A motorozáshoz való hozzáállásom az évtizedek alatt fokozatosan változott. Több alkalommal is kipróbáltam, de csupán Dumb és Dumber-féle szerencsétlenkedés lett a vége.  A rövid próbákon általában az életben maradásért küzdöttem, vagy az előttem ülő pilóta hitte magát viccesnek egy rosszul irányzott stoppie mozzanattal (amikor hirtelen megálltok az első keréken egyensúlyozva). Nagyon igaz, hogy egy-egy rossz élmény hatására irgalmatlanul könnyű megutálni az egészet, ami az esetemben hatványozottan igaz. Sok időnek kellett eltelnie, hogy akár a tévében meg tudjak nézni futamokat. A motoros játékokat is egyfajta terápiás céllal erőltettem, viszont az évek alatt némelyiket egészen meg is szerettem. A sors úgy hozta, hogy a nemes MotoGP-széria idei felvonását én tesztelhettem, a konklúziómat pedig lentebb olvashatjátok.

Megelevenedő múlt

Az évenként megjelenő videójáték-szériák esetében nehéz mindig mindenkinek megfelelni, hiszen a tartalmi frissítések mellett valami kreatív újdonságot is elvárnak a fejlesztőktől. Nem kerülgetem a forró kását, hiszen az új, NINE névre hallgató játékmód a legendássá vált 2009-es szezon izgalmait hozza vissza virtuális formában, ami a MotoGP 22 egyik legnagyobb érdeme. A versenyek és a „küldetések” között valós felvételekkel nyűgözik le a nagyérdeműt. Meg kell, hogy mondjam, teljesen rabul ejtett, pedig nem tartom magam egy elvakult rajongónak, aki minden egyes futamot megnéz a tévében. Az izgalmas kihívások és a valós események virtuális térbe helyezése egy igazán remek ötlet volt a készítők részéről.

Az új tartalmak persze nemcsak a látványt érintik. Az olasz Milestone a rajongók kérésére idén sokkal több hangsúlyt fektetett a tanulási folyamatra, így ha egy kezdő leül a játék elé, remélhetőleg nem fogja azonnal feladni a virtuális motorozást, csak mert nem ismeri a mechanikát és esik-kel a pályán. A tutorial mód mostantól Academy néven érhető el, és nem kis szerencsémre minden eddiginél részletesebben mutatja be, hogy mégis mire kell figyelni egy jó kör összerakásánál. Továbbá segít behangolni a nehézségi szintet, ami passzol a tudásunkhoz, és az előzési manőverek végrehajtását is megtanítja. Pazar kis gyakorlás az éles futamok előtt! Ha kezdőként nem csupa negatív élménnyel szeretnél távozni, akkor melegen ajánlott a MotoGP-akadémia.

A karrier módban lehetőségünk van Valentino Rossit meghazudtoló tehetségként feltűnni a kisebb Moto3-as géposztályban, hogy a megfelelő fejlesztéseket eszközölve minden korábbinál gyorsabban lépkedjünk a szamárlétrán, egyenesen a király-kategóriáig. Hosszútávon tökéletes szórakozást nyújt az egyjátékos karrierépítés, viszont tartalmilag csak a kötelező változtatások történtek meg, az aktuális 2022-es pilóta- és pálya-felhozatallal. Ha viszont offline szórakozás, akkor mostanra már igazi kuriózumként említhető az osztott képernyős játékmód, ami visszahozza az igazi konzolos retró hangulatot a nappaliba. Az online mód sajnos szóra sem érdemes. A szokásos lobby-szisztéma már erősen idejétmúlt hatást kelt, és ráférne egy teljes újragondolás.

A kezedben érzed a sebességet

Grafikai szempontból az Unreal 4-es játékmotor szépen teszi a dolgát. Az effektek használata és a képkockaszám teljesen rendben volt már a megjelenés napján is, viszont áll-leejtős látvány nem terheli a szemünket. Vélhetően a korábbi generációs konzolok miatt meg kellett szabni egy bizonyos limitet, hogy egy sima slim PS4-en is a lehető legjobban fusson a cucc. A papírmasé környezet persze így is kissé amatőr hatást kelt, ha pedig elérkezik az idő, hogy csak az új gépekre jelenik meg a játék, akkor tényleg nem lesz helye kifogásnak. Mindenképpen kiemelném még játékélmény szempontjából a DualSense kontroller okozta katarzist. Hiába jelent meg több mint egy éve a PlayStation 5, az új kontrollerrel együtt, még mindig meg tud lepni, hogy mennyire professzionálisak a rezgések. Konkrétan lehet érezni a ravasz visszatartásán, hogy a motor kibillent az egyensúlyából, és sürgősen cselekedünk kellene egy ellenkormányzással, ha nem akarunk zakózni egy nagyot. Néhány évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy a kontroller rezgései valós segítséget adhatnak a játék során, pedig pontosan erről van szó.

Összességeben a 2022-es MotoGP elődjéhez képest sok mindenben változott/fejlődött, így csak ajánlani tudom azoknak, akik veteránok, hiszen már csak a NINE játékmód is bőséges újítást hozott. De ha csak most kapcsolódnál be a versenymotorozás világába, az aktuális epizód akkor is remek választás lehet, mert a minden eddiginél tartalmasabb tutorial tökéletes mankót jelent az első néhány órában. Azt kell, hogy mondjam, félelmeim ellenére pozitív csalódás lett az új MotoGP 22. Az én terápiám ezzel a végére ért.