2016-ban jelent meg a Sheltered. Ebben egy, a világvégét túlélő, bunkerben élő családot irányíthattunk. A játék sikeres lett, ahogy a hasonszőrű Fallout Shelter is, és ez végképp megágyazott a folytatásnak, amely pár nappal ezelőtt szebb grafikával és mélyebb menedzselési lehetőségekkel látta meg a napvilágot.

Élve a föld alatt

Húsz évvel járunk a világvége után. Immár nem egy családról, hanem egy egész frakcióról kell gondoskodnunk. Na, jó, kezdetben csak három emberről, akiket a játék elindításakor alaposan testre szabhatunk. De tényleg, a klasszikus RPG-kben lehetett ennyire részletesen beállítani a karakterek skilljeit és tulajdonságait. A bőség zavara tör ránk a perkek listáját látva, de fontos átrágni magunkat rajta, ugyanis ezen múlhat a túlélésünk. Mert ugye nem mindegy, hogy csak három asztalos, vagy egy asztalos, egy botanikus és egy fegyverforgató van a csapatunkba.

Ha a szakikat beopcióztuk, indulhat a küszködés, a mindennapi túlélésért folytatott harc. Merthogy a Sheltered 2 az elején piszok nehéz lehet. Tényleg érezni, hogy itt nem babra megy a játék. Frissen elfoglalt bunkerünk híján van mindennek, ami az alapvető élethez szükséges lehet. Ugyan van egy raktárnyi konzervünk, patikányi gyógyszerünk, működik a légtisztító és a vízgyűjtő, ez kevés. Nincsen zuhanyzó, WC, de még egy nyamvadt ágy sem, aki pedig a fűtésről álmodozik, az jobb, ha keres egy sugárzó pontot a világban, ott nagyobb eséllyel melegedhet meg.

Szóval az első napokban azzal fogunk foglalkozni, hogy guberálással teremtjük meg az eme luxushoz szükséges elemeket. Felmosórongy és vödör a hely tisztántartásához. WC, zuhanyzó és kezdetben csak egy ágy, hisz három ember rotációban jól elvan ezzel. Már ezekért komolyan meg kell küzdeni. Közben elkezdhetünk aggódni az élelem miatt, hiszen a konzerv gyorsan fogy. Nekiláthatunk berendezni kis kertünket, felállíthatunk csapdákat a helyi élővilág befogásához, miközben tehetetlenül lessük, amint az éj leple alatt fosztogatók portyáznak. Öröm, ha a frissen elfogott nyuszi nem tűnik el a csapdából, mire kiérünk a bunkerből. Ja, és persze mindezek közben a fűtésről sem árt gondoskodni, hiszen a nukleáris télben méterekkel a föld alatt is belénk fagy a sz… szóval hideg van a bunkerban. Ha máshol nem, a hálóban érdemes felállítani egy hordót, amiben fát égethetünk. Így legalább alvás közben nem fagynak meg hőseink. Hogy ez füstöt termel? Sebaj, majd sűrűbben javítjuk a légvisszaforgatót.

Ja, hogy a nagy építkezésben elfogyott az anyag? Nincsenek meg az alapvető eszközök? Fogy a gyógyszerkészlet? Kellene új mag a kiskertbe, hogy ne csak brokkolin éljünk? Semmi gond, irány a felszín. Expedíciós csapatokat szervezve túrhatjuk át a környéket, és mehetünk egyre messzebb, hogy mindenféle jóságra ráleljünk. De az apokalipszis nem veszélytelen hely. Más frakciók képviselőibe, vándorló kereskedőkbe és random túlélőkbe is belefuthatunk. Ezek azonban nem mindig barátságosak. Van, akivel haverkodhatunk, van, akit meggyőzhetünk arról, hogy ne kötekedjen. De olyan is akad, akit boxerrel vagy pisztollyal kell jobb belátásra téríteni.

Ilyenkor a játék átvált egy többé-kevésbé jól működő, bár különösebben nem túl szerethető, körökre osztott harcrendszerre. Úgy értem, a stratégia itt mit sem számít. MI híján az győz, akinek nagyobb botja van. Sajnos ez a Sheltered 2 egyik nagy gyengéje, mert az esetek nagy hányadában, legalábbis a játék elején, nem nekünk lesz nagyobb a botunk. Szóval jobb a harcot kerülni és gyorsan olajra lépni. Ilyenkor ugyan nem nyerünk semmit, de legalább az értékes emberforrást sem veszítjük el.

A másik probléma a Sheltered 2-vel ugyanaz, ami annyi más hasonló játékkal: amint sikerül elérni, hogy önfenntartóvá váljunk, a kihívás elveszik belőle. Hiába van ezer és egy dolog, amivel foglalkoznunk kell – köztük a többi frakcióval, amikkel védelmi és kereskedelmi szövetségre léphetünk néhány egyszerű küldetés teljesítésével –, viszonylag gyorsan elérhetjük ezt. Különösen egyszerűvé válik az életünk, ha az egyik lakónk elsajátítja a sebészi szakmát és elkezdünk gyógyszereket is gyártani, mert innentől már a sérülések és a gyakori betegségek sem akadályozó tényezők. És amint eljutunk erre a pontra, a Sheltered 2 elveszti a játékos érdeklődését.

A végítélet napja

A Sheltered 2 alapvetően egy jó játék, csupán annyi baj van vele, hogy egy ponton túl már nem érdekes. De ez sajnos minden más ilyen játék rákfenéje– és talán ez is egy gond: a Sheltered 2 semmivel sem ad többet, mint az első része vagy a már említett Fallout Shelter. A recept ugyanaz, a mechanika majdnem ugyanaz, és bár próbálták megfűszerezni a körökre osztott akcióval és a frakciókkal, ezek nem adnak jelentős pluszt. Ideig-óráig elszórakozhatunk a Sheltered 2-vel, ám ha megunjuk, akkor gyorsan el is fogjuk felejteni.