12 éves voltam, amikor megjelent az első Gears of War Xboxra és valami furcsa okból kifolyólag egész hamar meg is vették szüleim a játékot, pedig a GoW-széria nem feltétlen a leginkább gyermekbarát program. Arra már nem emlékszem, hogy úsztam meg, hogy miért nem kapták ki a 12 éves kezemből a kontrollert, de a lényeg, hogy anno izgatottan ültem li délutánonként játszani egy kicsit a Gears of Warral. Arra is emlékszem, hogy bár nem lett a játék a kedvencem, azért élvezetes volt és akkoriban egész jó ötletekkel és megoldásokkal dolgozott. Arról is beszélve, hogy 2006-ban ez a játék Xbox 360-on valami elképesztően gyönyörű volt.

Picit félve, de izgatottan vágtam most bele a felújított kiadás, a Gears of War: Reloaded tesztelésébe, ami felé különösebben nagy elvárásokat nem támasztottam. Egyszerűen újra át akartam élni gyerekkorom egyik kedvenc játékát, amit meg is tudott valósítani ez a felújított kiadás, de rá kellett jönnöm, hogy jobban jártam volna, ha bizonyos dolgok gyerekkori emlékek maradnak.

pcg4.jpg

Azt meg kell adni a játéknak, hogy technikailag hibátlanul teljesít. Én PC-n teszteltem, egy már-már öregedő AMD gépen, de még így is hibátlanul futott a játék 4K-ban a világ összes fps-ével. Nem volt baja a játék a driverekkel, mint mostanában oly sok programnak, nem fagyott, nem crashelt, ebből a szempontból hibátlan a játék.

PC mellett konzolokon is elérhető a 4K-s felbontás, a kampányt 60 fps-re, a multiplayert pedig 120 fps-re húzták fel. Az eredeti játék olyan régi, hogy abban még csak SDR dolgozott, a felújított verzióban viszont már HDR mellett élvezhetjük a látványt, amiért egyébként nem kis meglepetésünkért az Unreal Engine 3 felel. Jó, persze nem az eredeti 2006-os UE3, de a Reloaded grafikus motorja mégis csak az UE3, ami bizony meg is mutatkozik. Bár a játék láthatóan megszépült, hála a HDR-nek, az új fény és árnyék effekteknek, a felhúzott textrúráknak és az eredeti változatban még nem létező effekteknek, mint például a tükröződés.

Mindezek ellenére, a Gears of War: Reloaded csúnya. Jóval szebb, mint az eredeti az egyértelmű, de bizonyos textúrák annyira csúnyák, hogy azok egyszerűen bántják a mai grafikához szokott szemeket. Ha a játék remake kiadására nem is volt lehetősége a csapatnak, illetve UE5-ös alapokra helyezni a programot, mert így a látvány messze elmarad attól, aminek őszintén tudtam volna örülni. Kellő távolságból nézve a pályákat, hátradőlve a székemben még nem is feltűnő, de mihelyt közel megyünk csaknem bármely textúrához… látszanak a hiányosságok, méghozzá zavaróan. Azt is furcsa volt látni, hogy az interaktálható tárgyakra (kinyitható ajtók, szétvágható szekrények, kanapék, stb) mintha nem hatnának az új fény és árnyék effektek. Ezek a dolgok úgy hevernek a pályán, mintha az eredeti 2006-os verzióból emelték volna át őket. Nincs mit szépíteni, egyszerűen csúnya a játék.

pcg3.jpg

Ugyancsak nem erős oldala a programnak az AI. Bár bizonyítani nem tudom, de a nyakamat teszem rá, hogy ha valami, akkor ez ugyanaz a 2006-os és a mostani 2025-ös verzióban! Rém buta mindenki. Mindegy, hogy társainkról vagy az ellenfelekről beszélünk, mintha mindenkinek a fejében egy ceruza elemre kötött krumpli duruzsolna. Társaink 10-ből 11-szer csak útban vannak, elfutnak az ellenfelek mellett, átugorják azokat az égegyadta világon semmit nem csinálnak. Sőt, egyszer még egy olyan bugba is belefutottam, ami miatt tölthettem be egy korábbi mentést. Hiába vártam ugyanis társamra, hogy ketten eltoljuk majd aza  roncs kocsit, ami nélkül nincs továbbjutás az adott szakaszon, ő megállt a kocsi mögött és nem csinált semmit. Köszi!

