Test Drive Unlimited 2

Test Drive Unlimited 2 teszt

Az Atari még 2008. decemberében jelentette be, hogy folytatást kap minden idők legtöbb hibáját felvonultató, ennek ellenére hihetetlen népszerű autós játéka, a Test Drive Unlimited. Az amúgy is patinás sorozat megújítása ugyan nem nélkülözte a bugokat, mégis olyat tudott adni az akkoriban épp zsákutcában rostokoló Need for Speeden tengődő játékosoknak, ami miatt szinte mindent elnéztek a TDU-nak: gyönyörű autókat vezethettünk Oahun, Hawaii egyik szigetén. Ha a vannak sorozatok és filmek, ahol minden egyéb cél helyett a könnyed szórakoztatás a cél, akkor az előző Test Drive volt a játékipar hollywoodi megfelelője, hiszen a program által nyújtott élményt legjobban tényleg csak a felhőtlen örömök kifejezés adja vissza.

Menj tovább 20 kilométert

Szerencsére az Atarinál senki nem gondolta úgy, hogy az új részben ezen változtatni kellene, sőt, az már rögtön az elején leszögezhető, hogy a TDU 2 lényege ugyanaz maradt, mint az első epizódé. A cél az, hogy minél több olyan autót, házat és ruhát vegyünk a versenyeken megszerzett pénzből, aminek a való életben a töredékére sem lenne pénzünk, és közben fedezzünk fel olyan egzotikus tájakat, mint a messzi Hawaii, vagy a közeli Ibiza. No igen, európai szemmel nézve a spanyol fennhatóság alá tartozó sziget talán annyira nem különleges, mint mondjuk egy dél-brooklini vásárlónak, de talán még azok sem száguldoztak a C-731-es főúton, akik voltak olyan szerencsések, hogy eltöltsenek egy hetet az Atlanti-óceán ékszerdobozán valami társas üdülés keretein belül. Az alap tehát megvan: két meglepően részletesen lemodellezett sziget (naná, a Google Map korában már az a minimum, hogy minden fontosabb körforgalom a helyén legyen), amire a készítő Eden Games még rádobott 67 (csak kozmetikai szempontból sérülő) autót vagy húsz különböző márkától, így már az első pillanatban otthon érezhetjük magunkat az új részben is. A kezdés amúgy is álomszerű, mi több: a karakterválasztás és az első kilométerek után kiderül, hogy eleinte egyszerre vagyunk közel és nagyon messze az áhított fényűző élettől. Sima parkolóőrként ugyan valóban a legjobb kocsikat vezethetjük, de nagyjából kétszáz évi keresetünk kellene ahhoz, hogy valami komolyabb verdát vásárolhassunk. Őrületes szerencse, hogy a fejlesztők kitaláltak egy sajnos meglehetősen bugyutácska sztorimódot (vigyázat, a szereplők hangja kicsit olyan, mintha egy kiélezett húszforintossal dobolnának a gerincvelőnkön), így lehetőségünk lesz beszállni a Solar Crown elnevezésű, ultragazdagoknak szervezett autóversenybe. Innentől már csak egy lépés az első autó (amit a később is fontos szerepet betöltő használtautó-kereskedőtől veszünk meg), és egyenes az út az első versenyig. Illetve... 

Permit de conduire

Mielőtt nagyon belemelegednénk, a játék rögtön elküld minket tanulni, ugyanis csak akkor versenyezhetünk, ha van a küzdelem típusának megfelelő jogsink. A három különböző kategóriában összesen 8 vizsga vár ránk, ezek mindegyike hat-nyolc olyan feladatból áll, aminek gyakorlása és megoldása valóban segít minket abban, hogy jobb virtuális sofőrré váljunk. Az egyes tesztek sikeres teljesítése után a térképen megnyílnak a hozzá tartozó versenyek, és ha játszottunk az első résszel, máris feltűnik az egyik legjobban sikerült újítás: a tereprali-mód. A B-vel jelölt próbák azon a mintegy hatszáz kilométernyi új „úton” folynak, ahol aszfaltot nem, de murvát, homokot és sarat annál többet látunk majd. Ennek megfelelően a korábban is látott modern benzinfaló vadállatok (a TDU 2-ben az A-csoport autói) és klasszikus sportkocsik (C-kategória) mellé bejöttek a terepjárók is, van itt minden, ami a Tescóban is elfoglalja a rokkanthelyeket: Hummer, Audi Q7, VW Touareg és persze Mercedes is. A földutakra persze nem csak ezekkel mehetünk rá, azonban mással csak akkor érdemes, ha nagyon muszáj, ugyanis – meglehetősen furcsa módon – a személyautók száz-száztíz km/h-s sebességnél leszabályoznak, míg a nagy dögök akár kétszázzal is száguldhatnak ugyanott. Ez nyilván azért kell, hogy legyen értelme a külön kategóriának, de ha megnézzük, hogy hány városi terepjáró versenyez a WRC-sorozatban, akkor azért a valóságban nem ezt látjuk. Persze ez csak kötözködés, mert az új játékmód jól sikerült, ha nem is szimulátoros élmény, nem kell kapcsolgatnunk a differenciálzárat meg az összkerékhajtást például, de a szórakoztató száguldás a kilinccsel előre kanyarodással meg az ugratásokkal azért megvan. 

