Valószínűleg nagyon sok olvasónk életében volt (vagy éppen van) egy időszak, amikor rajongott a horrorfilmekért. Jómagam ezt a szakaszt a középiskola idejére datálhatom, amikor ez a műfaj a másodvirágzását élte, és olyan alkotásokat láthattunk a mozikban, mint a Sikoly, a Tudom mit tettél tavaly nyáron, a Rémségek könyve és sorolhatnám végtelenségig a címeket. Akkoriban igyekeztem minden hasonszőrű alkotást megnézni, így meglehetős nosztalgia kapott el az Obscure 2 felbukkanásakor, és azonnal belevágtam a tesztelésbe.

Ugyanaz a lemez


A fejlesztéseket illetően a Hydravision nem erőltette meg magát, amit kapunk, az tipikusan egy olyan folytatás, amely az első rész sikereiből igyekszik előnyt kovácsolni. Ez persze csak akkor probléma, ha már nagyon unjuk a klasszikus Resident Evil mintájára felépülő túlélőhorrorokat. Amennyiben nem hoz lázba a különböző területeken való bolyongás, a szörnyekkel való küzdelem, a rejtély feloldása, akkor az Obscure nem a te játékod, ellenben, ha mindez még nem jön ki a könyöködön, és még mindig vevő vagy egy kis borzongásra, akkor kár lenne kihagyni. Tény ugyan, hogy semmi forradalmi nincs a játékmenetben, újításokkal sem halmoznak el, de a fejlesztők javára legyen mondva, jól megtanulták a leckét, így a műfaj szerelmesei megkapják, ami nekik kell.

Obscure 2Obscure 2Obscure 2

Csapatmunka


Karakterek I.

Obscure 2Amy
Majdnem tipikus szőke hölgy, vizespóló-verseny nyertes, a suli bombázója. De nem szabad a külsőségek alapján ítélni, hiszen Amy nem a butuska kategóriát bővíti. A játék szereplői közül ő rendelkezik „dekódoló” képességgel, így olyan dolgokat is észrevesz, amit más nem. Ha valamit tüzetesen meg kell vizsgálni, őt hívjuk segítségül, hiszen a többiekkel ellentétben nem siklik el a részletek felett.

Obscure 2Coren
Autóbolond és extrémsportos, igazi őrült srác. Coren karaktere szintén megkerülhetetlen a játékban, hiszen az akrobatikához fűződő szenvedélye miatt olyan helyekre is képes eljutni, ami a többiek számára már elérhetetlen lenne. Egy kiszögelés, egy emelet, vagy egy párkány jelentheti a továbbjutást? Akkor Coren lesz a te embered!

A történet két évvel az előző eseményei után játszódik, a túlélők egyike már egyetemista, így a kollégiumban, bulizással szeretné kitölteni a tanulás melletti időt és elfelejteni a korábban történteket. Jó folytatáshoz híven persze ismét borulnak a dolgok, egy furcsa növénynek köszönhetően társaink nagy része bezombul, nekünk pedig marad az életben maradás és a rejtélyes „fertőzés” megállítása. A történet nem egy hatalmas eresztés, de passzol a tinihorror miliőbe, a hangulat megalapozására éppen megfelel, a többit elvégzik a ránk váró események. A cselekmény egyébként szálakra van bontva, olykor egy-egy helyszínen kétszer is végigmegyünk más karakterekkel, ám az eltérő tulajdonságok miatt a továbbjutás mindig változik, így a játék nem válik unalmassá, nem mellesleg pedig teljes rálátásunk lesz a történetre – mindig tudjuk, kivel mi történik.

