Most, hogy a Konami csúfosan leszerepelt a PES-ből eFootballá vált játékával, két meghatározó program maradt a piacon, mely a foci szerelmeseinek szól. Az egyik a FIFA, a másik a Sports Interactive Football Manager-sorozata, mely az elmúlt években folyamatos fejlődésen ment keresztül, egyre jobb és mélyebb játékélményt kínálva a fotelmenedzserek számára. Ja, és ott van a We are Football is, mely az előbbi konkurenciájaként jelent meg nyáron, de a kupát nem tudta elhódítani a bajnoktól. Így az új Football Manager kapcsán az egyik legfontosabb kérdés, hogy a fejlesztők vajon képesek voltak-e tovább maxolni az élményt, vagy idén csak polírozásra került sor?

Adathalászat

A Sports Interactive 16 éve fejleszti a Football Manager-játékokat (a sorozat pedig még régebb óta létezik), ez pedig óhatatlanul magával hozza azt, hogy a széria, sok más címhez hasonlóan, megreked egy szinten. Ezzel pedig nagyjából el is lőttük, hogy az idei FM-játékban mire számíthat az, aki kiad 55 eurót a játékra. Tavalyi értékelésünkben azt írtuk, hogy „a fejlődés még 20 év után is töretlen”, ugyanakkor az alapok változatlanok maradtak.

Ez idén is így van, a karaktergenerálás után rögtön választani kell, hogy melyik csapatot akarjuk pátyolgatni: a választás ezúttal egy kisebb, de neves angol csapatra esett. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének célok, csak ezúttal nem a Premier Liga megnyerése az. Az új rész alapja most is a menü, ami elképesztően részletes adatokat szolgáltat, itt van minden az edzéstől kezdve a játékoskeresésen át az egészségügyi részlegig, sőt megjelent egy újabb lehetőség, ami a data hub (adat központ) nevet viseli.

Ide jó néhány liga meccs után kezdenek befolyni az adatok a játékosokról, a csapatról, a mérkőzésekről, az ellenfelekről és más dolgokról: a kutatók mindent meglátnak, mindent feljegyeznek és elmondanak. Rövid passzok, hosszú lövések, támadás, védekezés, 16-oson belüli gólok: csak néhány példa az átadott információkról, de hogy ezeket hogyan hasznosítjuk, az csak rajtunk múlik.

Spoiler: kemény tanulással és rendszerszemlélettel lehet elérni a győzelmet, még egy gyengébb csapattal is, de itt sem lehet mindent megtenni, figyelemmel kell lenni arra, hogy a játékosok mire képesek, és ha túl magasra törünk, akkor az negatívan érintheti a játékosokat. Ez persze azt jelenti, hogy a csapattagok lelkének gondozása ugyanúgy feladatunk, mint a helyes taktika kiválasztása, az átigazolások figyelése, az edzések megtervezése, a sérülések figyelemmel kísérése, a sort pedig lehet folytatni.

Szerencsére a kötelezettségekből bármit leadhatunk az asszisztenseknek, de ez nem mindig hoz megfelelő eredményt, viszont az összes részfeladat önnön ellátása esetén jobban tesszük, ha több hétre szabadságot veszünk ki: eszméletlen sok időt el lehet tölteni az FM22-vel, nemcsak a szóló részével, de a multival is, ami szokás szerint barátokkal együttműködve nyújtja az igazi élményt, akkor is, ha egy igazi klubot választunk ki, és akkor is, ha saját csapatot kreálunk a játék hatalmas adatbázisából.

Szezonfrissítés

Innen pedig visszatérhetünk ahhoz a tényhez, hogy egyéb területeken az FM22 gyakorlatilag ugyanaz maradt, mint tavaly. Igaz, a meccsmotor sokat javult, a pozíciók között megjelent a WCB (Wide Center Back), mely a védekezéshez ad új lehetőségeket, izgalmasabbá vált az átigazolás, illetve a megbeszélések lehetőségei is bővültek, de a játék többi része gyakorlatilag változatlan maradt.

Ez persze nem baj, mert a Football Manager eddig is nagyon jó játék volt, most is az, még úgy is, hogy idén nem történt olyannyira látványos erőlepés, mint az elmúlt években. Vásárlás előtt a kérdés az, hogy ezek a változtatások megérnek-e 20 ezer forintot, úgy, hogy az előző évi felvonásban gyakorlatilag már minden újdonság benne volt, csak nem ennyire részletes formában.