Normál esetben azt írtam volna, hogy „akkor teszteljük nektek a teljes játékot”, de ez a Flight Sim World (továbbiakban FSW) esetében nem állná meg a helyét, pedig március 2-án dobozosan is a polcokra került a program. A játékot a Dovetail berkein belül továbbra is töretlenül fejleszti egy olyan részleg, amely bár a 10 tagot sem éri el, valójában annál lelkesebb emberekből áll, élükön a kiemelést érdemlő Stephen Hooddal.

A program a repülés élményét szeretné visszaadni a játékosoknak, így nem is feltétlenül az extrém valósághűség a legfőbb jellemzője. Nyilván ez a fajta megközelítés is nagy közönséget vonz, de mindenképp szükség van olyan játékokra is, amelyek nem csak azoknak szólnak, akik valójában is a pilótafülkékben töltik a hétköznapjaikat. A fejlesztés itt fázisokra oszlik, az első körnek 2018. január 18-án lett vége, ekkor hagyta el a FSW az Early Access-státuszt. Már korai hozzáférésben is elég sok letölthető tartalom jelent meg a programhoz – ez nem túl szimpatikus, de aki birtokában van pár Dovetail-játéknak, az gondolom, egy cseppet sem lepődik meg ezen. A 2017/06-os számunkban közölt előzetesünkben már kitértünk a kiadó horribilis DLC áraira, ám hogy egy korai játékhoz érkezzenek teljes áras címeket megszégyenítő tartalmak, az már egy kicsit túlzás!

ENYÉM A VILÁG, VAGY NEM?

Első és második fázis ide-oda, lássuk, mi történik akkor, amikor elindítjuk a játékot! Első körben számítsunk egy viszonylag hosszú ideig tartó generálásra, mikor is a program indexeli a fájlokat, betölti a shadereket – egy valós méretekkel rendelkező térképet kell legenerálnia a motornak, ami nem kenyérpirítóknak szánt feladat, ezek után viszont már minden egyes indítás könnyebb és hatékonyabb lesz. A menü nem sokat változott, továbbra is a három legfontosabb választási lehetőség tárul elénk. Megtaláljuk a gyakorló és éles küldetéseket, valamint természetesen a szabad repülést. Bizony, a menü nagyobb részét képező háttér remek felület a fizetős tartalmak reklámozásához, pedig egy körbe-körbe forgó repülő látványa kellemesebb érzésekkel töltene el. Találkozhatunk pár új küldetéssel, köztük egy Hawaii területén működő kis légitársaság mindennapjaiba is betekinthetünk, már ha telepítettük az ingyenes Kahului Air küldetéscsomagot.

Mindenki szánjon időt a gyakorlásra, és teljesítse a tréning minden fázisát, mert ellenkező esetben hozzá sem fog tudni szagolni az éles bevetésekhez. A korai verzióban csak cél volt, de itt már használati utasítás alapján mi is beindíthatjuk a repülőgépünket. Az irányítást illetően nálam gyakorlatilag azonnal előjöttek a tavaly májusban megtanult trükkök, de a repülési magasság kiszintezésével még akadnak problémák, kicsit nehezemre esett „megérezni” egy-egy repülőtípusnál, hogy mennyit állíthatok egy bizonyos utazósebesség tartásánál. Jó tanács, hogy sose kapcsoljátok ki az iránytűt, csak ha már képesek vagytok eligazodni akár egy bonyolultabb gép műszerfalán is.

Másodpilótaként kaptam is a kegyetlen oltásokat, hogy még az irányt sem vagyok képes helyesen belőni…

MILYEN IDŐ LESZ MA?

Számottevő grafikai újítást nem hozott ez a közel 9 hónapnyi fejlesztés, de érezhetően jobban és gördülékenyebben fut a program, Ultra beállítások mellett is. Az fps-érték még így is valahol 30 és 40 között ingadozott a teszt során, de ez már bőven elég a megfelelő élményhez, mivel a legtöbbször igen lassan mozog alattunk a táj – kivéve akkor, ha az élményekre vágyó kedves utas arra kér minket, hogy repüljünk a folyó mentén jó alacsonyan.