Az első részhez hasonlóan egyszerre két embert irányíthatunk, a történet lineárisan halad előre, a feladat, hogy túléljük az eseményeket és megoldjuk a továbbjutáshoz szükséges feladatokat. Minden, az irányításunk alá tartozó karakternek van egy képessége, amely a történet egyes pontján nélkülözhetetlenné válik. Kezdetben ez igen egyszerűen működik, hiszen az általunk irányított duó valamely tagja bizonyosan alkalmas lesz az adott feladatra, a helyzet akkor kezd bonyolódni, mikor alkalmunk lesz választani, hogy mely két szereplővel szeretnénk továbbhaladni. Ha tehát szimpátia (vagy mellméret) alapján választjuk ki a befolyásunk alá tartozó egyedeket, olykor előfordulhat, hogy elakadunk és egy hátrahagyott egyetemista lehet majd a segítségünkre. A játék indításakor, vagy bármikor annak folyamán egy második játékosnak lehetősége van csatlakozni, ezzel mindkét karakter irányíthatóvá válik, így közös erővel vághatunk neki az előttünk álló nehézségeknek. Az ötlet nem rossz, de az irányítás kicsit megnehezíti a dolgot, és ketten egy monitor előtt szorongani sem egy élmény, ebből fakadóan főleg a PS2 és Wii tulajdonosok fognak örülni ezen opciónak.

Obscure 2Obscure 2Obscure 2

Nem csak horror


Karakterek II.

Obscure 2Shannon
Shannon az első rész túlélőinek egyike, az egyetemista Kenny nővére, kicsit furcsa személyiség, akin a középiskolában történtek igen komoly nyomot hagytak. Ez az átok a második részben áldássá válik, hiszen különleges képességeinek köszönhetően Shannon képes lesz uralni a játékban felbukkanó sötét aurát, ezzel szavatolva a túlélést és a továbbjutást.

Obscure 2Stan
Szintén túlélő, meglehetősen zűrös alkat, a középiskolai horrort követően a börtönt is megjárta, jelenleg pizzafutárként dolgozik, csak naponta szedett gyógyszerekkel képes kontrollálni a két évvel korábban rajta végzett kísérlet hatásait. Egy ponton ő is részese lesz a második rész eseményeinek, páratlan zártudásával segítve a többi karaktert és a játékost.

Obscure 2Sven
Hokijátékos, a suli egyik szépfiúja, aki Amynek csapja a szelet. Kennyhez hasonlóan ő is főleg erőember, sportos alkatának köszönhetően mindig az izmai segítik tovább a játékost: ha valami elérhetetlen és egy tárgy kell a mászáshoz, esetleg rendezkedni kell, hogy elgördítsünk akadályokat, akkor Sven lesz a megoldás (ha Kenny éppen nincs a helyszínen).

Szerencsére az Obscure nem szimpla mászkálás és öldöklés, a továbbjutás érdekében nem elég az egérgombot nyomogatni, olykor az agyunkat is dolgoztatni kell. Ahogy fentebb is utaltam rá, feladatokat kell megoldanunk a siker érdekében, amolyan kalandjátékszerűen, hiszen szükség lesz tárgyak összegyűjtésére, és rejtvények megfejtésére, és helyenként a szereplőink képességei jelentik a megoldást egy-egy elénk táruló nehézségre. A feladatok nem ördöngösek, de olykor-olykor meg kell állnunk egy pillanatra, és el kell gondolkodnunk a helyzeten, mit, kivel és hogyan, esetleg hol nem jártunk még, és ami a legfontosabb, mindenre oda kell figyelnünk, a válasz ugyanis néha az apró részletekben rejlik – a program persze itt is segít, hiszen a szereplők feje minden olyan pontra „odafókuszál”, ahol számunkra értékes információ lehet. Szerencsére a szereplők olykor kommentálják is az eseményeket és elég világos megjegyzésekkel igyekeznek segíteni a továbbjutást. A játék folyamán mindennek jelentősége lesz, így, ha összerakunk egy rejtvényt, akkor később arra biztos szükségünk lesz. Sőt, olykor nem elég a szereplők képességeit használni, kiegészítésképpen szükség lesz a saját tudásunkra is – például a hackelésnél, ahol nem elég elindítani a kezünkben lévő kézi számítógépet, a kapott talányt a való életben szerzett ismereteinkkel tudjuk megfejteni. S ezen feladatok összessége a játékban az egyik legjobb elem, hiszen a puszta öldöklésen túl kihívást biztosít, kicsit megdolgoztatja, gondolkodásra bírja az embert, s bár nem túl keményen, azért mindenképpen olyan szintet produkálva, amely nagyban növeli a játék élvezeti értékét.

