Ahogy az lenni szokott, az idei év sem telhet el új FIFA nélkül, és ez talán így is van rendjén. A példátlanul sok kiadást megélt széria idén a PC-s tábor legnagyobb felháborodására már kizárólag csak az újgenerációs konzolokra kapott komolyabb frissítést. A hangzatos címszavakkal ellátott "next-gen" finomságok, mint például a Hypermotion, bizony megmarad az új gépes felhasználóknak. Öröm az ürömben, hogy a licenc-frissítések és az új csapatok minden kiadásra érvényesek, így a játékba új csapatként bekerülő Ferencvárossal az összes platformon megnyerhetjük a virtuális Bajnokok Ligáját.

Hé, az ott nem a Botka?

Úgy gondolom, felesleges kerülgetni a forró kását. Nemzetünk számára a legnagyobb fejlesztés, hogy az EA és az FTC megállapodtak egymással, így hivatalosan licencelt csapatként bekerült a Fradi a FIFA 22-be. Aki a teljes magyar bajnokság küzdelmeit szeretné élvezni, az sajnos most is hoppon marad, hiszen egy kiélezett Ferencváros-Újpest derbit nem tudunk lenyomni. A zöld fehér együttest a Rest of the World, avagy a komplett bajnokság nélküli csapatok listájában találjuk meg. Karriert ilyen formán értelmetlen indítani, vagy legalábbis nem túl valósághű, ha az angol első osztályba importálunk egy magyar csapatot. Tartalmi szempontból FIFA így egy fokkal ismét előrébb lépett a tavalyi részhez képest, viszont a csapatoknál talán még fontosabb lehet a játékmenet. Hiába a megannyi teszteléssel töltött óra, még bőven van mit tanulnom és szoknom, hiszen az egész animációs és mozgásokkal kapcsolatos rendszer újjá lett építve. A Hypermotion alapját az új konzolok elképesztő számítási kapacitása képezi, ezáltal előre eltárolt szkriptelt mozgások helyett igyekszik a gép teljesen véletlenszerűen új mozdulatokat belevinni a játékba. A fejlesztők állítása szerint a technológia folyamatosan fejlődésben van, mivel a rosszul sikerült, bugos vagy beakadó mozgásokat nem használja többet a játék. A mesterséges intelligencia tehát Messi és Ronaldo ténykedését is befolyásolja meccs közben, ám a híresebb játékosok tipikus mozzanatai folyamatosan jelen lesznek.

További játékmenetet befolyásoló tényező még a taktikai lehetőségek megannyi variánsa. Immáron sokkal precízebben tudjuk mozgatni a védelem több tagját is, illetve a támadások kapcsán is bejött néhány új lehetőség. Az új mozdulatok mellett a játék gyorsasága is mintha változott volna. A tipikus letámadások mellett a lassú, de átgondolt támadásépítés is egy működő taktika lehet. Jó volt látni, hogy a hálóőrök játéka is sokat fejlődött. A véletlenszerűség itt is tökéletesen működik, fantasztikus érzés, ahogy a jobb pontszámokkal rendelkező kapusok elképesztő bravúrokat mutatnak be. Apropó, pontszámok: a legújabb kiadásban ezen a téren is csomó változtatás történt. Messi továbbra is a legjobb értékelésű focista, viszont Ronaldo csak a harmadik lett, mivel befurakodott közéjük az elképesztő formában lévő Lewandowski. Több tehetség értéke is emelkedett, így a Dortmund csatára, Haaland már a legjobbak között emlegethető, de a 85-ös értéket megszerző Gulácsi Péterről se feledkezzünk el, aki az új FIFA-ban a legjobb magyar nemzetiségű játékos.