Ha már így szóba került, ne menjünk el a vezetési élmény mellett. A fejlesztők elmondása alapján a játék új fizikát kapott, és valóban közelebb állunk a valósághoz az első részhez képest, persze csak akkor, ha a megkérjük a gépet, hogy ne szóljon bele a vezetésbe (magyarán kikapcsoljuk a helyettünkfékezést meg a helyettünkkormányzást). A saját véleményem amúgy az, hogy egy bizonyos szint felett nem igazán érdemes azon vitatkozni, hogy mennyire valósághű vezetési modell van egy játékban – az igazi autózás és a digitális változat között még akkor is óriási különbségek vannak, ha az igazán profi szimulátorokat nézzük (annak idején a szomszéd szerkesztőségben dolgozó autós szakújságírók folyamatosan hülyének néztek minket, amikor fennhangon arról beszélgettünk, hogy milyen életszerű az éppen aktuális csoda), így a TDU 2 szerintem megtalálta az ilyen stílusú autóversenyhez leginkább illő arany középutat: nyilvánvalóan nem szimulátor, viszont azért az erősebb autók kezelését tanulni kell. 

Ismerd meg hazád

Az első részhez hasonlóan most is központi elem a helyszínek megismerése – nagyjából háromezer kilométernyi aszfalt- és földút várja azt, hogy beautózzuk, méghozzá valós időben, dinamikusan változó, az autók viselkedésére és kinézetére is kiható időjárás mellett. Az út mentén a régi érdekességek, úgymint autószalonok, a kocsik felspécizését végző, szakosodott szerelőműhelyek, megvásárolható házak és az ezeket összegyűjtő ingatlankereskedők, ruhaboltok, versenyek és küldetések (lehet csak nekem tűnik úgy, de a stoppos lányok viselkedését megint sikerült kicsit prostisra programozni) mellett jött pár újdonság is. Ezek egy része jó ötlet, például a használtautó-kereskedőnél jóval egyszerűbben juthatunk az adott versenymódhoz szükséges járgányhoz (könnyen előfordulhat, hogy hiába kellene az A4-es kategóriában versenyeznünk, még nem találtuk meg a megfelelő márkakereskedést – na, ilyenkor érdemes megnézni a nepper kínálatát), azonban vannak meglehetősen furcsa dolgok is. Az autómosó első alkalommal meghökkentő, 1500 dollárba fáj, és amíg el nem indul a hozzá tartozó előre renderelt jelenet, nem igazán értjük, hogy mi lehet az, amiért ennyit kell fizetni – aztán a megjelenő bikinis csajok láttán lehet majd vérmérséklet szerint berzenkedni vagy csettintgetni. Ennél három lépcsőfokkal morbidabb az a módszer, ahogy az általunk választott szereplő kinézetét módosíthatjuk – ha nem tetszik, hogy a fejlesztők csak eltúlzott mongoloid vonásokkal rajzolt karaktermodelleket tettek a játék elején választható csapatba, elmehetünk plasztikai sebészhez. Innentől a más játékokban már megszokott karaktermódosítás jön (csúszkával állítható homlok-, szem-, orr-, száj- és egyéb tulajdonságok), majd az átvezető jelenetben látjuk, hogy a műtőasztalon fekszünk, felettünk a doki a világ legnagyobb szikéjével – majd elsötétül a kép, és még halljuk, ahogy nekiállnak trancsírozni a fejünket. A groteszket már csak erősíti, hogy nagyjából fél órán keresztül nem láthatjuk a végeredményt, mert csinos kis kötést raknak a fejünkre... Furcsa megoldás ez, bár kétségtelen tény, hogy a szépészeti beavatkozások mindennapos fejezetei a gazdagok életének – szerencsére azonban a fejlesztők tudták, hol a határ, így csak az arcunkat illetve a bőrünk színét módosíthatjuk, a mellmérettel akkor sem lehet játszani, ha történetesen nem férfi karaktert választunk.

