Fahrenheit (Indigo Prophecy)

Fahrenheit: Indigo Prophecy

Érdekes dolog, hogy mitől lesz jó egy játék. Van, amelyik remek grafikájával ér el sikereket, más játékok forradalmi játékmenetükkel, újításaikkal zsebelik be méltán az elismeréseket, de előfordult már olyan is a játéktörténelem során, hogy a zseniálisan tekergőző történet miatt maradt felejthetetlen egy-egy alkotás. Hogy a jelen cikk alanya minek köszönheti a remek jelzőt? Az alábbi sorokat végigolvasva ez is ki fog derülni. Egy dolog biztos: a Fahrenheit nem egy hétköznapi játék…

A történet kezdetét veszi


Az, hogy nem hétköznapi, egyébként már az installálásnál (!) is sejteni lehet, ugyanis miközben telepítődnek a bitek, érdekes kérdésekre próbálhatunk meg helyesen tippelni, például hogy hány liter vér van az emberi szervezetben, vagy évente hány embert ölnek meg New Yorkban.

Maga a játék egy nagyon hangulatos videóval indul, amiben megismerjük a történet főszereplőjét, Lucas Kane-t. A film elég bizarr módon nyit, ugyanis Lucas akaratán kívül, valamilyen külső erő hatására megöl egy teljesen ártatlan embert. Az előző mondatomban nem véletlenül írtam filmet, ugyanis a Fahrenheit legalább annyira játék, mint amennyire film. Leginkább egy interaktív moziként lehetne jellemezni, melynek szereplőit mi irányítjuk -- Lucason kívül még három szereplőt: Carla Valenti nyomozónőt, Tyler Miles nyomozót és Markus Kane-t, főhősünk bátyját. Mivel a történet a játék egyik legnagyobb pozitívuma, csak nagy vonalakban fogok róla beszélni, nehogy elrontsam esetleg azoknak a szórakozását, akik még nem próbálták ki.

A gyilkosság után a játékos kezébe kerül az irányítás, és csak rajta múlik, hogy miként alakul tovább a sztori -- például csak rajtunk áll, hogy sikerül-e megmentenünk Markus életét. Tudniillik a játék folyamán sokszor döntés elé kerül az ember, hogy miként old meg egy feladatot. Ebből adódóan többször is érdemes végigjátszani a Fahrenheitet, mert sokféleképpen eljuthatunk a háromféle befejezés egyikéhez.

Fahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo Prophecy

Pár szó a szereposztásról


A történeten kívül különösen tetszett az, hogy a szereplők személyisége nagyon jól ki lett dolgozva. Manapság kevés játékban látni ilyen remek jellemrajzokat, utoljára a Syberiában találkoztam hasonlóval.

Itt van Lucas, aki egyfelől a gyilkosság után érthető módon lelkileg a padlón van, ráadásul még a barátnőjével is szakított -- egy érzékeny lelkű férfi, aki válaszokat keres a saját tettére és életének rejtelmeire. Carla viszont egy okos és akaratos nő, aki addig nem nyugszik, amíg meg nem old egy ügyet; egy dolgot nem tud csak elviselni: a bezártságot és a sötétet, ugyanis klausztrofóbiában szenved. Tyler pedig, aki Carla színes bőrű társa, egy halál laza, nagydumás, tökös srác, akit igen nehéz zavarba hozni. Markus, aki lelkész, szintén érdekes jellem: nem tud választani hite és bátyja között. Rajtuk kívül még jó néhány szereplő fel fog tűnni, ám őket nem irányíthatjuk.

Fahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo Prophecy

Misztikus thriller, akció-kaland, vagy mi?


Ha filmként tekintünk a Fahrenheitre, akkor a műfaja misztikus-thriller, ha játékként, akkor viszont kalandjáték akcióelemekkel fűszerezve. Itt nem hagyományos akcióelemekre kell gondolni, tehát nem fogunk lövöldözni (illetve egyszer igen, de az csak egy lőgyakorlat lesz). Az akciórészek itt azt takarják, hogy a képernyőn felvillanó billentyűkombinációkat kell gyorsan lepötyögnünk, rendszerint a kurzornyilakat használva. Ez eleinte furcsának tűnhet, de később annyira hozzá lehet szokni, hogy nem sok kihívást fog jelenteni. Ezenkívül lesznek még más ügyességi részek is, például egyensúlyozás, vagy Carla esetében a szűk, sötét helyeken a légzését kell kordában tartanunk, hogy ne essen pánikba. A kalandelemeket pedig a párbeszédek és a tárgyhasználat alkotják.

