Nahát, ez gyorsan ment. Alig több mint másfél hónapja írtunk beszámolót a Warhammer Underworlds: Online korai hozzáférésű verziójáról. Ha esetleg lemaradtatok volna, de nincs kedvetek visszalapozni, akkor itt és most legyen elég annyi, hogy a Blood Bowl- és a Space Hulk-játékokhoz hasonlatosan egy asztali társasjáték digitális átiratáról van szó, mely a lehető legjobban igyekszik hű maradni az alapanyaghoz. A törekvés becsülendő, de nem minden működik olyan tökéletesen a képernyőn, mint ahogy az asztalon  a kettő közti különbségekből lehet előnyt kovácsolni, de a lehetőségeket könnyedén el is lehet harácsolni.

Kapud előtt álltam, város, két hónapig...

Na, persze egyáltalán nem töltötték tétlenül azt a röpke időt a Steel Sky Productions srácai, a korai hozzáférés szakasza alatt kaptunk két adag kártyát és két csipet-csapatot is a számolatlan apróbb csiszolgatás mellett. Nagy bánatom volt a gyenge oktatómód, ami azok számára, akik nem ismerik az eredetit, elengedhetetlenül fontos, hiszen olyan koncepcióval rendelkezik a játék, amit egy kazuár játékos nem feltétlenül ismer. Ezeket mostanra talán kikupálták.

Talán, mert nekem valami rejtélyes oknál fogva nem volt hajlandó elindulni egyik sem – sem az alapok, sem a haladó, sem a vezetett meccs – és meg kell vallanom őszintén, már eleget felejtettem a szabályokból ahhoz, hogy csak nyomokban emlékezzek rá. Így a kockadobásoknál csak néztem, hogy mi miért történik, persze nagyjából sejtettem, hogy mik a jó kockák is mik a nem annyira jók, de azért korábbi beszámolóm elolvasása után csak át kellett nyálaznom a játékbeli súgót ahhoz, hogy felfrissítsem az emlékeimet.

...nem maradtam soha nálad reggelig...

Szerencsére megoldották másik nagy bánatomat, az átláthatatlan rendszert és az automatikus passzolást, ellenben a kijátszható lapok kiemelését és megannyi játékmenetet gyorsító, egyszerű, de nagyszerű „életminőséget javító” apróságot bevezettek, így egy-egy meccs nem annyira darabos. A mesterséges intelligencia is mintha egy cseppet okosabban játszana, de lehet, hogy csak szerencséje volt a gépnek, vagy én voltam teljesen ügyetlen.

Rendes, hús-vér játékpartnert találni – főleg most, hogy azért elég sokan otthon dekkolnak és még megvan a kezdeti lelkesedés is – nem volt akkora probléma, feltéve, hogy az ember főműsoridőben próbálkozik. Mert bizony az a pár száz fő főleg este gyülekezik, szóval nem árt, ha az embernek fix partnere van, plusz a matchmaking sem túl fürge.

...Tükörváros, nehéz, szürke nappalok

A további hiányzó elemek, hangok, animációk, miegyebek is bekerültek, de mielőtt félreértené bárki, ez nem dicséret, hanem az abszolút minimum. Vannak csili-vili (fogjuk rá) effektjeink és ezekkel együtt megdöbbentően meredeken leesett képfrissítés. Jó-jó, persze ez egy körökre osztott játéknál aligha nagy probléma, de azért az, hogy egy kilenc karakterrel és néhány egyéb objektummal „teletömött” jelenet megakassza a tesztgépet, ami azért csak legyűri a (témánál maradva) Total War: Warhammer nagyobb csatáit premier plánban, nem túl ígéretes. Oké, független fejlesztőcsapat, de az ilyesmit bizony ki kéne kupálni, mert azért az Underworlds nem egy látványorgia…

De visszatérve a korai hozzáférés alatt és után már pótolt hiányosságokra, az abszolút minimumot éppen csak megugró szintű a zene (de legalább nem idegesítő), a hangeffektek alacsony minőségűek, az animációk szintén csak úgy vannak. Szóval nem egy fényesre csiszolt gyémánt az Underworlds, ami még nem is lenne baj. De egyetlen mentsége sem a fejlesztők érdeme: a komoly taktikázást, átgondolt pakliépítést, csapatunk és ellenfelünk ismeretét megkívánó játék koncepciója és világa sem az ő fejükből pattant ki.

Ez a város mindig várni fog

Igen, lehet, hogy szigorú vagyok a fejlesztőkkel. A fejlesztőkkel, de nem a játékkal. A félreértések elkerülése végett: nem a játék alapkoncepciójával van a baj, viszont ha egy licenc alapján dolgozom, akkor a dizájn java részét gyakorlatilag tálcán kapom. Így az egyetlen feladatom egy hibátlanul működő program összekupálása lenne – ami a képfrissítési problémák és éppenhogy elégséges effektek láttán nem igazán sikerült a Steel Sky Productions csapatának. A kezdeti, a játékot szinte életképtelenné tevő problémák kiküszöbölése sem igazán érdem, hanem az elvárható minimum. Reméljük a rundok gördülékennyé tétele után az elmaradhatatlan Warbandek mellett kicsit kupálnak a kódon is.

De hogy ne legyek igazságtalan, mégis azt mondom, hogy a játékot ismerők nem fognak csalódni, a táblás játék pontról pontra hű átültetését kapják, sallangok nélkül. Az új belépőket se riasszák el a fenti nem éppen hízelgő szavaim, mert ha egy okos, taktikus játékra vágynak, akkor az Underworlds tökéletes egy gyors rund letudására. Bár őszintén szólva előbb ajánlanám a Blood Bowl 2-t, ha már virtuálisak vagyunk, mert minden téren csiszoltabb játék. Ha meg egyszer végre szabad lesz a vásár, akkor ott a Warcry is, ha meg nem feltétel a fantasy, akkor a Kill Team és a Necromunda is remek belépő a wargaming világába.