Sokak csalódottan fogadták a februárban érkezett a hírt, miszerint a Football Manager 25 törlésre került (nem a tervek szerint alakult a Unity motorra való átállás), és a stúdió inkább a 2026-os kiadásra fókuszál. Rengeteg rajongó megkongatta a vészharangot, mondván, hogy az éves bevételkiesés teljesen padlóra küldi majd a csapatot, ám szerencsére nem ez történt, hiszen bárminemű csúszás nélkül sikerült kiadni a Football Manager 26-ot. Nézzük, hogy sikerült a világ legjobb futball menedzser szimulátorának legújabb felvonása.
Aki ismeri a mára legendássá vált szériát, az pontosan tudja, hogy az évente megjelenő új játék inkább egy nagy patch-nek és adatbázis-frissítésnek illik be, mintsem tényleges folytatásnak. Ezalól viszont tökéletes kivételt képez a mostani felvonás, a fejlesztők ugyanis óriási fába vágták a fejszéjüket, mikor célul tűzték ki a Unityra való átállást. De miért is volt erre szükség? Elsősorban a meccsélményt szerették volna egy teljesen új szintre emelni, mert bár az évek során mindig akadt 1-2 újdonság gameplay terén (behoztak néhány új cselt, gólörömöt, satöbbi), a radikális fejlődéshez elengedhetetlen volt a motorcsere, amit végül idénre sikerült meglépni.

A Unitynek hála realisztikusabb mozgások, cselek, passzok és lövések jellemzik a mérkőzéseket, amiért mindenképp jár egy óriási piros pont a fejlesztőknek. Tényleg sikerült több lépcsőfokot ugrani ezen a téren, nincsenek a korábbi részeket idéző, egymást ismételgető minták a mozgásban és befejezésekben. Sokkal szórakoztatóbb így követni a meccseket, kevésbé akar az ember átváltani a folyamatos 2D-nézetre – a darabos játékmenet miatt korábban ugyebár szívesebben figyeltük a labdát passzolgató pöttyöket és azok helyezkedését. És ha már a pozícióknál tartunk, ezúttal jobban kidomborodnak a játékosok profiljai a mérkőzések közben, szembetűnőbb, hogy mik az erősségeik és gyengeségeik. Ezeket eddig csak a statisztikákból és a tulajdonságokból tudhattuk, most viszont annyira szem előtt vannak, hogy akció közben is jobban tudunk reagálni a dolgokra egy-egy cserével vagy taktikai módosítással.

Apropó taktika: a csapatunk felállásának alakítása is ott van a kellemes újítások között. A korábban megszokott támadó és védekező beállítás helyét a labdás és labda nélküli fázisok vették át, ráadásul teljesen egyedi felállást állíthatunk be mindkét lehetőség esetén. Természetesen itt a játékosok instrukcióit is külön-külön be tudjuk állítani, így sokkal átláthatóbban alakíthatunk ki részletesebb taktikát a csapatunknak. Sajnos az alapjáraton remek fejlesztés hozott magával egy érdekes bugot, néha ugyanis teljesen indokolatlanul cserélt pozíciót védekezésben és támadásban a szélső középpályásom és a szélső védőm, aminek értelemszerűen teljes káosz lett a vége. Ráadásul legalább tízszer kellett visszaállítanom őket az eredeti posztjukra, mire a játék is úgy gondolta, hogy beadja a derekát, és végrehajtja az utasításaimat. Többször előfordult, hogy csak a sokadik próbálkozásra tudtam 1-2 játékost cserélni vagy a kezdőbe állítani, ráadásul alapból kényelmetlenebb kezdőt és cseresort összerakni, mint eddig. Ezzel pedig el is érkeztünk egy rendkívül fontos pontra, az új felhasználói felületre.

A veterán játékosok egy része talán nem ért velem egyet, de szerintem a UI (User Interface) igenis ráncfelvarrásra szorult. Összességében véve sokkal vonzóbb kinézetet kapott a játék, így nem kell többé skinekkel bajlódnunk. Ennek azonban megvannak a maga árnyoldalai, kezdve azzal, hogy néhány beállítást és menüpontot sikerült alaposan elrejteni (vagy épp eltávolítani), az öreg motorosok legnagyobb bánatára. Nem tudunk például összehívni csapat meetinget azokon a kötelező körökön kívül, melyeken bemutatkozunk a játékosoknak és megbeszéljük az éves célkitűzéseket. Emellett az új menü töltési ideje jóval lassabb, mint a korábbiaké, plusz olyan is előfordul, hogy nem megy tovább a következő órákra, napokra – akkor sem, ha épp nincs olyan teendőnk, ami azonnali beavatkozást igényel. Talán mondanom sem kell, hogy mindez eléggé darabossá, és kissé frusztrálóvá „varázsolja” az élményt. Az edzésterv összeállítása is új felületet kapott, ami szerintem sokkal bonyolultabb az eddiginél, mindezt úgy, hogy semmilyen extra nem került a kalapba. Szintén problémás, hogy egy felugró ablakban jelennek meg az opciók, ami nem a legjobb megoldás – először nem is tudtam, hova kattintsak, hogy el tudjam kezdeni szerkeszteni a heti tréninget.
Mindenképp a pozitívumok közé tartozik, hogy az UEFA, FIFA és a Premier League licenszeket is megszerezték a készítők, így hivatalos himnuszok, címerek, grafikai elemek is színesítik a játékot. Ez azért sokat hozzátesz hangulathoz, főleg a matchday élményhez, ami hangsúlyozom, sosem volt még ilyen jó. A menedzserünket is jobban testre tudjuk szabni, mint korábban, legyen szó kinézetről vagy edzői kvalitásokról. A női ligák bevezetése is izgalmas funkció lehet azok számára, aki ismeri a szebbik nem ligáit, aki viszont nem, azt egy kicsit zavarhatja a plusz adatbázis, ami jócskán megdobhatja a töltési időt. Apró jótanács így a teszt végére: a betöltendő adatbázist ne felejtsétek el beállítani egy mentés kezdetekor, sok időt spórolhattok meg így!
Úgy gondolom, a Football Manager 26 egy elfogadhatójáték lett, ígéretes új elemekkel, amikbe jelenleg eléggé belerondítanak a technikai problémák, a bugos játékmenet és lassú töltési idők. Amennyiben sikerül záros határidőn belül javítani ezeket a gondokat, évek múlva már egy jó játékként fogunk emlékezni erre a korszakalkotó epizódra.


