A System Shock világa
Alig 100 évvel azután, hogy először ember járt a Holdon, az emberiség már kolonizálta a Naprendszert. Ezeket a kolóniákat hatalmas megakonglomerátumok irányítják, ezek közül az egyik legnagyobb a TriOptimum. Pletykálnak róla, hogy a TriOpt furcsa kutatásokat végez a Társaság laborjaiba bezárt embereken. Aztán egy TriOptimum alkalmazott olyat tesz, amelyre senki nem számít: feloldja az etikai megkötéseket a Citadel Űrállomás mesterséges intelligenciáján, Shodanon. Hogy ennek mi lett a vége, sejthető: módszeres gyilkolás, ahogy az elszabadult MI-k általában teszik. Ám mielőtt Shodan világpusztító tervét végrehajthatná, egy hacker eljut a központi modulig, és elpusztítja nemcsak az űrállomást, de magát Shodant is.
Amikor mindez kiderül, általános lázadások törnek ki a megatársaságok ellen. A nemzeti kormányzatok létrehozzák az UNN-t; ez a világkormányzati szerv próbálja bizonyos fokig irányítani és ellenőrizni a társaságokat. Valamivel több mint 30 évvel később, egy hatalmas technikai felfedezés és azt követő hosszas politikai küzdelem után a TriOptimum legyárt egy fénynél gyorsabb űrhajót, a Von Braunt. Az UNN amiatt, hogy ne a TriOptimum legyen az elsődleges haszonélvező, csakis UNN katonai kísérettel engedi el első útjára. Az utazás alatt azonban valami borzalmas dolog történik...
A műfaj és a karaktergenerálás sajátosságai
A System Shock második része az első hagyományait követi, így elég nehéz a cikkíró dolga abban az esetben, ha a műfajt kéne meghatározni. A játék 1999-ben jelent meg, ugyanakkor, amikor mozikba került egy film, amelynek hivatalos műfaji meghatározása cyber-kung-fu-sci-fi-thriller volt. Valami ehhez hasonló kategóriába lehet begyömöszölni a System Shock 2-t, csak a cyber-kung-fu kifejezést kell lecserélni RPG/FPS-re, a másik kettő meg rendben van...
A játék még a Von Braun kilövése előtt indul. Mint feltörekvő ifjak, a katonasághoz akarunk csatlakozni. Mielőtt még sor kerülne a karaktergenerálásra, megtanulhatjuk az alapvető irányítást. Ezek után el kell döntenünk, hogy milyen szerepben akarunk játszani:
- Marines (Tengerészgyalogos): Ő a fegyverek szakértője. Gyakorlatilag bármilyen fegyvert tud használni, emellett a technikához is ért, s igen magas statisztikákat érhet el.
- Navy (Tengerész): Ő a technika szakértője. Nem bíz semmit a véletlenre. Ahelyett, hogy szemtől szemben kiállna az ellenséggel, inkább feltöri a helyi védelmi rendszert, és az átállított gépágyú mögül várja meg a harc végét.
- OSA (Fekete Csoport): Ez a legnehezebben játszható kaszt. Gyakorlatilag csak elmetrükköket használnak, ezzel támadnak-védekeznek. A technikához is értenek valamelyest, de elhanyagolható szinten.
Miután kiválasztottuk kasztunkat, rögtön a kiképzőbázisra kerülünk, ahol sokévnyi kemény tanulás után megkapjuk első képzettségpontjainkat. Közlegényként a Von Braunra helyeznek el minket, amely éppen elindult az expedícióra, azonban mikor a játékban fölébredünk egy cryokamrában, mindenütt vér, holttestek, és ami a legjobb, nem emlékszünk semmire... El kell indulnunk, hogy megtudjuk, mi történt.
Ész + reflex = túlélés
Mivel a játék stílusa főként RPG és FPS, nem mehetünk előre egy teli táras pisztollyal, egy-egy golyót röpítve minden egyes ellenfélbe, mert akkor sajnos nagyon hamar véget ér a kaland. A jelszó: ha gondolkodom, túlélem! A túlélés egyik feltétele pedig az, hogy a kasztunknak megfelelően fejlesszük képességeinket, bár ettől függetlenül mindenhez kell értenünk. Már az alap pisztolyt és puskát is csak tapasztalati pontért tudjuk használni, nem beszélve a többi dologról. Hogy is néz ez ki?
- Statisztikák: A játékos alapképességeit mutatja meg, úgymint állóképesség, erő, pszi, gyorsaság, kibernetikus affinitás. Lehet enni, inni, cigarettázni is, de ez csökkenti az életerő pontok számát.