Újítások


A bevezetőben már írtam, hogy ez egy nem mindennapi játék. Ennek alátámasztására leírok pár példát. Az egyik ilyen, hogy többször fogunk találkozni osztott képernyővel a játék folyamán. Ennek fő oka, hogy a cselekmény több szálon fut, másfelől növeli a feszültséget és az izgalmat. Általában akkor fogunk ilyen jelenetekbe futni, mikor Lucast irányítjuk, de már nyomában van rendőrség. Ilyenkor a képernyő egyik felén tevékenykedünk az éppen irányított karakterrel, miközben a másik felén láthatjuk az ezzel párhuzamosan folyó történéseket. Kiváló példa erre, mikor Lucas igyekszik eltüntetni a gyilkosság nyomait a vécében, és eközben látjuk a másik képmezőben, hogy egy rendőr elindul könnyíteni magán.

Fahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo Prophecy

Ami szintén kiemeli az átlagból a Fahrenheitet, hogy a fejlesztők elképesztő módon odafigyeltek az apró részletekre is: a játékban elkövetett tetteink és döntéseink mind kihatással vannak a további történésékre. Például nem mindegy, hogy hogyan menekül el Lucas gyilkosság helyszínéről. Egyik személyes, kedvenc történetem pedig az, mikor Lucas hazament a gyilkosság után. Mivel láttam, hogy nagyon ki van bukva, itattam vele egy kis gint – csakhogy kiment a fejemből, hogy előzőleg megetettem vele egy adag fájdalomcsillapítót. Ahogy a való életben az alkohol és a gyógyszer együtt bevéve nagyon veszélyes, ez itt is megjelent, méghozzá GAME OVER formájában. Sorolhatnám tovább az ilyen apróságokat, melyek mind-mind emlékezetesebbé teszik ezt a művet.

A játék során bónuszpontokat gyűjthetünk kártyák formájában, melyekért a főmenüben különböző extrákat vásárolhatunk. Ez nagyon örvendetes, mert vannak köztük videók, képek, zenék – az viszont már kevésbé, hogy ezek elég idétlenül lettek megoldva, legalábbis számomra elég illúziórombolóan hatottak a kis színes kártyák az egyébként valósághűen lemodellezett pályákon szétszórva.

Fahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo ProphecyFahrenheit: Indigo Prophecy

Csiszolatlan gyémánt?


Adott tehát egy remek történet, egy változatos és újszerű játékmenet – már csak a kivitelezésen múlik minden. A játék kétségtelenül egyik gyenge pontja az irányítás, mely kicsit nehézkesre sikerült, köszönhetően annak, hogy a játék konzolról lett átírva PC-re. A mozgáshoz alapesetben a kurzornyilakat kell használni, az interakcióhoz pedig az egeret. A rágcsálót azonban nem a kalandjátékoktól megszokott point and click módon fogjuk használni, hanem a képernyő felső részén megjelenő mozdulatot kell leutánoznunk vele a kiválasztott cselekedet sikeres végrehajtásához, például amikor le akarunk ülni a székre, akkor a bal gomb nyomva tartása mellett lefelé kell húznunk azt.

Néha a játék kamerakezelése is okozhat kellemetlen pillanatokat, de ezért bőven kárpótolnak minket a profin felvett átvezető- és akciójelenetek.

A játék grafikája a másik gyenge pont, de ez semmit nem von le az élvezeti értékből, én is csak néhány jelenetnél sajnáltam a kicsit szögletes idomokat. Ha már a negatívumoknál tartok, akkor mindenképpen meg kell említenem a játék rövidségét: jómagam elsőre 7-8 óra alatt végigtoltam, többedszerre még gyorsabban.

Ami viszont kitűnően sikerült: az animáció, és játék alatt megszólaló zenék, hangok. A szereplők mozgása és arcmimikája szinte élővé varázsolja őket, erre még rátesznek egy lapáttal a zseniális szinkronhangok. A muzsika szintén megérdemli a tökéletes jelzőt, mert nem csak szép és igényes, hanem tökéletesen passzol a Fahrenheit nyomasztó és misztikus hangulatához.

Fahrenheit: Indigo Prophecy

Felejthetetlen!


Remekmű született a Quantic Dream műhelyében. Egy olyan felejthetetlen alkotás, amelynek lebilincselő a története, és amely képes komolyabb érzelmeket kiváltani az emberből – és itt most nem olyanokra gondolok, mint a mai játékok nagy részében fellelhető „Most kinyírlak te szemét!” emóciók. Ez a történet ennél sokkal összetettebb: hol megmosolyogtat, hol elszomorít, hol elgondolkodtat. Mindenkinek csak ajánlani tudom!