A Tony Hawk lázat már évekkel ezelőtt leépítette az Activision a sok, közepesnél is gyengébbnek minősülő, sorozatban gyártott gördeszkás játékkal. Volt itt kérem használhatatlan deszkás periféria, felesleges sci-fi környezet, értékelhetetlen sztorimód… hmm… mi kellhet még… áh, megvan! Egy HD remake, ami nem is HD és nem is remake, hanem amolyan mix a klasszikus Pro Skater játékok legjobb pályáiból, Unreal Engine 3.0-ra pakolva. A cél persze nem más, mint a mostanság dívó nosztalgiamánia meglovaglása, csakhogy ennek eléréséhez nem elég egy minden téren közepes programmal kiszúrni a rajongók szemét. Főleg nem olyan sorozat esetén, amelynek második részét a világ egyik legjobb játékának tartja a szakma…

Deszkatörés

A Tony Hawk HD elindítása után a menü puritánságán túl elsősorban az szúr szemet, hogy mennyire kevés lehetőséget nyújt a program. És itt most nem a játékmódok számára gondolok, mert abból van bőven, hanem a felfedezés fájóan szűk keresztmetszetére. A szóló módban rögtön láthatjuk az összes pálya minden kihívását, sőt, ezeket a térképen felülnézetből is szemügyre vehetjük. A különböző deszkások között ugyan a program statisztikailag különbségeket tesz, ezekből viszont semmi sem jön át a gyakorlatban, úgyhogy teljesen mindegy, hogy kit választunk, a játékélmény azonosnak hat majd. A játékmódok és az online lehetőségek egyből elérhetők, szóval a pályák és a rajtuk gyűjthető pénzből megvásárolható extrák hajtják előre az embert – egy darabig. A különböző grundokat az előző helyszínen teljesített, adott számú kihívás ellenében lehet megnyitni, melyek egyébként kellően változatosak. Vannak köztük egészen viccesek, mint mondjuk egy golfkocsi megpördítése, de akadnak klasszikus „szedj össze ennyi meg annyi ezt és ezt”, illetve közel kivitelezhetetlen feladatok is. Akik élvezik magukat szívatni, kedvelik majd ezt a fajta játékmenetet, főleg, hogy a 100%-os teljesítettség után feloldódik pár még nehezebb kihívás. A többiek azonban hamar ráunnak a kevés jutalomra, hisz a ’90-es évek óta azért változott egyet s mást a világ. Ráadásul a játékélmény túl steril és hangulattalan ahhoz, hogy hosszú ideig lekössön.

Sólyom Tóni

Bizony, sosem hittem volna, hogy egy nap leírom, de ez az első olyan Tony Hawk játék, aminek egyszerűen nincsen hangulata. Az egész kong az ürességtől, valami mindig hiányzik, mi pedig hiába próbáljuk megmagyarázni, hogy mi böki a csőrünket, egyszerűen nem tudjuk. Csak érezzük, hogy nem stimmel a játék. Erre pedig rátesz egy lapáttal, hogy nincs mozdulatsor, így az első órák unalmas kísérletezéssel telnek, és ezen az sem segít sokat, hogy a gombkiosztás maradt a régi. Az egyedüli, ami megmenti a játékot a süllyesztőtől, a pályák sora, melyeket egész tisztességesen felpolíroztak a 2012-ben elvárt szintre. A grafika arcade címhez képest határozottan szép, a területek pedig nem csak jobban néznek ki, de nőttek is, így rengeteg megmászható korlát, lépcsőszegély, vagy ugrató akad. Amikor teljesen céltalanul gurulunk egyik helyről a másikra, vagy trükkökkel igyekszünk elkápráztatni a többi online játékost, valami kevéske Tony Hawk érzés azért átjön a tévén. De ha rányomunk a karrierre, ez egyből elszáll.

A legnagyobb szívfájdalom ugyanis, hogy nincs osztott képernyő, az internet személytelenségében deszkázni pedig annyit sem ér, mint Muttnak a Tony Hawkos autogram. Kár, mert a klasszikus Graffiti és Trick Attack így nem a régi, az új, Big Head Elimination pedig tized olyan vicces sincs, mint amilyen akkor lenne, ha a mellettünk gubbasztó haver karakterének a feje folyamatosan nőne a képernyőn.

Suliból ki, deszkára fel

A Tony Hawk’s Pro Skater HD nem a szó szoros értelemben vett „rossz játék” prototípusa. A játékmenet tulajdonképpen rendben van, a tálalás is megfelelő, és az irányítással sincsenek nagy gondok, ami kifejezetten jó hír, ha az utóbbi évek Tony Hawk epizódjai jutnak az eszünkbe. A gond inkább a hangulat hiányával és az elbaltázott apróságok sokaságával van. Jó példa erre az Unreal Engine 3.0, ami szép meg jó, de a modern fizikai számítások ellenére is simán lehetővé teszi, hogy Tony a falon ácsorogva tartsa unottan a gördeszkáját. A közelgő DLC-k miatt a játék el lesz látva további pályákkal, és nem kizárt, hogy javításokat is kapunk, de most, ebben a formában ezért sok az 1200 pont.