- Képzettségek: ez is többfajta mutatót jelöl: technikai, fegyveres, és pszionikus diszciplínák.
- A technikához tartozik többek között a hackelés, javítás, kutatás, karbantartás. Ezek mindegyike fontos szerepet játszik - a hackelésé különösen, de fejlesztésük hosszú és költséges.
- Fegyverek szempontjából a játék nehéz választás elé állít, ugyanis lehetetlen megtanulni minden típus használatát, mert négyfélét is kapunk a normáltól az egzotikusig.
- A pszi hatalma az agy karbantartója. A pszionikus hatalom elmetrükkök használatát jelenti; öt szinten tanulhatjuk az elmeképességeket. Míg az elsőn csak igen gyenge támadó-védekező képességeket tudunk használni, addig az utolsó szint képzettségeivel már leszívhatjuk ellenfeleink életenergiáját is... Ezen képzettségek megtanulása viszonylag olcsó, azonban a használathoz szükséges szintet külön meg kell vásárolni.
Minden sikeresen elvégzett feladatért kibermodulokat kapunk, ezeket tudjuk felhasználni a Von Braunon elhelyezett képességbővítő egységeknél, itt tudjuk karakterünket fejleszteni. A játék elején nagyon kevés modullal rendelkezünk, a későbbiekben ez a szám azonban megnő, és elindulunk a gyors fejlődés útján. Szerencsére nemcsak kapunk, hanem találunk is kibermodulokat. Érdemes a kezdetekben csak pár technikai képességet minimális szinten fejleszteni, hogy feltörhessünk egy alacsonyabb szintű biztonsági zárral rendelkező tárolódobozt, vagy egy biztonsági rendszert, majd később egy nagy szintű karakterfejlesztést végrehajtani.
A Von Braun űrhajó felfedezése
Kalandjaink az orvosi szinten kezdődnek; több hatalmas szintet kell teljesen aprólékosan felfedeznünk. A történet a halott legénység hátrahagyott üzeneteiből, valamint a kapott e-mailekből fog összeállni. Ez az elem nagyon jó hangulatot teremt, mert volt olyan eset, hogy már több mint fél órája szenvedtem egy feladat teljesítésével, amikor érkezett egy e-mail a következő szöveggel: "Miért vagy ilyen lassú? Azt hiszed, hogy ez csak játék? Mozogj!" Az ilyen elemek, valamint a falra vérrel felírt "Emlékezzél Citadelre!", "Fuss!", és egyéb szövegek a játék hangulatát nagyon magasra emelik. De nem csak ezek. A történet alapvetően lineáris, ennek ellenére némely feladattal iszonyú sokat lehet szenvedni - persze ez nem baj. A szintek hatalmasak, és ha véletlenül nem nézünk meg egy szeméttárolót, nem vizsgálunk át egy holttestet, lehet, hogy olyan fontos információról maradunk le, ami elengedhetetlen a továbbjutáshoz. Ráadásul tényleg elhisszük játék közben, hogy egy intergalaktikus űrhajón vagyunk, ugyanis MINDEN megtalálható rajta: hatalmas raktárszint, orvosi helységek, élelmiszer-ellátáshoz kertek és hidrofarm, irányító és hadműveleti központ, szórakoztató központ mozival, kaszinóval, kosárlabdapályával, bordéllyal... A szintek nincsenek elkülönítve, bármikor bárhova visszamehetünk.
A hajón való kalandozás közben azonban gyakran meg kell védenünk magunkat, a harchoz pedig fegyverek kellenek. Ebből rengeteget találunk a játékban, és ez arra kényszerít minket, hogy egy vagy két típusnak (normál, nehéz, energia, egzotikus) legyünk a mesterei, és ezekből is csak egyet-kettőt érdemes cipelni, ugyanis a készlet mérete korlátozott. Ráadásul minden fegyverhez többféle tölténytípus használható, például a pisztolyhoz három (normál, páncéltörő, személyelleni), a sörétes puskához kettő. Ez gyakran nagyon bosszantó dolog, ugyanis a legritkább esetben találunk olyan lőszert, amire éppen szükségünk lenne. Rossz pontja még a fegyvereknek, hogy nagyon hamar tönkremennek, általában harc közben, ilyenkor vagy elhajítjuk és menekülünk, vagy pedig - ha az összecsapást túléljük, és megvan a képzettségünk - nekiállunk megjavítani; persze ezt is el lehet rontani, és akkor kereshetünk újat. A kézifegyvereken (pisztoly, puska, gépfegyver, stb.) több módosítás is végrehajtható, melyek végeredménye általában nagyobb tárkapacitás és kisebb visszarúgás. Amit mindenképp érdemes beszerezni, az a Crystal Shard: ezzel a közelharci fegyverrel minden ellenfél padlóra küldhető pár ütéssel. Szerencsére, ha esetleg harc közben meghalnánk, nem kell dühösen nyomnunk a LOAD gombot, ugyanis minden szinten találunk feltámasztó állomásokat, amelyek aktiválás után megjegyzik a génmintánkat.
