Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 teszt – Szebb, nagyobb! De miben több?

Anglia után ezúttal délre tartva vulkán mellett és tengerparti vidéken hasítva fedezzük fel Mexikó szépségeit, de az újgenerációtól tényleg csak ennyit várunk?

Nehéz lenne olyan autós sorozatot mondani, ami közelebb áll a szívemhez, mint a Forza Motorsport üstökösként a piacra robbanó kisöccse, a Horizon, amely 1-2 epizód során egyből az élvonalba repült, már-már lekörözve az alapszériát. Persze, más a két cím, mert míg az egyik a félszimulációra épít, addig a másik (testreszabhatósága mellett is) színtiszta arcade élményt kínál, mindig egy adott régióhoz kötve, annak sajátos jellemzőit kiaknázva. Miután pedig manapság már sem a Burnout, sem egy Split/Second nem kerül elő, hogy benzingőzzel és sebességgel itassa át elménket, kevés jobb lehetőséget kapunk a Playground Games alkotásánál. Éppen ezért, Anglia után már mindenki nagyon várta, merre tart a széria az SSD-vel ráerősítő, alapvető tudását tekintve sem gyenge újgenerációs konzollal, melyen ezúttal egy nagyobb és talán még változatosabb térképre szabadulhatnak rá a kiéhezett játékosok.

Vár a csodás Mehíkóóó

A Forza-veteránok sok meglepetésben nem részesülnek, ha belevágnak a legújabb kalandba. A dizájn ugyan itt-ott változott, de az alapok maradtak, ahogy a felépítés is. Nyitányként eljutunk a fesztivál helyszínére, ahova egy látványos versengés, néhány járműváltás során érünk el, majd szépen lassan nyílnak meg a különböző versenyszámok és kihívások, illetve az elérhető ingatlanok, melyekbe beköltözve nemcsak a kilátásban gyönyörködhetünk, de még extra tartalmakhoz is jutunk. Persze a határ a csillagos ég, sok-sok pénzt bezsebelve akár még kastélyszállóra is beruházhatunk, azonban a Forza Horizon lényege természetesen nem az, hogy minél nagyobb hodályban tengessük napjainkat, melyhez személyzet is tartozik, hanem a szintlépések és a népszerűség növelése, amivel egyre előrébb jutunk a fesztiválon is.

És az egyik legnagyobb változás itt érhető tetten, hiszen egyfajta matricázós, felfedezős, turistarétképet kapunk, ami fel van osztva eltérő szegmensekre, így akár, a Need for Speed-szériát idéző utcai versenyekre vagy PR mutatványokra, amiknél, ha elérünk egy újabb mérföldkövet, kiválaszthatjuk, melyik szegmensben haladnánk tovább, hova gyűjtenénk a következő matricát, amivel persze egy újabb látványos verseny vagy kihívás kerül elénk. No, nem mintha a hatalmas térkép nem szolgáltatna elég lehetőséget az utak felfedezésétől, a táblák lezúzásától és sebességhatárok döntögetésétől a különböző versenyekig, fotózásokig a sok minden egyéb opcióval. Millió és egy kihívást kapunk, akár még egy vulkánt is megvizsgálhatunk, miközben begyűjtjük az ehhez szükséges védőfelszerelést, szóval a változatosságra ezen a téren sem lehet panasz. A pajtákban régi leletekre bukkanhatunk, kisebb-nagyobb extra elfoglaltságok után nézhetünk, avagy aki benevez a játékra, az szokás szerint sok mindennel foglalatoskodhat Mexikó vidékeit járva.

És ez a vidék bizony zseniális. Mint említettem, van vulkán, de a tengerpart, a dzsungel, a sivatag, az azték birodalom romjainak maradványai egyaránt színesítik a képet, ami ráadásul a szokásosnál is változatosabb és nagyobb, ahogy a napszakok és időjárási viszonyok is állandóan változnak. Persze itt is vannak szezonok, avagy az évszakok is be-beköszönnek, ezzel változásokat hozva, illetve a többjátékos interakciók is megvannak, a közös célok elérésétől az egymás felállított rekordjainak megdöntéséig, vagy éppen a megosztható festésekig és létrehozható versenyekig. 

Régi generációs tökéletesség

Nehéz bármi rosszat mondani a Forza Horizon 5-ről, hiszen maga a játék nagyszerű, mint mindig, a fejlesztők a helyszínből is a lehető legtöbbet kihozták, ráadásul a változatosságra sem lehet panasz. A Baja-futamoktól a normál, körös versenyekig és terepfutamokig van minden, sőt nyitott kihívásokkal is találkozhatunk, amikor csak a rajtvonal és a cél számít, minden más már rajtunk múlik. Fejlődni egyszerű, az autópark hatalmas, ahogy a pörgetésekkel és nyereményekkel a testreszabhatóság is igen komoly. A multi élvezetes, ahogy mindig, könnyebb és egyértelműbb még a kommunikáció is, de aki csak szólózik, az sem fog unatkozni, miközben mindent felfedez ezen a hatalmas és masszív helyszínen. Más kérdés, hogy talán ennél picit többet vártam volna a generációváltás következményeként. 

Az SSD-t ugye mindenhol nagyon szajkózták az elmúlt egy évben, de a Horizon legújabb része nagyjából olyan gyorsan tölt be, mint az előző, ha XSX-en indítjuk el (jó, kicsit még gyorsabban), egyéb funkció pedig nem kimondottan hozza ezt az újgenerációs érzést. Maga a látvány remek, mindenképpen az eddigi csúcs, és ha kicsit lassítunk és megállunk gyönyörködni a tájban, akkor láthatjuk, mennyire részletes minden, az meg már más kérdés, hogy verseny alatt mindez nem mindig tűnik úgy fel, mert olyankor a sebesség miatt sokkal elmosódottab a környezet, és a panorámában sem érünk rá gyönyörködni. Ahogy tök jó a sok beszélgetés, de azt olvasgatni, hallgatni sem mindig tudjuk. A rádióadók átlag jó zenéket tartalmaznak, de most annyira kiemelkedő csatornák nincsnek, a felhozatal nem olyan emlékezetes, mint általában. Esetleg lehetne végre jelentősebb az állatvilág, illetve valahogy még egyedibbé lehetne tenni magát a szériát, mert most már a koncepció a harmadik generációban érhető el, miközben a gépek komolyan fejlődtek. A Forza Horizon így még mindig nagyszerű és nagyon élvezetes sorozat, de szükség volna egy komolyabb szintlépésre, hogy ne a változó környezet és a javuló látványvilág jelentsen csak nagy eltérést az epizódok között.