Mivel születésem óta mindig különböző nagyvárosokban éltem és gyerekként tehenet is csak a tévében láttam, sokáig irreálisan romantikus elképzeléseim voltak a gazdálkodók életéről. Képzeletemben ez egy csendes, a természet lágy ölén töltött életnek hangzott, amibe ugyan rengeteg munkát kell beletenni, de a nap végén őszinte elégedettséggel térhet nyugovóra az ember, a közelben pihenő birkák és disznók hortyogását hallgatva. Természetesen idővel rájöttem, mennyire komplex és embert próbáló feladat egy farm vezetése, de ha eddig nem tudtam volna, a Farm Tycoonból azonnal kiderül, hogy a gazdálkodás nem csak játék és mese. Esetünkben persze ténylegesen játék, de így is egy kőkemény menedzsment szimulátor.

A Farm Tycoonban három játékmódból választhatsz, de érdemes a kampánnyal kezdeni, mert az rövid úton bemutatja a farm legfontosabb elemeit. A sztori szerint egy hurrikán majdnem porig rombolta a családi birtokot, így a te feladatod átvenni a vezetést, új épületeket felhúzni, eszközöket venni, és remélhetőleg jövedelmező gazdaságot varázsolni a romokból. A felülnézetes grafika letisztult, viszonylag realista, ahogy maga az egész játék is. A profit termelésének két legfőbb módja a földművelés és állattartás, mindkettőhöz megfelelő épületekre, szerszámokra és alkalmazottakra van szükség. A megvásárolt földet több lépés készíteni fel a kiválasztott magokra: a szántás, boronálás és trágyázás mind megelőzik a vetést, ezen lépések mindegyikéhez pedig emberi erőforrás és idő szükséges. Ha földed 0,077 hektárnál nagyobb, akkor használhatsz gépeket is a kézi megmunkálás helyett, ami gyorsabb és kevesebb munkaerőt igényel, cserébe viszont rettentő költséges. Nem csak a megfelelő traktort kell ugyanis megvenni, de a különböző feladatokra alkalmas kiegészítőket is, majd mindezeknek parkolót építeni, és folyamatos karbantartást biztosítani. Miután az egész tavasz elment a vetéssel, jöhet a nyár, az öntözés és permetezés folyamata, aminek gyakorisága attól függ, mennyi parazita, gyom vagy gombás betegség támadja meg a terményt.

Ehhez szintén vagy szorgos kezek, vagy speciális eszközök kellenek majd, szorozva annyival, ahányféle földed van. Ősszel (amennyiben a hőség nem nyírt ki mindent) az aratás ideje jön el, amikor idénymunkásokat fogadhatsz, és kemény munkád gyümölcse végre megtölti a raktárakat. Ha szerencséd van, sikerül jó áron túladni a terményen, és nem szerepel majd hatalmas mínusz az évi költségvetésben. Ezután ideje megpihenni, vagyis pontosabban az egész hideg, kopár, hosszú telet az állattenyésztésnek és üvegházak körüli munkának szentelni, mintegy desszertként.

