A Gris (spanyolból fordítva: Szürke) a független barcelonai csapat, a Nomada Studio első játéka, ami egy lélegzetelállító, interaktív festményként mutatja be a saját elméjébe zárkózott fiatal Gris kalandját, akinek hangja egy nap éneklés közben elcsuklik, majd végleg elnémul, körülötte minden darabokra hullik, ő pedig a mélybe zuhan. Földet érve egy fakó, kihalt vidéken találja magát, és elgyötörve útnak indul, hogy újra meglelje magában az erőt, melynek segítségével visszaállíthatja a színeket és az életet a világában.

Sorsod vászna

Az alkotók abszolút veszélyektől és az elhalálozás okozta frusztrációtól mentesre tervezték a játékot, így nehézség tekintetében bármilyen képességű ember bátran belevághat. Nincsenek konkrét ellenfelek, végzetes szakadékok vagy időkorlátok, csupán ötletes fejtörők és a felfedezés szabadsága, kivételes hangulattal párosítva. Az említett sajátos grafikai stílus önmagában is káprázatos élményt nyújt, amit a részletes animáció, valamint a pályák tökéletes dinamikája tesz igazán teljessé. A mozgó platformok pontosan időzítve, abban a pillanatban kerülnek a helyükre, ahogy Gris épp megvetné rajtuk a lábát, a zseniálisan megkomponált zenék pedig remekül követik és tükrözik a cselekményt. Utóbbira kiváló példa a kezdőpont utáni első színes, sivatagos terület, ahol lágy, lassú zongoraszó kíséri utunkat, amit először csupán halkan morajló, majd fokozatosan erősödő gyors orgonajáték vált fel, ahogy megérkezik a fel-feltámadó homokvihar.

Fesd meg utadat

Kezdetben az ugrás főhősnőnk egyetlen „fegyvere”, ami egyben a legfontosabb az egész játék során. A nemcsak látványosan, de okosan is megtervezett pályák néhol különösen próbára teszik ügyességünket, ahogy igyekszünk megtalálni a helyes utat, vagy épp megszerezni a továbbjutáshoz szükséges „csillagokat”, amik egyszer hídként, máskor pedig kulcsként szolgálnak. Emellett gyűjthető tárgyként eldugva apró gömbökbe is belefuthatunk, így érdemes minden területet alaposan és figyelmesen bejárni. Gris arzenálja a későbbiekben a „betontest”, dupla ugrás és levegőben siklás, úszás, valamint éneklés képességgel is bővül, melyek mindegyike újabb mélységet ad a fejtörőknek, és teszi ezzel változatosabbá a felfedezést. A feladványok kezdetben egyszerű A pontból B pontba eljutásból állnak, azonban idővel változó alakú, fény nélkül láthatatlan, vagy épp csupán énekünk nyomán megjelenő platformokkal, vízalatti labirintusokkal, két eltérő gravitációs mezővel bíró félre osztott pályákkal, és további kreatív elemekkel bonyolódnak. Az egyik személyes kedvencem a kristálybarlang volt, ahol a megfelelő pillanatban megfagyott hasonmásunkat felhasználva juthattunk el elérhetetlennek tűnő helyekre, vagy oldhattunk meg frappáns fejtörőket.

Egy igazi gyöngyszem

A Gris játékideje ugyan mindössze 4-6 óra, ami a felfedezés mértéke és a gyűjthető tárgyak levadászása függvényében változhat, de minden pillanata élvezet. Fejezeteiben teljesen különböző, más-más témára épülő és élővilágú birodalmakat járhatunk be, melyek eltérő kihívásokkal állítanak szembe, így a játék mechanikái sem válnak unalmassá, önismétlővé. A Gris minden téren kiválóan teljesít a látványvilágtól kezdve egészen a konkrét játékmenetig, de igazán a különböző elemek tökéletes összhangja teszi felejthetetlen alkotássá.