Játékmódokat tekintve igazából csak finomhangolások történtek. Komoly történetmód helyett most egy órányi bevezetőt kapunk, ahol Párizs utcáin kell megtanulnunk az alapokat, majd felöltöztetve karakterünket, együtt sétálhatunk be a Parc des Princes gyepére és gurigázhatunk egyet Thiery Henry társaságában. Megannyi játék rengeteg tutorial módját próbáltam ki az évek alatt, de ez egy egészen kreatív formája az oktatómódnak. Amennyiben lejátszottuk a bevezető Bajnokok Ligája mérkőzést, utána kinyílik előttünk a világ: megszokott módon próbára tehetjük magunkat sima tét nélküli meccseken vagy indíthatunk bajnokságot is. Sokunk kedvence, a karrier mód is hozott néhány újítást, ezek közül az egyik legjobb, hogy indulhatunk a saját magunk által kreált csapattal is. Jópofa dolgok ezek, amik hiánypótlóak. Az elmúlt években a Volta, vagyis az utcai focis mód is nagyon sokat fejlődött. Építhetünk csapatot, fejleszthetjük saját karakterünket, de akár online is megmérkőzhetünk másokkal. A Volta konkrétan mára már egy teljesen külön szekcióvá nőtte ki magát, sőt még külön zenei tracklist is társul hozzá. Azt még nem tudom kijelenteni, hogy megüti a régi idők FIFA Streetjének szintjét, de már nagyon közel jár hozzá.

Az EA igazi pénzhozója, az Ultimate Team is kapott néhány fejlesztést. Még több testreszabhatóságot kapunk a saját stadionunkban, amit mindenki úgy alakít ki magának, ahogy szeretne, illetve immáron Fradi játékosok kártyáit is kinyithatjuk a csomagokból. Túl sok extra dologra persze nem kell számítani, de a jól működő elemeket tovább frissítették, így a FUT meccsek rengeteg online focistának fognak örömet vagy épp bosszúságot okozni. A nyitások animációi és a csomagok kinézete kissé megreformálódott, de alapvető különbség nincsen a tavalyi epizódhoz képest.

Kicsit sáros ez a labda

Ami csalódás volt számomra az új rész kapcsán, az bizony a látvány. Jó pár stúdiótól kerülnek ki szebbnél-szebb újgenerációs játékok, de a FIFA 22 nálam az alatt a bizonyos léc alatt van. Ahogy anno PS4-nél is a Frostbite játékmotorra való váltás hozta el az igazán szép grafikát, úgy itt is hasonló az álláspontom. Ahhoz, hogy az izzadságcseppek és a fűszálak még realisztikusabbak legyenek, egy teljesen új engine kellene. Ha minden jól alakul, jövőre ezt is meglépik a fejlesztők, addig viszont továbbra is élvezhetjük a villámgyors töltést és a kontroller haptikus rezgetésének varázsát PS5 konzolon. Természetesen nem mehetek el szó nélkül a hibák mellett sem. A fail videók alapját képző megbotránkoztató képsorokból már a tesztidőszak alatt sem volt hiány. Átlagosan 2-3 meccsenként előfordul valamilyen teljesen abnormális mozdulat vagy összeakadás. Ha nem éppen egy gólhelyzet közepén történik, akkor persze nem zavaró, de az már inkább probléma, hogy a valós futballban történt változtatásokat nem rakták bele az idei kiadásba. Az egyik ilyen a cserelehetőségek számának a növelése 3-ról 5-re, ami akárcsak egy beállítható lehetőségként is ott lehetett volna a menüben. A másik, korunk fociját meghatározó elem a VAR, avagy a videobíró rendszerének a teljes hiánya. Ez persze így ebben a formában nem igaz, hiszen az első FIFA-videojáték esetén is használatban volt a videobíró, mert a gép remélhetőleg nem téved, de a kétes szituációknál vagy tizenegyeseknél azért berakhatták volna extra hangulatfokozásképpen.

Mindent egybevetve, FIFA 22 nem lett tökéletes focis játék, viszont vetélytárs nélkül nem volt nehéz dolga újra elhódítani a rajongók szívét. Az apróbb módosításoknak és fejlesztéseknek köszönhetően újabb egy évig egészen biztosan izgalmas meccseket fog biztosítani az új epizód. A Ferencváros mellett pedig hivatalos licencekkel került be hosszú évek után a válogatottunk is, így nincs kétségem afelől, hogy az átlagosnál is többen rá fognak nézni ezekre a csapatokra. Tény, hogy a kis lépésekben való előrehaladás alacsony kockázattal jár, viszont hamarosan egy nagyobbat is újítania kell a EA Sportsnak, ha nem akarja elveszíteni fejőstehénnek használt játékosbázisát. Ameddig ők kifundálnak valamit, én megyek és megnyerem a BL-t a Fradival.