King's Quest (2015)

King's Quest (2015) teszt

Nem semmi, hogy az epizódonként megjelenő új King’s Questre másfél évet kellett várni, ráadásul ez az időszak inkább hullámvasút volt, mintsem kiegyensúlyozott, emlékezetes kaland. Egyszer fent, egyszer lent jártam, de összességében jól szórakoztam Graham bőrébe bújva.

Tavaly előtt, egészen pontosan a 2015-ös, szeptemberi számban örvendeztem amiatt, hogy a Sierra klasszikus kalandjátékának felélesztése, az új, rajzolt / festett hatású, teljesen 3D-s King’s Quest első epizódja (A Knight to Remember) egészen jól sikerült, méltó az eredeti részekhez. És bár a műfajra manapság nincs akkora igény, milyen jó, hogy az Odd Gentlemen csapata még ragaszkodik a hagyományokhoz. Volt logikázás, tárgykeresgélés, ügyességi móka és reflexjáték, na meg rengeteg humoros elem, amit jómagam örömmel fogadtam. A rengeteg felesleges mászkálást nem annyira, de gondoltam, majd a soron következő kiegészítések helyre billentik az egyensúlyt, elvégre mégis csak a felvezetésről volt szó. Hát nem, nem így lett.

RÉSZRŐL RÉSZRE

A 2015 decemberében megjelent második epizód, a Rubble Without a Cause elég fura irányba mozdult a klasszikusokra hajazó első után, hiszen bár több karakter is visszatért, a játékmenet egy merész kanyarral a taktikázós mikromenedzsment felé vette az útját. Értsd úgy, ahogy írom: Graham a goblinok fogságába esett néhány ismerős taggal együtt, ennek okán pedig a feladat a játékosra hárult, hogy a napi fejadagot elfogyasztva a barlangok felfedezését teszi elsődleges feladattá (így közeledve a lezárást jelentő kiút felé, közben plusz elemózsiát kerítve), vagy inkább a társak egészségét tartja szem előtt, nekik adva az aktuális adagot. Mindez jópofa is lehetne, de nem az, a társak kieshettek, az egész egy nagy hajrát eredményezett, aminek már nem sok köze volt a hagyományos kalandozáshoz.

A 2016 áprilisában kiadott Once Upon a Climb aztán törölt mindent, még magát a felfedezést is, szinte egy helyben, egy alapkoncepcióra húzva a teljes epizódot, ami a szerelemről, az igazi megtalálásáról szólt. Némi ügyességi rész és kártyajáték ugyan befigyelt, de a King’s Quest ezzel együtt is meghasonult, a Walking Dead és a többi interaktív filmjáték irányába fordult, ami persze megint sokaknak nem tetszett. Ezen a teljes kilengésen a szeptemberi Snow Place Like Home javított, mivel bár a játékidő csökkent, a párbeszéd még mindig túl sok volt, a játékmenet legalább a fejtörőkre koncentrált az útkereséssel és szoborbeállítgatással (tipikus logikai feladványok), plusz Graham is tovább fejlődött, még fiát, a herceget is megismerhette a közönség.

Végül az október végén napvilágot látott The Good Knight hozta el a méltó lezárást, ami végre nem csak az új King’s Quest kiindulási pontjához tért vissza, de emellett könnyed utalgatást is tett a régi (nagyon régi) játékokra, ami különösen jól állt neki, a kialakuló kisebb katyvasz ellenére. Persze a fejtőrök és az útkeresés már itt sem kapott akkora hangsúlyt, mégis bőven lehetett szeretni az epizódot, amit a decemberi, minimálra belőtt, alig félórás Epilogue zárt le véglegesen.  

A KIRÁLY HAGYATÉKA

Véglegesen bizony, mert bár a király ruháját sikerült megvarrni a szakadásoknál, a középtájékon született rengeteg hibát senki sem felejti egy darabig. Talán az epizodikus forma hozta, de a Sierra nagy visszatérése nem tudott igazán kibontakozni, amiért kár, mert manapság is szükség lenne az egységesen, végig kellően erős kalandjátékokra. Hogy ezúttal csak ennyire futotta, az részben a másfél évre nyújtott fejlesztési időtartam hibája is, elvégre a karakterek szépen fel lettek építve, a hangulat sokszor jeles volt, a párbeszédek remekre sikeredtek, a szinkronszínészek pedig kitettek magukért. Nem beszélve arról, hogy kilengések ide vagy oda, azért a 30 eurós árért cserébe 20 órát simán el lehetett szórakozni Graham életútja során. És igen, ez tényleg a főhős szinte teljes története, ezalatt meg lehet ismerni a személyiségét, együtt lehet vele sírni, nevetni és izgulni, karaktere pedig szépen válik, vagyis érik férfivá, hogy megküzdjön az igazi kihívásokkal. Mégis, a teljes szezon után azt mondom, hogy elég volt ennyi, köszönjük, ami pedig hosszú távon nem megy, azt ne erőltessük! Kalandjátéknak ott a Silence a fantasztikus, festményszerű világával, sőt igazából az Odd Gentlemen produkciója is remek mintává válhatott volna, ha egyszerre, nem ilyen csapongó módon jelenik meg. Úgy tűnik, hogy a részekre szabdalás végül minden kaland kárára válik, lásd még a Telltale játékait, amik egyre inkább kezdenek kifulladni. Talán nem véletlenül.