The Uncertain

The Uncertain Episode 1 - The Last Quiet Day teszt

Az epizódokra bontott The Uncertain indie játékhoz képest meglepően szép, ráadásul kifejezetten élvezetes és hangulatos kalandjáték.

Képzelj el egy világot, amiben nincsen moralitás, se érzelem, mindent a logika ural, a döntések pedig attól függnek, hogy az érték 1 vagy 0. Ez a ComonGames játékának, a The Uncertainnek a világa. Az emberiség eltűnt a Föld színéről, helyét az általa teremtett robotok vették át. A városokban és falvakban gépek laknak, szimulálva az emberi életet, de semmi emberi nincs bennük. Legalábbis látszólag.

A játék főhőse RT-217NP, egy különleges robot. Nem tudja, mi végre jött a világra, de azt igen, hogy jól ért a gépek összeszereléséhez, ezért karbantartóként éldegél nem messze egy nagyvárostól. Kedves kis családi háza van az erdőben, bár nem túl tiszta, hiába, a gépek nem igénylik a tisztaságot, de RT még a rendet sem. Éppen rutin munkáját végzi, egy plazmavágót kell megépítenie és elküldenie a városba, amikor is történik valami: egy repülőgép zuhan le a hátsó kertben. A pilótarobot tönkrement, a raktérben pedig RT olyasmire lel, aminek létezése lehetetlen: emberekre.

Ezzel indul RT kalandja, amely során biza nem egy olyan döntést kell meghoznia, ami túlmutat az 1-esen és a 0-án, és rá kell döbbennie, hogy a robotok sem jobbak az embereknél, sőt, talán még rosszabbak is.

Rossz kezdés

Bár a The Uncertain egy klasszikus, point and klick kalandjáték, ami a különféle elemek felfedezéséről, begyűjtéséről és hasznosításáról szól, na meg párbeszédekről és logikai mini-játékokról, az ismerkedés mégis kicsit döcögősen indult, mert automatikusan a kontrolleremet vette alapnak. Ám mivel az nem xboxos, ezért alaposan összekutyulta az irányítást – opciózni pedig nem lehet. Ha nektek is van kontrolleretek a PC-hez, és az nem xboxos, akkor azt javallom, a játék indítása előtt húzzátok ki a gépből, akkor már irányíthatjátok egérrel és billentyűzettel.

A másik dolog, ami kicsit frusztrált a nyitásnál – és később is –, hogy a szövegek nem átugorhatóak. Ez különösen akkor bosszantó, amikor rákattintasz valamire, hogy megnézd, változott-e a státusza. A normális kalandjátékokban ilyenkor újra felmondják az első klikknél is tapasztalt szöveget, de nekünk nem kell kivárni, szimplán továbbléphetünk. Ám nem a The Uncertainben. Itt meg kell hallgatni akkor is, ha fél soros, akkor is, ha háromsoros. És különösen bosszantó a készítők listájánál, ami megszakíthatatlan, de legalább lassú.

És ha már lassúság, RT-hoz képest egy reumás csiga száguld. Még akkor is lassan mozog, ha fut. Tulajdonképpen futással érhetjük el más játékok gyaloglási sebességét. Ez különösen a nagyobb pályákon bosszantó, amikor többször is körbe kell sétálni, vagy el kell rohanni az automata ágyúk elől.

Jó folytatás

Bár a fentiekben egy nem túl jó játék képét sikerült tömören felvázolnom, le kell szögeznem, hogy a The Uncertain első epizódja egyáltalán nem az. Sőt, kissé kiszámítható sztorija ellenére – legalábbis az első részben semmi váratlan nem történt – igen elragadó, szórakoztató kalandjátékról van szó.

Ez tulajdonképpen annak köszönhető, hogy a robottársadalom jól kidolgozott, a látvány indie mércével mérve szép és rendkívül hangulatos. Kicsit poszt-apokaliptikus, kicsit idilli. És a felszínes klisé ide vagy oda, a háttérben húzódik egy olyan rejtély, ami elsőre nagyon nem tűnik sablonosnak, ez pedig hajtja előre az embert.

Szerencsére a „fedezd fel a pályát, majd használd, ami használható” játékmenetet feldobták egy elég változatos mini-játék készlettel. A legtöbb a logikán alapul, de van memóriajáték, sőt, egy alkalommal még autós üldözésben is részt vehetünk. Ennek a megvalósítása persze kicsit gáz, mert nehéz úgy légikocsit vezetni a fák között, hogy hátrafelé néz a kamera, de megtöri a monotonitást.

A játék nem csekély kikacsintással is bír a popkultúrára, így ne csodálkoz, ha az egyik kukában ismerős sapira lelsz, vagy RT régi filmekből idéz fel egysorosokat. Ezek felfedezése külön élvezet.

Jó befejezés?

Sajnos, ez a játék is epizódonként jelenik meg, így nehéz az összképről beszélni, mert ami jó, az később még elromolhat, és vica versa. Az biztos, hogy a The Last Quiet Day-en nagyon látszódik, hogy csak felvezeti a történetet. Lassan indul be, még nem mélyül el a háttérben, se a rejtélyben, nem érződik, hogy választásainknak bármire is hatása lenne, és épp akkor jön a „folytatása következik” felirat, amikor felpörögnének az események. Az első fejezet amúgy háromórányi mókát kínál, amibe érdemes belevágni, annak ellenére, hogy újat egyelőre nem tud mutatni a többi klasszikus point and click kalandjátékhoz képest.