Miközben George Martin rajongói 2011 óta A tél Szelei megjelenésére várnak, addig az HBO levezényelt egy teljes sorozatot az eddig megjelent és meg nem jelent könyvek alapján. A rajongók azonban nem örültek a tél eljövetelének, hiszen a sorozat két showrunnere, David Benioff és D.B Weiss a hiányzó könyveket, egyúttal Martin zsenijét klisékkel pótolta, ami nem tett jót sem a sorozatnak, sem az HBO hírnevének. A Trónok harca televízión véget ért, de PC-nem: az elmúlt egy évtizedben játékok jöttek és mentek. Volt stratégia, kaland, most pedig megérkezett a Fantasy Flight Games táblajátékának digitális változata, melyben a cél mi más lenne, mint a Hét királyság feletti uralom megszerzése!

Ha a hatalmasok játszmáját játszod, győzöl vagy meghalsz

A Game of Thrones: The Board Game – Digital Edition története Robert Baratheon király halála után veszi fel a vonalat: hat ház ugrik egymásnak, hogy kiderüljön, ki legyen Westeros igazi ura. Azt rögtön el kell mondani, hogy a játék nem egyszerű, így aki nem ismeri ez eredeti verziót, kezdetben sokat szenvedhet, hiszen a szabályrendszerét ki kell ismerni, amiben az oktatómód nyújt segítséget. A játék igazi ereje természetesen az online részben mutatkozik meg, de van skirmish és előkerülnek a könyvek története alapján készült kihívások is: ilyen a Feketevizi csata, a Hagymalovag története, vagy éppen Deres elfoglalása a Greyjoyok által.

Ezekben a cél, hogy meghatározott számú kör alatt elérjük a kívánt eredményt: foglaljunk el két erődítményt, szabadítsuk ki Tyrion Lannistert a Starkok fogságából és így tovább. A körök három részből állnak, ezek alatt kell megtervezni és végrehajtani az eltervezett stratégiát, miközben váratlan események is bekövetkezhetnek: előfordulhat, hogy a játék olyan lapokat dob a Westeros-fázis alatt, ami semmilyen hatással nincs az eseményekre (Last days of Summer), de dobhat olyat is, mely lehetővé teszi a seregek fejlesztését.

Érdemes megfontoltan választani a tokenek (ezekkel lehet seregeket mozgatni, támogatást adni, megakasztani az ellenség mozgását) között. Minden egyes parancs csökkenti a lehetőségeket, így a cél elérése érdekében kell gondolkodni, mozogni, seregeket toborozni: Westeros teljes térképe rendelkezésre áll, de ha egy Lannister-sereget kell egy olyan helyre küldeni, melyet egy folyó választ el a tartózkodási helytől, azt csak úgy lehet megtenni, ha keresünk egy hidat, ami a folyó két partját összeköti.

Ha pedig harcra kerül sor, annak sikerét nemcsak az befolyásolja, hogy milyen parancsok lettek kiadva, milyen egységeket (gyalogos, lovag, ostromgép, hadihajó), irányítottunk a csatamezőre, de az is, hogy a házak tagjai közül kiket küldünk támogatásnak. Minden egyes családtag meghatározott harci értékkel rendelkezik (Tywin Lannister például 4 pontot tesz hozzá a sereg összértékéhez, míg a Királyölő csak hármat), sőt az is befolyásolja a csata kimenetelét, hogy a valíriai acél szerepet kap-e küzdelemben. Szerencsére a házak lapjait meg lehet tekinteni, de minden egyes választás csökkenti azok számát.

Rengeteg tényező van, amit figyelembe kell venni, arról nem beszélve, hogy a Faltól északra folyamatosan gyülekeznek a vadak… A játékmenet tehát bonyolult, de milyen a körítés? Nos, itt jönnek a gyengébb összetevők, mert ahogy a képeken is látszik, a grafikára inkább az egyszerűség, mint az igényesség jellemző, a hangerőt pedig negyedóra után érdemesebb nullára tenni, mert a zene nem túl jó.

Cél a Vastrón

A Game of Thrones: The Board Game – Digital Edition játékmenet terén viszont egy remek adaptációja a 2003-ban megjelent asztali játéknak: Trónok harca-rajongóknak kötelező, nemcsak azért, mert tökéletesen megidézi a George Martin által teremtett világot, de azért is, mert harmadannyiba kerül, mint az asztali verzió. Igaz, vannak hibái, amiket a fejlesztőknek még javítaniuk kell: ilyen az, amikor egy részküldetést lehetetlen teljesíteni, egyszerűen azért, mert nem lehet a célterületre lépni. Gondot okoznak a sokat gondolkodó/kilépő játékosok is, illetve esetenként a buta AI döntései, illetve a Greyjoyok eltúlzott ereje is. Ezek ellenére mégis azt lehet mondani, hogy ajánlott játék ez, hiszen egyszerre kínál szórakozást és élményt, ugyanakkor megköveteli az előrelátást, stratégiai gondolkodást, tervezést: ha ezekkel rendelkezik egy játék, az mindig előny, sohasem hátrány.