A játék igazi erőssége azonban az időjárás szimulációja. A fejlesztők korábban a trueSKY technológiáját használták fel különböző, előre beállított időjárási tulajdonságok meghatározásához, idén februárban viszont már a dinamikus eljárás is a része a repertoárnak. A világ számos pontján elhelyezett meteorológiai központok adatait felhasználva tapasztalhatjuk meg az eltérő körülmények között való repülés nehézségeit. Vizuálisan ez még nem teljesen olyan, mint elvárnánk, előfordulhatnak hirtelen váltások az első verzióban, amely a V1 névre hallgat. A cél az, hogy repülés közben már előre láthassuk a közelgő veszélyeket, esetlegesen egy fenyegető távoli felhőcsoport már jelezhesse nekünk, hogy kerülni kellene, vagy csak növelni és csökkenteni a magasságunkat, hogy megelőzzük a nagyobb bajt.

Térjünk át kicsit a DLC-csomagokra, melyek már most sokaknak fejfájást okozhatnak. A cikk készültekor szám szerint 10 pakk áll rendelkezésünkre, melyek közül a már említett Kahului Air ingyenes. Így is el kell költenünk majd’ 185 eurót arra, hogy minden elérhető tartalmat megkaphassunk. Gondoljunk bele: a játék egy éve sem érhető el, de már az alapprogram hatszorosát (!) rá tudjuk költeni! A Curtiss P-40F Warhawk igen pofás, igazi harci gép a második világháborúból, de 37 eurós ára több mint elgondolkodtató. Említhetnénk még például a Kaliforniában található Big Bear City Repülőteret is, amely tényleg realisztikus és tartalmaz 65 négyzetkilométernyi, hozzávetőlegesen 30 centiméteres pontosságú környezetet is, de 23 euró azért több, mint ésszerűtlen érte. Erre egyébként már az Eukaliptusz szatellit és képes volt a Nyomás utána című klasszikusban, pedig akkor még csak 1983-at írtunk… A biztosítékot viszont a Flight Recorder Add-On (gyakorlatilag a fekete doboz) verte ki nálam, amelynek szerintem az alapfunkciók között kellene helyet foglalnia.

MI JÖHET MÉG?

A fejlesztés tehát a második szakaszában jár, de arról nincs konkrét felvilágosítás, hogy hány fázisra is kell számítanunk – csak annyit tudunk, hogy az Early Access végével az első biztossá és kimondottá vált. Frissítések innentől ritkábban lesznek, cserébe viszont nagyobb volumenűek, mint eddig voltak. Az biztos, hogy volna mit még hozzátenni a dologhoz, mert random összeomlások kísértették a játékélményemet a teszt idején, pedig ez a korai fázisban nem is volt jellemző. Szimplán fel akartam szállni a második Hawaii küldetéshez, de az asztalon találtam magam. Még csak le sem sikerült zuhanni úgy igazán, mivel fel sem szálltam.

Idén számíthatunk rá, hogy végre kapunk egy vérbeli jetet is, de még nem árulták el a fejlesztők, hogy konkrétan milyen típust terveznek ideadni nekünk, és hogy egyáltalán ingyen lesz-e. Nem feledkeznek meg a nagyobb gépek rajongóiról sem, tervben van egy igazi meglepetés nagyágyú kiadása is. Hood szerint az élményhez elengedhetetlen az ATC (Air Traffic Control – Légiforgalmi irányítás) minél valósághűbb lemodellezése is, ehhez sok tapasztalatot is gyűjtött a csapat vezetője, lásd keretes anyagunkat. A nagyon sok biztató jel és élményt segítő funkció ellenére viszont a Flight Sim World még mindig egy félkész játék, amely fura módon mégsem korai hozzáférésű.

Nem javasolnám, hogy ugorjatok bele, hiszen távol állunk már attól, hogy esetleg megérje átváltani egy jól bevált alternatíváról, és hát a belépési költség már most eléri a 200 eurós határt. Azt viszont biztosan merem állítani, hogy pár órára az alapjáték is tökéletesen képes kikapcsolni az embert, ha akad megfelelő zene és nyugalom egy-egy út erejéig. Kíváncsian várjuk tehát a fejlesztés következő fázisait, és hogy egy nagyalakú boríték elég lesz-e a szekrényben a spóroláshoz. Mindenkinek jó utat, és ne feledjétek, hogy gép még nem maradt odafönt!