Obscure 2Obscure 2

Eksön!


Lévén túlélő-horrorról beszélünk, az akciónak is igen komoly szerep jut, az egyetemi Campust és a hozzá tartozó egyéb helyeket bejárva számos mutálódott emberbe és más lénybe botolhatunk, akikkel bizony meg kell küzdenünk. Kezdetben hoki- és baseballütők állnak rendelkezésünkre, ám a repertoár ennél bővebb és igen hamar olyan, a túlélésünket nagyban javító eszközöket találhatunk, mint a pisztoly, a shotgun vagy éppen egy uzi és egyéb nyalánkságok. A kezünk ügyébe keveredő tárgyak szerencsére nem csak az ellen amortizálására alkalmasak, helyenként nélkülözhetetlen elemei a továbbjutásnak – gondolunk itt vitrinek, ablakok bezúzására és fontos tudni, hogy például a horrorokban kiemelt szerephez jutó láncfűrész sem csak a szörnyek aprítására alkalmas. Ezen eszközök használata a legtöbb esetben nyilvánvaló, ám még így is bónuszt, amolyan kaland elemet jelentenek a játékban.

Obscure 2

Túlélő


Karakterek III.

Jun és Mei
A baráti társaság két tagja a Wang ikerpár. Mindketten játékfanatikusok, s ha éppen nem egy partyn vesznek részt, akkor a legújabb játékokkal töltik idejüket. Mei nem mellesleg Coren kedvese, de az első helyért mindig meg kell küzdenie a fiú járgányával. Mivel mindketten a számítástechnika megszállottjai, Jun és Mei jelentik a megoldást az elektronikus dolgokat illetően, elektromos zár vagy bármi ha hackelni kell? A két lány megoldja neked.

Ahogy azt már az elején leszögeztem, az Obscure 2 nem kuriózum, nem korszakalkotó, hanem egy tipikus iparosmunka, amely nem megváltani akar, hanem a megszokottat a legjobb színvonalon nyújtani. Ebben nincs is nagy hiba, akik szerették az első részt, vagy szívesen merülnek el ebben a „témában”, azok bizonyosan nem csalódnak, sőt azok is remekül szórakoznak majd vele, akik először ülnek ilyen játék elé, és fogékonnyá válnak a műfajra. A grafika szintén nem egetrengető, de nem is bántja a szemet, alapvetően egy PS2 portról beszélünk (hiszen az volt a célplatform), az ottani megjelenítéshez képest még szépnek is nevezhető. A zene ellenben zseniális, már a menüben kirázza az embert a hideg, és a játék folyamán is igen kellemes, borzongató nóták csendülnek majd fel. Sajnos a szinkron már korántsem érdemel dicséretet, látszik, hogy túl sok energiát nem öltek a dologba, jobbára sablonok hagyják el a szereplők száját, különösebb beleélés nélkül, egy idő után akár már irritálhatják is az embert. A konzollal való közeli rokonság miatt az irányítás nem tökéletes, főleg a kamerakezelés sajátos, hol engedi a 360 fokos szabadságot, hol pedig korlátokba ütközünk. Az elsajátítás persze nem lehetetlen, egy bizonyos ponton túl már minden evidens, de mégiscsak akkor járunk a legjobban, ha rákötünk a gépünkre egy normál kontrollert, azzal ugyanis teljesen zökkenőmentessé válik a játékmenet.

Zárásként már csak annyit, hogy a magam részéről kellemes órákat töltöttem az Obscure nyüstölésével, kedvemre valóak voltak a nem túl bonyolult, de a játékmenetet színesítő rejtvények és kalandelemek, s maga a horror fíling is sokat dobott az értékelésen. Főleg azoknak ajánlom, akik hozzám hasonlóan kedvelik a műfajt és akkor is jól érzik magukat játék közben, ha nem köszönt rájuk minden sarkon újítás és a játékmenetet érintő forradalom.