ez pedig köszönhető a TV-közvetítés minőségét elérő vágások dinamikájának. Megvan a kötelező pályabemutatás, van rádióforgalamzás, egy szép előzés után a paddockban lévők ünnepelnek, és még a versenyek utáni képek is megvannak.

Talán negatívumként a tanulási görbe mellett azt lehet felhozni, hogy a kommentár egy kicsit korlátozott, kevés alkalommal jelenik meg a biztonsági autó, vagyis a versenyzők nem mernek kockáztatni egy-egy durvább manőverrel, és verseny alatt nincs időjárás-előrejelzés. Ezeken kívül másba nem igazán lehet belekötni: a Frontier kiváló munkát végzett, és első alkalommal már igen magasra tette azt a bizonyos lécet. A Forma 1 rajongóinak ez egy nagyon ajánlott program, hiszen a Codemasters és az EA által fejlesztett játékokból versenyzőként megismert világot egy teljesen új aspektusból mutatja be, amit kipróbálni és megélni kell.