A Von Braunon rengeteg biztonsági kamera található. Ha ezek látómezejébe kerülünk, és nem semmisítjük meg őket időben, a szokásosnál több ellenség esik nekünk. Rájuk nem szándékozom külön kitérni, mert mindenkinek saját magának kell megtapasztalnia, hogy ezekből milyen sokféle is van, azonban fontos megemlíteni azt, hogy bizonyos leölt ellenfélnél találunk testrészeket, amelyeket elemezve megtanuljuk azok pontosabb sebzését. A kutatáshoz esetenként szükségünk lesz kémiai elemekre - ezeket a vegyi tárolóban találhatjuk meg.
A kezelőfelületről és más egyebekről
Alapban a képernyő nagy részét a játéktér foglalja el, csak az életerő, az aktuális fegyver képe, vagy az pszi erő jelenik meg a képernyő bal és jobb oldalán. A helyzet azonban rögtön megváltozik, amint a készletet előhívjuk. Ekkor rengeteg ablak jelenik meg, ahol megnézhetjük statisztikáinkat, képességeinket, a megszerzett belépőkártyák listáját, az előttünk álló vagy éppen elvégzett feladatokat. A készlet "húzd és ejtsd" stílusú, nagyon egyszerű használni. Ha valamilyen eszköznek a funkcióját nem ismernénk, több helyen találunk információs konzolokat, amelyek rengeteg szöveges adatot megadnak egy-egy tárgyról. Kitehetünk minitérképet is, ezt szerencsére a játék automatikusan elkészíti.
Van a játékban még néhány apróság, amely fontos szerepet játszik. A legalapvetőbb a pénz, amelynek a neve itt nanit. Ez szinte mindenhez kell, legyen szó javításról, módosításról, duplikálásról (pszi erő). Minden hackelés, módosítás bizonyos számú nanitba kerül, amely az adott eszköz nehézségi szintjének megfelelően változik. A hajón sok helyen találunk replikátorokat. Ezek az eszközök árukiadó-automaták, amelyekből igen hasznos dolgokat tudunk vásárolni. Néhány tárgy halmozható a készletben, így kis helyen sokkal többet cipelhetünk belőle. Játék közben találunk akkukat, hordozható elemeket, ezeket az energiaállomásokon tudjuk feltölteni. Egyes vértek is energiát használnak, csakúgy, mint a beépíthető implantátumok.
Említsünk meg még valamit: a játéknak egy nagy hibája volt a megjelenésekor, ami a játszhatóságot erősen befolyásolta. Az utolsó szintek egyikén (Many), ha túl gyakran mentettünk, eltűnt egy csillag, ami meggátolta a továbbjutást. Szerencsére ezt egy gyorsan kiadott folt orvosolta.
Látvány, hangok, végszó
A grafika életre keltéséért a Thief jelentősen továbbfejlesztett Dark Engine-je felelős, mely még a mai játékokkal összehasonlítva is elég szépen jeleníti meg a környezetet, a fényhatások pedig egész egyszerűen nagyon szépek. A játékban megjelenő szellemalakokat fényes aura veszi körül, a lámpák pislákolnak, a számítógépes konzolokon mozog a megjelenített kép, és a környezet is egyszerűen elképesztő - a pályatervezők mindenre gondoltak...
A zene is dicséretre méltó, dinamikus - mindig a kellő pillanatban szólal meg -, az ellenségek üvöltései, hangjai pedig olyan félelmetesek, hogy már szinte fáj... A rengeteg e-mail és egyéb naplóbejegyzés pedig mind-mind hangos szövegként szólal meg.
Összességében nagyszerű játék a System Shock 2. A fordulatos történet, a változatos feladatok, és a manipulálható környezet miatt még a mai játékok között is megállja a helyét. Bár nem lett kirobbanó eladási siker, rengeteg "év játéka" címet begyűjtött, a következő részre pedig remélhetőleg már nem kell sokat várni, ugyanis az EA már bejegyeztette a sorozat harmadik fejezetének a nevét. Magyarországon a játék már sajnos nem kapható, de ha van neked vagy egy ismerősödnek internetes fizetésére alkalmas bankkártyája, akkor irány az amazon.com, mert ez a játék kötelező darab minden RPG/FPS rajongónak!