Az ellenfelek sem sokkal intelligensebbek. Minimálisan használják a fedezékrendszert (erről részletesebben később), de igazán okos és nehéz kihívást nem nyújtanak, legjobb hobbijuk, hogy simán átugorják a fedezékeket, bele a célkeresztedbe. Ez több, mint valószínű, hogy így volt anno az eredeti kiadásban is, csak a gyerekkori emlékek már elhalványultak, megszépültek és nyilván tizen akárhány évesen nem feltétlen erre figyel az ember, hanem arra, hogy hú de menő, ahogy a láncfűrész kettészeli az ellenfeleket. Ja egyébként a láncfűrészes animációknál látni, hogy még az eredeti verzióban is hibás, sokszor elcsúszó hitboxokkal sem kezdtek a fejlesztők semmit, sokszor a Reloadedben is a levegőt vágjuk ketté, pont mint 19 évvel ezelőtt.

pcg2.jpg

Nem örülök annak, hogy ezeket az emlékeket megcsúfította a Reloaded, ahogy annak sem, hogy ezekre a hibákra felhívta a figyelmemet. És nincs még vége a listának. 2006-ban ugyanis arra épített a játék, hogy egy gyors, könnyű és izgalmas fedezékrendszert mutatott be, ami az akkor még életben lévő TPS-shooterek között igazi innovációnak számított. Sajnos így 31 éves fejjel 2025-ben rá kellett döbbennem, hogy ez sem olyan nagy durranás ám, mint azt én gondoltam 12 évesen. Egyrészt az AI hülyeségei nem segítenek a tűzharcok élvezetességén, másrészt attól függetlenül, hogy szinte bármilyen tereptárgy mögé beguggolhatunk, a Gears of War egy brutális csőjáték, a jó öreg “mész oszt lősz” recept alapján.

Manapság már értelemszerűen nem üt akkorát a fedezékrendszert, mint anno, ellenben kiemeli a saját hibáit. Azt, hogy történjék bármi, az AI így is, úgy is direkt kidugja a fejét a célkeresztedbe, hogy valódi taktikai mélységet nem ad a játékhoz és, hogy még mindig mágnesként működnek a fedezékek, multiban is, ami már 5 perc után rettentő frusztráló tud lenni.

Azt meg kell hagyni, hogy tartalom bőven van a játékban. 4K 60 fps mellett élvezhetjük a kampányt konzolokon is, a multi meg aztán főleg dagad. 19 felújított pálya, 8 különböző játékmód, 30-ról 60 Hz-re emelt dedikált szerverek, új anti cheat, cross-play, cross-progression, van itt minden, ami kell. Ha megtaláljuk a játék élvezeti faktorát, akkor biztosan nem fogunk unatkozni, csak épp nehéz felnőtt fejjel őszintén élvezni a játékot.

Az is lehet, persze, hogy én változtam sokat, hogy én lettem finnyás és kötözködő, de engem nem tudott levenni a lábamról a Gears of War: Reloaded, sőt, inkább páros lábbal taposta ketté a régi emlékeimet. Lehet, jobban jártam volna, hogy nem nyúlok hozzá a felújított kiadáshoz és megmaradnak a szép emlékek. Értem én, hogy jövőre jön a Gears of War E-Day és kell egy kis hype a szériának, ami immár 6 éve alszik, ráadásul a mai játékosoknak hamarabb jut eszébe a God of War a GoW rövidítésről, mint a Gears of War, de a Reloadedet ebben a formájában akkor se tudom nyugodt szívvel ajánlani, kivéve annak, aki most játszik majd először a játékkal, vagy aki nem bánja ha belerondítanak az emlékeibe.

Borítókép forrása: Xbox