Ki mint vet

Mivel a tél valóban a hibernáció és tehetetlenség ideje a földművelésben, érdemes ilyenkor másik fő bevételi forrásod, az állatok felé fordítani figyelmedet. A lehetőségek tárháza széles: tehén, disznó, csirke, kacsa, birka, kecske és más egyebek közt választhatsz, attól függően, mennyi helyed akad istállókat építeni, mennyi munkaerőt áldozol fel gondozásukra, és mi a célod az állatokkal. Nagy részüket főleg húsukért érdemes csak tartani, ám ez esetben szükséged lesz egy mészárszékre is a farmon, amit állandó alkalmazottakkal kell feltölteni, illetve hűtőházra is a normál raktár mellett. Ha már megvan a tőkéd igazán hatalmas befektetésre, a tejfeldolgozó üzem a legokosabb választás, a tehenek és kecskék ugyanis sokkal jövedelmezőbbek, ha vajat, sajtot, tartós tejet gyártasz a produktumukból. Az állattartás legnagyobb előnye, hogy ez a fajta "alapanyag" képes szaporodni (csak megtermékenyítőt kell hívni az istállóba), jelentős hátránya viszont, hogy folyton etetni kell. Érdemes magadnak termelni a takarmányt, ha van szabad földed hozzá, de ügyelj rá, hogy a különböző állatfajok másféle étrendet követelnek, például a teheneknek szánt szilázst a pulykák nem tudják megenni. Az egyes istállókban szerencsére beállíthatod, raktáraidból milyen növényeket és zöldségeket használhatnak fel etetésre, így nem kell aggódnod azon, hogy az állatpark felzabálja nehezen megtermelt búzádat, még mielőtt eladhatnád a terményt. Ha pedig valamit nem tudsz házon belül megtermelni, akkor irány a helyi piac, ahol szerencsére egész évben elérhető mindenféle takarmány, zöldség és gyümölcs, de itt tudod megvenni a vetőmagvakat, palántákat, permetező folyadékokat is.

Vannak még a farmon kevésbé jövedelmező, de hasonlóan izgalmas lehetőségek is, mint például a méhészkedés, fagyasztott áru vagy gyümölcslé készítés, liszt és vetőmag gyártás. Általában a kezdeti befektetés mértéke elárulja, mennyi profitra számíthatsz egy adott tevékenységből. A legköltségesebb dolog (az építkezés mellett) az állandó alkalmazottak foglalkoztatása, akiknek bérigénye szaktudásuktól függ. A földművelés, állattenyésztés, munkagépek kezelése mind külön képességek, így érdemes figyelni arra, amikor kiadsz valakinek egy feladatot (legyen az állatok gondozása vagy traktorvezetés), hogy választott alkalmazottad értsen is az adott dologhoz. Lehetséges embereidet képezni a kérdéses témakörben, de új képességeket nem taníthatsz nekik, így csak olyan és annyi alkalmazottat vegyél fel, amennyire szükséged is van, különösen mivel állandó embereid a farmon laknak, és közös szállást is építeni kell nekik.

A farm tulajdonosaként általános fejlesztéseket és továbbképzéseket is kifizethetsz, amik lehetővé teszik például szélerőművek építését, jobb energiagazdálkodást, alattad dolgozó menedzserek alkalmazását, a termény legjobb piaci árának megfelelő kereskedést, és hasonló extrákat. A UI elsőre talán zsúfoltnak tűnik, de miután betanultad a gazdaság napi életének irányításához szükséges menüpontokat, az apró részletek mikromenedzselése és farm hosszútávú jövőjének igazgatása érdekes, hálás feladattá válik. Ha pedig a kampányban úgy érzed már mindent elértél, amit egy gazda csak kívánhat, a másik két játékmódban vagy választhatsz számtalan, specifikus feladatokkal operáló kihívás közül, vagy teljesen másik irányt véve sandbox-módban építhetsz fel olyan gazdaságot, amilyet csak szeretnél. A Farm Tycoon egy kellően nehéz, opciókban és lehetőségekben gazdag szimulátor, amiben jóformán végtelen játékóra rejlik, és egyetlen negatívumaként tényleg csak a rettentő zavaró bugokat tudom megemlíteni. Vannak olyanok, mint például a szüret után néha örökre az üvegházban ragadó munkások, amiket a játék bezárása és újraindítása szerencsére kijavít, ám akad áthidalhatatlan probléma is, például a burgonyakombájnt egyszerűen nem lehet használni, egy UI bug miatt. Remélhetőleg a (tökéletes nevű) SONKA nem hagyja szó nélkül a problémákat, és a Farm Tycoon utolsó göröngyeit is elegyengetik a fejlesztők a későbbi frissítésekben.