Hogy milyen komoly múlttal rendelkezik a Pokémon-franchise, azt jól mutatja, hogy a Nintendo zsebszörnyei már az eredeti, 1999-ben debütált Pokémon Snap megjelenésekor is brutálisan népszerűnek számítottak – ennek is köszönhető, hogy elkészülhetett Nintendo 64-re ez a nem mindennapi spinoff. Nem mindennapi, bizony, a Pokémon Snap ugyanis fogta a játéktermekből mindenki számára jól ismert rail-shooter műfajt, majd teljességgel a saját képére formálta: ugyanúgy belső nézetből haladunk egy képzeletbeli sínpályán, csak éppen itt egyetlen ellenfél sem ugrik elő a tereptárgyak mögül, mint ahogy fegyver sem sül el egyszer sem. Fényképezőgépünk viszont annál többször!

Ezt a koncepciót viszi tovább immáron Switch platformon a New Pokémon Snap, amely tökéletesen hű maradt az eredeti elképzeléshez. Nem felújításról vagy remake-ről van szó azonban, hanem egy nagyrészt teljesen új játékról – ilyen tekintetben a cím abszolút megállja a helyét. Szokás szerint egy ifjú, kalandvágyó pokérajongót alakítunk a játékban, akivel Mirror professzornak kell segítenünk egy különös, Illumina nevű jelenség kutatásában, a Lental régióban. Nem is kell sokat hallgatnunk a csevegést: a prof rögvest belehajít bennünket a biztonságos (és persze fix útvonalú) közlekedést biztosító podba, a NEO-ONE-ba, a kezünkbe nyom egy high-tech fotómasinát, aztán mehetünk is az első virtuális szafarinkra, hogy jól lefotózzunk mindent, ami csak mozog.

Nem véletlenül használtam a virtuális szafari kifejezést, a New Pokémon Snap ugyanis tényleg ilyen élményt nyújt. Aki szereti ezt a világot, azt garantáltan pillanatok alatt magával fogja ragadni a miliő, hiszen – a játék jellegéből adódóan – itt tényleg az események középpontjában vagyunk, körülöttünk pedig sürögnek-forognak a Pokémonok. Elsőre talán még szédítő is, hogy gyakran szó szerint minden irányban történik valami, és hirtelen nem is tudjuk, merre fordítsuk fényképezőgépünk lencséjét. De pont ettől tud hosszú távon is élvezetes maradni a New Pokémon Snap, hiszen a pályák második-harmadik alkalommal is bőven tartogatnak olyan momentumokat, amikről elsőre lemaradtunk.

Az egyes pályák mindegyikén legalább egy tucat különböző fajjal találkozhatunk, a cél pedig nemcsak az, hogy megtaláljuk mindegyiket, hanem hogy minél jobb képeket készítsünk róluk. A professzor minden egyes menet után értékeli fotóinkat (Pokémononként egyet választhatunk ki, úgyhogy érdemes minél többet lőni), amiért pontokat kapunk egy összetett szempontrendszer alapján: számít, hogy mennyire van a kép közepén az alany, merre fordul éppen, mennyire vagyunk közel, vagy hogy éppen vannak-e más Pokémonok is a képen. De ezeknél is fontosabb, hogy mindegyik fotóhoz tartozik 1-4 csillag, ami kicsit félrevezető tud lenni, a 4 csillagos kép ugyanis nem feltétlenül jelenti azt, hogy jobb, mint a többi. A trükk az, hogy az egyes szörnyeknek több "állapota" van: néha maguktól vesznek fel bizonyos pózokat, máskor nekünk kell elérni azt, hogy valami változzon a környezetünkben – de a lényeg az, hogy mindegyik Pokémonról négyféle fotó lőhető, ha a teljes kollekcióra vágyunk.

Ez a játékelem adja a New Pokémon Snap igazi zsenialitását, itt jön elő ugyanis a fotózás varázsa: a játékban ugyanúgy el kell csípnünk a különleges pillanatokat, mint a valóságban. Mivel sínen haladunk, ezért nagyon résen kell lennünk, hiszen sokszor csupán másodperceink vannak arra, hogy elkapjunk egy látványos mozdulatot vagy éppen egy vicces interakciót. De van olyan is, amikor passzívból aktív szemlélővé kell, hogy váljunk: gyümölcsöt dobhatunk és zenét kapcsolhatunk be (ezek az extrák fokozatosan nyílnak meg a végigjátszás során), amik egészen váratlan reakciókat válthatnak ki a szörnyekből. Ami pedig az új rész egyik fő újítása, hogy a helyszíneknek éjszakai verziója is van, ahol az útvonal megegyezik ugyan, de eközben teljesen más szörnyekbe botlunk és más szituációkba keveredünk.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az az igazság, hogy olyan sok egyedi pillanatot lehet elcsípni a New Pokémon Snapben, hogy ember legyen a talpán, aki magától megtalál minden Pokémont és mindent pózt. Szerencsére a fejlesztők is gondoltak erre, ezért bekerült egy olyan Request-rendszer a játékba, ahol a többi karakter specifikus fotókat kér tőlünk, az ezeket körülíró üzenetek pedig rá tudnak vezetni bennünket arra, hogy mik lehetnek ezek az ominózus varázslatos mozzanatok. Iszonyatosan jó érzés, amikor rá tudsz venni két szörnyet arra, hogy interakcióba lépjenek egymással, vagy amikor elkapod a tökéletes szöget egy olyan póznál, amit korábban még nem láttál. Meg kell hagyni azonban, hogy ez a keresgélés a (nagyrészt) kötött útvonalak miatt kissé kimerítő tud lenni, úgyhogy szerintem inkább kisebb adagokban érdemes fogyasztani a játékot, különben repetitívvé válhat. Főleg úgy, hogy a kissé régisulis előrehaladás miatt simán előfordul, hogy ugyanazt a pályát egymás után akár két-három alkalommal is le kell nyomunk, ami nem mindig izgalmas.

A New Pokémon Snap koncepciója több mint húsz év után is friss és egyedi, ez pedig nemcsak a kreatív alapötletnek köszönhető, hanem annak az elképesztően változatos és imádnivaló világnak is, melyet immáron 25 éve népesítenek be ezek a rendkívül szerethető teremtmények. Ha eddig távol állt tőled a Pokémon, akkor nem feltétlenül ez az a játék, ami közelebb fog hozni a franchise-hoz, hiszen az örömteli fotózáshoz határozottan szükség van a „nézd, ott egy...!” élményre. Ha viszont kicsit is szereted és ismered ezt az univerzumot, akkor igazán egyedi szórakozásban lesz részed!