Az ember nem is gondolná, milyen nehéz dolga van a tűzoltóknak. Azt hinnénk, hogy csak lecsúszkálnak a csövön, beülnek a nagy piros autóba, rutinszerűen elárasztanak egy házat vízzel, aztán szépen hazamennek. Ez egyáltalán nem így van - a Fire Department 3 amellett, hogy szórakoztat (egy ideig…), segít megismerni a tűzoltás valódi menetét.

Mint minden manapság megjelenő játéknak, természetesen ide is dukált kerettörténet, ami összeköti a látszólag különálló küldetéseket. Rögtön a játék elindítása után alkalmunk nyílik végignézni, ahogy Ray fittyet hányva felettese, Frank parancsára és a tűzkitörés veszélyeire, kinyit egy ajtót, amely mögül sikoltást hallott. Mint utólag kiderül, ez nem volt túl jó ötlet, mivel az így előidézett robbanástól a civil meghalt, ő pedig súlyosan összeégett, és ráadásul még a további tűzoltástól is eltiltották. Öt év telt el a szomorú események óta. A csapat híres, tapasztalt tűzoltóbrigád lett, akik technikáikat már más országokban is bemutatják. Egy napon azonban furcsa gyújtogatássorozat veszi kezdetét. Bárhol is van a csapatunk, ott egymás után gyúlnak ki a sok ember élete szempontjából fontos épületek (bank, víruskutató laboratórium, atomerőmű stb.). Beszélgetős átvezető jelenetekre nem kell számítanunk, az apróbb részleteket az éles eszű Michael naplójának olvasgatásával ismerjük meg, aki egyszer meg is jegyzi az egyre nehezedő tűzesetek miatt, hogy „olyan az egész, mint egy számítógépes játék”. Vajon Ray lehet a piromán, akár terroristának is nevezhető személy, aki mindezek hátterében áll? Nos, ezt természetesen nem árulom el…

Fire Department 3Fire Department 3Fire Department 3

Tűz, jöjj velem!

A tűz és a füst modellezése (lévén itt főszereplőnek számítanak) igen jól sikerült; megkockáztatom hogy jobban, mint bármelyik eddigi játékban. A lángok terjedését befolyásolja a szél iránya, erőssége, valamint az éppen égő anyag minősége is. A tüzeket négy különböző osztályba sorolhatjuk, és nem mindegy, hogy mit milyen anyaggal próbálunk oltani. Az „A” osztályba tartoznak a legáltalánosabb tüzek, például a fa égése - ezek vízzel gond nélkül olthatók. A „B” osztályú tüzek szénhidrogének és vegyi anyagok égésekor keletkeznek, ezek már hevesebbek és gyorsabban terjednek, és legjobban habbal olthatók ki. A „C” osztályba tartoznak az elektromos tüzek. Ha nem akarjuk, hogy tűzoltóinkat agyonüsse az áram, lehetőleg porral oltsuk, vagy kapcsoljuk ki az áramellátást az akció előtt. A „D” osztályú tüzek a legritkábbak és egyben a legveszélyesebbek: az éghető fémek tüzei tartoznak ide. Csak speciális oltóanyaggal tudjuk megfékezni. Vigyáznunk kell az olyan különleges helyzetekkel is, mint a már említett, katasztrófafilmekben is gyakran bemutatott tűzkitörés (levegő nélküli izzó helységbe hirtelen - általában ajtónyitással - sok oxigén kerül, így az egész szoba egyszerre kap lángra), vagy a belobbanás (az éghető gázok összegyűlnek, besűrűsödnek, és bumm!).

Fire Department 3Fire Department 3Fire Department 3

Lánglovagok

Osztagunk nincs híján a szakértőknek, a civileket szabadító szakembertől a műszaki tiszten át a kutyás keresőig mindenkit irányíthatunk, aki valamilyen módon részt vesz a tűzoltásban. Járművekben sem szenvedünk hiányt, a különböző autókon kívül rendelkezésünkre áll még tűzoltóhajó, repülő, és két helikopter is. Személyes kedvencem a „Vegyi harcos MX”, amit legtalálóbban vízágyús bulldózer-tankként lehetne körülírni. Eleinte kicsit nehéz átlátnunk, ki kivel van, és a játékban szereplő 9 gyalogos egység és 15 jármű közül ki mivel milyen tüzet tud oltani, és hol tudja újratölteni oltóanyag-készletét; de ezek megismerése után kezd igazán érdekessé válni a játék, hiszen innentől tervezhetjük meg konkrétan az akciónkat.

