A széria története több mint 20 évre nyúlik vissza: a Championship Manager címen indult sorozatot a Sports Interactive átnevezte, miután addigi kiadójával, az Eidosszal szakított, és újracsomagolva, új lehetőségekkel felszerelve indította útjára. A Football Manager 2005 óta szinte egyeduralkodóvá vált, a fejlesztők évre évre képesek valami újdonságot belecsempészni a programba. Azonban, ha valaki úgy dönt, hogy virtuális menedzserként próbálja a csúcsra juttatni akár a Puskás Akadémiát vagy valamelyik más magyar klubot, esetleg egy külföldi csapatot, akkor jobb, ha mindent hátrahagy, mert ez bizony nem olyan cím, amit ki lehet végezni néhány tucat óra alatt. A Football Manager hihetetlen mennyiségű játékórát kínál, plusz a választott csapat összes ügyes-bajos feladatát. Öltözzetek öltönybe, kössétek fel legszebb nyakkendőtöket, mert az igazgatótanácsnak komoly elvárásai vannak!

A bőség zavara

Az alapok persze most is változatlanok, de annak, aki frissen csöppen bele a sorozatba, riasztó lehet a bőség zavara. A kötelező karaktergenerálás és a csapat kiválasztása után (50 nemzet 2500 klubja közül lehet választani, hazánk fiai is szerepelnek harmadosztálytól az elsőig), hihetetlen mennyiségű táblázat, grafikon, adatbázis tárul az ember szeme elé. A csapat igazgatása rendkívül sokrétű munkát követel meg: a sajtóval kell tartani a kapcsolatot, az igazgatótanáccsal, az asszisztensekkel és a játékosokkal, figyelni kell az edzésekre, a csapattagok mentális és fizikai állapotára, az átigazolásokra, a pénzügyekre, a sort napestig lehetne folytatni. Ez hihetetlenül sok tennivaló egyetlen embernek: szerencsére a feladatok egy részét simán le lehet passzolni a segítőknek, akik a preferenciák figyelembe vételével próbálják a munkát a lehető legjobban megoldani. Az első meccsre persze jó sokat kell várni: a Football Manager új része 2017 nyarán veszi kezdetét, és ettől az időponttól kell győzelemre vezetni a csapatot. Ez nem lesz könnyű, higgyétek el! A Football Manager sorozat évek óta ugyanarra az alapra építkezik, azonban ebben az évben szerencsére bekerült néhány hasznos újdonság a játékba, amitől még inkább valósághűnek érezhetjük a programot.

Az első módosítás a Dynamics rendszer bevezetése, ami a mindennapi életre reflektál, és a csoportkohéziót hozza be a címbe: vezéregyéniségek, klikkesedés, edzőhöz való hozzáállás, boldogság, boldogtalanság, morál, ezekkel a szavakkal lehet összefoglalni a lényeget. Egy elveszített meccs képes a mélybe taszítani a csapat kohézióját, egy megnyert pedig javítja a morált. Edzőként azonban nemcsak az igazgatótanácsot kell kiszolgálni, de a nézőket és a játékosokat is. Utóbbiaknál egyenként lehet vizsgálni az érzelmi szintet, és ha valakinél ez alacsony, el kell beszélgetni vele. Mit szeretne? Edzést? Előtérbe tolást? Több szereplési lehetőséget? Az újoncoknak be kell illeszkedniük, míg a régi motorosok egóját is pátyolgatni kell. Amikor pedig meccsre kerül sor, akkor az ember csak néz; főleg, mert tálalás szempontjából a program még mindig nem az igazi, ugyanakkor a játékosok animációi jobbak lettek az előző évi részhez képest. Szerencsére a mérkőzések alatt is van lehetőség utasításokat adni, így egy vert helyzetből is lehet győzelmet kihozni.

6-3, avagy játszd újra

A Football Manager 2018 játékosok általi megítélése egyelőre vegyes a Steamen. Fagyásokról, összeomlásokról, rossz meccsmotorról, nehezen átlátható UI-ról szólnak az értékelések. Tény, hogy az utóbbi igaz, de a magam részéről az előbb említett technikai hibákból semmit nem tapasztaltam. A felhasználói felület megtanulható, sok-sok odafigyeléssel pedig egy NB 3-as csapatot is győzelemre lehet vezetni. Vannak érdekes újítások a Dynamicson kívül is (például új toborzási rendszer), így, ha szeretitek a sorozatot, tegyetek ezzel a résszel is egy próbát. Ha sajnáltok 55 eurót, akkor várjatok az első leárazásig. Élvezhető program ez, csak időt igényel.