The Testament of Sherlock Holmes

The Testament of Sherlock Holmes teszt

Semmi sem az, aminek elsőre tűnik, szóval ne csak nézz, de figyelj is! Sherlock Holmes alakját mindenki ismeri, ám ezt az oldalát igen keveseknek mutatta meg eddig -- ezúttal az antipatikus mesterdetektív életének legsötétebb kalandjával találkozunk.

A maga korában a Sherlock Holmes novellafolyam olyan lehetett, mint számunka a CSI sorozatok. Az 1800-as évek végén a gondolat, hogy a lovas kocsik kerekének lenyomata alapján azonosítani lehet az egyes járműveket, vagy hogy a bűntény helyszínén talált ujjlenyomatok tökéletesen passzolnak az elkövetőhöz, meghökkentő elképzelésnek számított, ami a dilettáns detektív történetei által szivárgott be a köztudatba. Ezek a technikák később aztán mind valóságos és hétköznapi nyomozati eljárásokká lettek. Nem véletlenül vált Holmes a világ leghíresebb kitalált detektívjévé, módszerei ugyanis tudományosak, precízek, szigorúan a realitások talajáról szemlélik az emberi természetet és a materiális bizonyítékokat. Kérlelhetetlen logikája és szociopata jellemvonásai nemcsak a bűnügyi elemzés fejlődését ihlették, de olyan popkultúrában ismertté vált karakterek is épültek alakjára, mint a drogfüggő zseni Dr. House, a már említett CSI sorozat Gil Grissomja, vagy az eredeti képregényekben sötét detektívként megjelenő Batman. A különc lángelme londoni munkásságának krónikáját tehát számtalanszor feldolgozták már, és a videojátékok zsánerében sem éppen új - a The Testament of Sherlock Holmes már a hatodik installációja a Frogwares nyomozós sorozatának. De a játék sok szempontból eltér elődeitől, ami részben a tudatos fejlesztői döntések és a vadiúj grafikus motor, részben pedig a sokkal inkább felnőtteket célzó tartalom eredménye. 

A képzelet tudományos alkalmazása

A történetnek semmi köze Arthur Conan Doyle regényeihez, rajongóként mégis azt kell mondanom, hogy (egy-két furcsa és banális bakitól eltekintve) méltó az irodalmi örökséghez. Részleteket elárulni egyenlő lenne a játékélmény rombolásával, így csak nagy vonalakban mondom: a Baker street 221B alatt élő páros, Sherlock Holmes és Dr. John Watson szokott ütemükben oldják meg a 19. századi London bűntényeit. Watson pontos naplót vezet életük eseményeiről, s ezen novellaszerű irományokon át bontakoznak ki a szálak, a doktor narratívájával és a két úriember nézőpontjának váltogatásával körítve. Sötét és nyomasztó út ez, amit megcsonkított holttestek és rafinált gyilkosságok mocskos nyomai szegélyeznek, mindez pedig a felturbózott grafikának köszönhetően gyomorforgató részletességgel tárul szemünk elé. Üdítően ragaszkodott ezúttal a Frogwares ahhoz a Sherlock karakterhez, akit Sir Doyle szavai a klasszikus könyvekben lefestenek – leereszkedő, mogorva, emberkerülő szociopatát ismerhetünk meg, akit briliáns elméje ugyanúgy alkalmassá tesz a tévedhetetlen nyomozó, mint a mindenkit megtévesztő sorozatgyilkos szerepére. S ez a határvonal lassan, de biztosan mosódik el minden fejezetben – a zseni, aki gyerekeket fenyeget meg és rendőrtisztek szemébe hazudik rezzenéstelenül, közben pedig minden eszköze megvan a nyomok meghamisításához, miért ne lenne képes csalni és gyilkolni? A gyanú árnyéka sötéten vetődik Holmes alakjára, és ahogy Watson bizonytalanodik el lassan a viktoriánus lakóházak és füstös ópiumbarlangok között, úgy a játékos is idegesebben figyeli „barátja” ténykedését. Vajon ügyes manipuláció áll a háttérben, vagy Sherlock fejében tényleg elpattant valami?