Küldetéseink során mind az öt bejárt országban (Ukrajna, Franciaország, Anglia, Németország és az Egyesült Államok) megkapjuk az adott hely egyenruháit és járműveit (sajnos csak kinézetükben különböznek), ami tovább fokozza a valósághűséget. Vannak azonban a játéknak olyan hibái is, amik csak rontják azt. Például a létráskocsin felmászhat egy tűzoltó, hogy betörje az ablakot, és bejusson a házba, de a nyitott erkélyre már nem tudunk bemászni vele. Apropó ablakbetörés! A szanitéc nem tudja betörni az ablakokat, pedig néha szükség lenne rá, hogy elvégezze ezt a nem túl bonyolult feladatot. A város kihalt, rajtunk, és a kimentendő embereken kívül egy lélek sincs az utcán, aki kíváncsi lenne például egy lángoló bankra. A fizikai modellezés teljesen kimaradt a játékból, még a bulldózerrel is csak azt takaríthatjuk el, amit direkt erre a célra tettek oda. Röviden összefoglalva: a kreativitásnak semmi szerepe nincs, végig kell mennünk a pályán úgy, ahogy azt a fejlesztők elképzelték. Ezek a dolgok elég alaposan odatesznek a játékélménynek. Az AI változó teljesítményt mutat. Ha embereinket beküldjük egy égő szobába, önállóan és szervezetten oltják el ott a tüzet, az útkereséssel viszont problémáik vannak. Néha a kicsit távolabbi, de biztonságos vízújratöltőhely felkeresése helyett a lángokba rohannak a legközelebbi csaphoz, sőt, az is előfordul,, hogy amikor messzebbre kellene menniük tölteni, meg sem mozdulnak, csak állnak, mint egy fa. Ennél már csak az bosszantóbb, amikor ugyanezen okból a szanitéc nem viszi el a kimenekített civilt a mentőautóhoz, így az bennég, a küldetésünknek pedig lőttek. Tűzoltóink magatartása háromféle lehet: védekező, támadó, vagy hősies. Utóbbi bekapcsolására akkor van szükség, amikor sürgősen kell kimentenünk valakit, ugyanis ilyenkor emberünk a lángokkal nem törődve szalad be akár a pokolba is a civilért. Ezzel vigyáznunk kell, mert ilyenkor mindketten sérülnek, és ha az opció bekapcsolva marad, bizony könnyen megéghetnek az embereink.

Fire Department 3Fire Department 3Fire Department 3

Tüzet viszek

A program két, maximum négy játékos által játszható multiplayer módot tartalmaz. Shared Units módban az egyszemélyes kampány küldetéseit van alkalmunk újrajátszani, itt mindenki parancsolhat minden egységnek, így nem megfelelő munkamegosztás esetén segítség helyett hátráltatjuk egymást a tűzoltásban. A kooperatív mód érdekesebb: itt saját tűzoltóságainkkal vághatunk neki a három nagy, direkt multiplayerre szánt pálya egyikének. A kevés küldetés miatt sajnos egy idő után mindkét mindkét mód unalmassá válik…

Hangok terén sincs túlságosan elengedve a játék. A menüben a hangulathoz illő komor zene fogad, de küldetések közben már nincs zene, a tűz ropogásán, járműveink zaján, és embereink kiabálásán kívül nem sok mindent hallunk (de igen: néha beindul egy robbanni készülő autó riasztója), de ez nem is feltétlenül nagy baj. A látvány is hagy némi kívánnivalót maga után, még maximális grafikai beállítások mellett sem a legszebb a játék. Ezen nincs mit cifrázni, 2006-ban ennél jóval többet vár az ember. Nem került még szóba a játék rövidsége sem. A maga 13 küldetésével elég hamar, 2-3 este alatt kiakasztható, ami stratégiai játéktól igen kevés.

A Fire Department 3-mal hibái ellenére jól el lehet játszogatni, mert témáját tekintve egyedülálló a mai felhozatalban. Ez pedig elég ahhoz, hogy a sorozat kelendőbb legyen, mint egy jobban kivitelezett, de a nagy tömegben felvonuló háborús RTS - de ahhoz már nem, hogy az igazi klasszikusok mellett is versenyképes maradjon.