A kamionversenyzés általában úri és egyben arcade mulatság, legalábbis, ha abból indulunk ki, mennyire ritka a videojátékok között, illetve a kevéske fehér hollónak mondható résztvevő milyen stílust képvisel. Nos, belecsapva a lecsóba, a legújabb próbálkozás a címben lévő hivatalosságból (FIA) sejthetően jóval realisztikusabb vizekre evezett (vagyis utakra gurult, ugye), avagy meglepően közel áll a szimulátoros jelleghez, még ha nem is az. Jó ez nekünk? A válasz mindenkinél egyéni, de ha valaki nem kifejezetten 18 Wheeler és Truck Racer jellegű zúzásra vágyik, inkább megtapasztalná, milyen vezetni egy ilyen behemótot, az nagyjából megtalálja a számításait.

Nem úgy van az…

Az N-Racing fejlesztette versenyzős anyag egyébként szinte egyből kimutatja a foga fehérjét, mert ha karriert indítunk a többi lehetőség helyett, a karakter megalkotásán (nemzet, nem, név és a többi) túl egy igen fontos küldetés vár ránk. Ténylegesen a jogsi megszerzése, ami 15 feladaton át abszolválandó kötelező teljesítést takar. Van ugyanis ETRC (a cím rövidítése) és World Series, de egyiknek sem indulhatsz neki, amíg nem kezeled a járgányt rendeltetésszerűen. Én egyébként rühellem, ha kötelező jelleggel ültetnek neki egy ilyen feladatnak, így morogtam rendesen a szlalomozásnál és a többi feladatnál, de tény, hogy ezúttal nem a Subaru volánja mögé ülve csapjuk ki a kasztni farát, mert az gyorsan kiderül, hogy ha nagyon emberkedünk, elég csúnyán önállósítja magát a dög. Szóval nem lesz a kedvencem ez a megoldás, de tény, hogy nem árt egy minimális gyakorlás, mielőtt nekiindulnánk a megmérettetéseknek. És akkor arról még nem is meséltem, hogy itt nem elég csak úgy nyomni a féket és a gázt, merthogy előbbinél bizony számít a hőmérséklet is, amiért meg a víz felel. Avagy, ha nyomjuk a féket, akkor utána normalizálni kell a hőmérsékletet, ha pedig fogytán a víz, azt tölteni kell. Egyből komplexebb a vezetés élménye, ha nem kizárólag a távolságokra és ívekre koncentrálunk, hanem arra is, hogy a kijelzőn mennyit nőtt vagy esett az érték, ha meg már a hetedik-nyolcadik körnél alig van víz, nem árt egy kis kitérőt tenni.

Ilyen szempontból tehát a FIA ETRC kellőképpen jól teljesít, ad egy erős szimulátoros érzést, amit a segítségek kikapcsolásával erősíthetünk. Sem fékezési jelzések, sem rövidítések, miközben a rendszer keményen büntet a jelzőknek ütközésért, a vetélytársakkal történő koccanásokért, netán a csalásokért. Ha pedig valakinek ez túl sok a rengeteg környi gyakorlás, időmérő és tényleges futam mellett, ott a lehetőség a könnyítésekre. Mert feladat viszont lesz bőven, elvégre a karrieren belül jöhetnek a tényleges etapok, a szerződések és kihívások, fejlesztések, miközben dől a profit és nő az elismerés, a könnyedebb izgalmak kedvelői meg sima bajnokságokra, gyorsfutamokra, osztott képernyős és online multira is benevezhetnek.

Arany középút

Ha nagyon akarok, nyugodtan nyünnyöghetek a gyengébb hangok, a kasztnik között lévő eltérések, a fejlesztések minimuma és a kisebb-nagyobb hibák miatt, de lényegében a Bigbenre jellemző „olcsóbb” megoldásokon (UI, visszafogott – bár ezúttal egészen korrekt – külső) túl a játék egészen jól teljesít még úgy is, hogy nagyon nincs vetélytársa, amivel versenyeznie kéne. A fényhatások kifejezetten jók, a külcsínben vannak elismerésre méltó megoldások (esőben, szürkületben a tükröződés és világítás), emellett érezni a törődést, meg azt, hogy valamit a hivatalos licencen túl is akartak virítani a fejlesztők. Utóbbi miatt körözhetünk Magyarországon (igen, Kiss Norbertként is megragadhatjuk a kormányt), hajthatunk a közismert pályákon (Nürburgring, Szlovákia, Laguna Seca, Fuji… összesen 14), a nagy gépek vezetése pedig teljesen más, mint valamelyik normál versenyes programban. Rá kell érezni a kasztnikra, bele kell jönni a fékezéses megoldásba, emellett a mesterséges intelligencia is képes meglepő dolgokra. Ellenfeleink mennek, ahogy tudnak, néha agresszívek, néha meg elengednek minket, de ugyanúgy képesek a hibákra. Amikor pedig az élboly mögött haladva nagyobb porfelhőt veszel észre, majd megtanulod, hogy érdemes a féken tartani a lábad, mert ha valami itt nem jól sül el, akkor az bizony valóban komoly kellemetlenségekkel járhat. Saját tapasztalataim szerint bizony igen mókás szituációkat szül, ha egy-egy kolléga benézi a kanyarokat, aztán visz magával még néhány delikvenst, akik meg rosszkor kanyarodnak vissza az útra. Persze, ez nem roncsderbi, de neked is pont az az érdeked, hogy ne is váljon azzá.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Bigben gondozásában megjelent produkció mindezek alapján igen dicsérendő próbálkozás, ami új irányt adhat a virtuális kamionversenyzésnek, aminek társaságában az arcade-es vonal is megfér, sőt kisebb áramvonalasítással és fejlesztéssel a minőség is emelhető egy sokkal magasabb kategória felé. Jelenleg a játék egyik fontos hátránya az ára, mert közel AAA kategóriás címkével lett ellátva, pedig a 40 eurós összeg helyett a 25-30 lenne az, ami a licenc mellett is ideális. Egyébként viszont kellemes csalódás a FIA European Truck Racing Championship, érdemes benevezni rá, ha érdekel a kategória.