Az elme lázad a tétlenség ellen

Nyomozásunk valóságos és kimerítő lesz Sherlock és segítője bőrében – a játék nem ígér könnyű feladványokat, bár azért évtizedes detektív tapasztalat híján is boldogulni fogunk. Két fontos skillt kell türelmesen gyakorolni eme point-and-click kaland során: az első az aprólékos megfigyelés, a másik a betonkemény logika. Néha ugyan át-át csúszik pixelhunting kategóriába a nyomok keresése, legyen szó egy lemetszett hüvelykujjról vagy a polcon eldugott könyvről, a meglehetősen gyakori puzzle részeknél pedig a sakkban és egyéb ismertebb logikai fejtörőkben való jártasság a minimum követelmény. Ám a nehezen megütött főnyeremény a legédesebb, minden újabb fejtörő megoldásával igazi diadalt érezhetünk. Mintha csak Sherlock valódi segítői lennénk... Üdvözlendő módon próbálja fenntartani a játékos számára ezt a szerepet a Testament, így a meglelt nyomok laboratóriumi elemzését is ránk bízza, elmeizzasztó minijátékot kreálva a vegyi analízis vagy az ujjlenyomatvétel feladatából. Az egyértelműnek látszó tényeknél nincs megtévesztőbb, így sokszor az alapos, viktoriánus eszközökkel berendezett laborban születő eredményeken áll vagy bukik következtetéseink sikere. No és persze a dedukció művészetén!

Zárjuk ki a lehetetlent

Holmes legnagyobb „találmánya” a dedukció, vagyis a szigorúan tényeken alapuló következtetések levonásának művészete. Hogy ez a folyamat ne csak a karakter fejében menjen végbe, hanem valódi részesének érezzük magunkat, a játék a sorozatban már korábbról megismert „deduction board”-okat használja. Ezen naplóba skiccelt jegyzetekben folyamatábraszerűen találjuk meg az általunk már felderített, nyomravezető tényeket, s ha elég összegyűlt belőlük, megpróbálhatunk előre meghatározott következtetéseket levonni. A dedukció itt persze mindig csak három lehetőséget takar, ám ezek sokszor annyira hasonlóak vagy egyformán logikusak, hogy igazi mérlegelést igényel választani közülük. Az ábra végére jutva – ha mindent helyesen vezettél le – megkapod a következő helyszínt, az új gyanúsítottat, vagy akár magát az ügy kulcsát. Ne feledd: ha kizártad a lehetetlent, ami marad, bármily elképzelhetetlennek tűnik is, az igazság lesz!

Szorítkozzunk a tényekre

A hideg temetők és kénszagú laboratóriumok hangulatának átélése persze nagyrészt a látványelemek érdeme. A kifejezetten konzolokhoz fejlesztett grafika a vadiúj motorral szépen muzsikál, a helyszínek tradicionális miliője a Baker streeti rendetlen lakástól a viktoriánus apátságokig mindenhol kellemesen összeáll. Egyedül a karaktermodellek és darabos animációk zökkentenek ki néha, viszont a szellemes dialógusok és minőségi szinkron ezt igyekeznek behozni (a színészek amúgy a fejlesztőkhöz hasonlóan franciák, ezt vájtabb fülű gamerek észre is fogják venni).

Meg kell említeni az irányítást, hisz rendhagyó módon váltogathatunk külső és first-person nézet között. Nos, az utóbbit nem ajánlom. Bár beépítették a gombnyomással aktiválható futás kétes fontosságú funkcióját (viszonylag kis helyszíneken maradva, többnyire csak néznünk kell a tárgyakra), a Testament mégsem akciójáték, és a belső nézet döcögős irányítása teljesen szükségtelenül rombolja az élményeket. Néha megkapjuk Watson irányításának lehetőségét, akivel átélhetjük a teafőző és adatgyűjtő szárnysegéd mindennapjainak izgalmait – ez esetben sincs nagy igény a nézetváltásra. Nem vagyok kibékülve azzal a korántsem sima folyamattal sem, ahogy Holmes az előtte fekvő helyszínrészlet megvizsgálható elemei közül váltogat – a kis nagyító ikonokat kiválasztva tekinthetjük meg az izgibb részeket, ami egy néha frusztráló forgolódással járó megoldás.

Sajnálatos módon a játékélménynek alá kellett rendelni némi realitás iránti igényt, így szemet hunyunk az olyan furcsaságok felett, mint hogy a szent emberek sakktáblára épülő puzzle-lel védik a széfjeiket, vagy hogy egy valószerűtlen „lény” bizonyul egy meghökkentő rablás elkövetőjének. Minderre persze szükség van ahhoz, hogy a Testament ne csak olvasás, ajtónyitogatás és kémcsövek előtt görnyedés reális, de unalmas masszája legyen.

Azt súgja a dedukció, hogy érdemes kipróbálni ezt a címet? Arthur Conan Doyle történetei és Sherlock minden inkarnációjának rajongójaként azt mondom, hogy igen. Ennél sötétebb, borzongatóbb, izgalmasabb nyomozós játékot még nem láthattunk, mert ahogy Sherlock mondaná: a bűn gyakori, ám a logika annál ritkább. Így evidens, hogy a logikát kell választanunk.