Üdv a klubban

Akik előtt nem ismeretlen az első rész, vagy esetleg olvasták a korábban prezentált ismertetőinket azok tudják, hogy az egyjátékos rész ugyan fontos alkotóeleme a TDU 2-nek, azért az igazi ízt a többjátékos-élmény adja meg. Ha már meguntuk a gépi ellenfelekkel való hadakozást, ami bár jövedelmező, hosszú távon azért unalmas, kezdjük el kihasználni, hogy a játék párhuzamosan futtatja egymás mellett a single- és multiplayert. A szigeteken nem vagyunk egyedül: a közepesen okosan és szabályosan közlekedő MI mellett élő internetkapcsolat esetén megjelennek a valós játékosok is, akikkel több szinten is versenyezhetünk, a spektrum az egészen egyszerű, és az első részben is remekül működő „levillantom és legyőzöm” rendszertől a komoly szervezést igénylő klubéletig terjed. Bár már az első részben is volt lehetőség arra, hogy összeállj másokkal, azonban most tényleg a komoly MMO-kban látott guildrendszerhez hasonlót kapunk. A legmagasabb, harmadik szintű klubban összesen 32 tag lehet (ha valaki Xbox 360-on játszik, mindenképp keresse meg a Magyar Autoklubot, remélem nem törölték csak azért, mert picit korán – a játék megjelenése előtt két héttel alapítottam meg), az elnök dönt a jelentkezők elbírálásáról, de aztán minden munka közös. Szedhetünk tagdíjat, amiből az egyjátékos kampány házaihoz hasonlóan a klubházat is alaposan kicsinosíthatjuk (a látványt amúgy a szó szoros értelmében a pincétől a padlásig kedvünkre alakítgathatjuk), illetve a társaságok magasabb szintre lépve extra autókban és jóval előkelőbb helyen lévő klubházakkal gyarapodhatnak. Érdekes megoldás, hogy természetesen a klubházban nem autóstul rontunk egymásnak, hanem a közösségi helyiségekben az avatárjaink mászkálhatnak fel-alá, különböző mozdulatokat téve (a szokásos integetés-táncolás-kacagás vonal ez), illetve egyes versenyszámok indítása előtt sem egy egyszerű visszaszámlálást ad be a gép a résztvevők listájával, hanem a startvonal előtt parkoló autók közt sétálgatva üthetjük el a megfelelő számú versenyző megérkezését – a többi járgány mustrálása jóval szórakoztatóbb, mint idegeskedve mantrázni, hogy „na mikor indulunk már”. 

A versenyzéshez visszatérve az eddig megszokott multis versenyek közt ezúttal kooperatív számok is lesznek: a Follow the leaderben csak az elöl álló tudja, hol a következő checkpoint; a Keep your distance elnevezésű módban pedig az a cél, hogy a csapat egyes tagjai között úgy legyen meg az állandó féktávolság, hogy közben tövig nyomják a pedált. A kompetitív versenymódok közt számottevő újdonság nem lesz, inkább az a fontos kérdés, hogy az első részben látott csalássorozatok ellen tett lépések és fejlesztések meghozzák a kívánt hatást – a tesztidőszakban nem észleltem, hogy lennének ilyen bajok, de természetesen a zárt bétateszt mást mutat, mint a cikk megjelenése után négy nappal kezdődő valóság. A fejlesztők mindent elkövettek, hogy most ne lehessen olyan könnyedén jogosulatlan előnyhöz jutni, de ezt pontosan csak a megjelenés utáni első hetekben látjuk majd. 

Nem ráncfelvarrás, új modell

A végeredményt nézve azt kell mondjam: a második részt alaposan összerakta az Eden Games csapata, sajnos azonban most is akad pár bug. Mint a cikkből kiderült, bár a teljes változatot teszteltem, azonban nagyjából három héttel a megjelenés előtt, így nagyon remélem, hogy a megjelenés napján rögtön kapunk majd egy javítást, ami az általam észrevett hibákat orvosolja. Persze nem nagy dolgok ezek, inkább idegesítő apróságok: időnként egy fél másodperccel később indulhatunk csak el, mint a többiek, a játék nem mindig bünteti, ha verseny közben nekiszaladunk az útvonalat jelölő betontömböknek, és ami a legfájóbb, hogy Oahun sokszor kétszer-háromszor is végig kell mennünk egy útvonalon, mire a játék ismertként jelöli meg (ez azért fontos, mert ahol egyszer már voltunk, oda a térképnézetben kattintgatva bármikor vissza tudunk térni). A billentyűzetes irányítással nekem voltak gondjaim, így én egy idő után analóg kontrollerre váltottam, viszont az egér kezelésével akadtak gondjai a játéknak – remélem ez is csak átmeneti baj. 

A TDU 2 tehát tovább gurul az első rész által kikövezett úton, és a teszt alapján (a teljesen felesleges sztorimód-körítést leszámítva) csak ott és csak úgy változtattak a fejlesztők, ahol arra igazán szükség volt ahhoz, hogy egy a mostani autós mezőnyből alaposan kilógó, stílusos programot hozzanak létre. Ha csak egyszerű versenyjátékot vársz, csalódni fogsz, ha azonban hagyod magadból előhozni a gyűjtőt, a felfedezőt, no meg a társasági embert, kifejezetten nehezedre esik majd felállni a gép elől.