Számos pompás alkotás tette már próbára túlélési képességeinket és aktiválta életben maradási ösztöneinket. A The Forestben például egy civilizációtól erőteljesen elzárt szigeten kell vérre szomjas kannibálok támadásai közepette valamiképpen megőrizni egészségünket és józan eszünket. A Subnautica a nagy kékség mélyére invitálja a talpon maradni kívánó kalandort, míg a The Long Darkban a legfőbb ellenség a természet és a jócskán nulla fok alatti embertelen fagy.

FÉSZEKRAKÁS LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

Az efféle barkácsolásra épülő művek közös jellemzője, hogy kezdetben a főhős meglehetősen csekély számú eszközzel rendelkezik és csupán két kezére támaszkodhat, amikkel aztán a környéken barangolva be tudja gyűjteni a hasznosnak tűnő alapanyagokat. Ezekre a már jól lefektetett alapokra építkezik az orosz Juvty Worlds csapatának műve is, akik korábban a böngészőben elérhető, sajnos angol nyelvet nem támogató, és ezért mérsékelt sikert elért robotos, stratégiai stílusú Melting World Online mögött is álltak. A Wild Terra Online (nincsen köze a kissé hasonló nevű, szintén MMO TERÁ-hoz) közel egy éven át volt elérhető korai hozzáférésű állapotban, Bate kolléga annak idején a 2017/01-es számban igyekezett is felhívni a figyelmet a játék erényeire, valamint hiányosságaira. 

Különösebben összetett karaktergenerálásra nincsen mód, mindössze vándorunk nevét és nemét adhatjuk meg, majd irány a vadon. Eleinte természetesen védtelenek vagyunk a külvilág erőivel szemben, ezért érdemes mielőbb gallyakat és köveket beszereznünk, hogy abból kezdetleges, ám nélkülözhetetlen szerszámokat készíthessünk. A legalapvetőbb zsákmány begyűjtését követően a fejszével nekiállhatunk fát vágni, a csákánnyal bányászhatunk rezet, míg a késsel az elejtett állatokat nyúzhatjuk meg. A favágás kiemelt fontossággal bír, hiszen a saját területünket jelképező kő köré épített kerítéssel vehetünk birtokba némi földet, kicsiny birodalmunk határának megépítéséhez pedig tetemes mennyiségű rönkre lesz szükség. Néhány tárolásra használható kosarat gyorsan előállíthatunk, azonban ezekbe csak kevés lim-lomot tehetünk, így idővel szükség lesz egy nagyobbacska raktárra, továbbá a fabrikáláshoz elengedhetetlen lesz egy munkaasztal, illetve a későbbiekben egy üllő is. Ne feledkezzünk meg ezeken kívül egy többé-kevésbé kényelmes fekvőhelyről sem, ugyanis esetleges elhalálozásunkat követően a kijelölt ágy mellett fogunk újjáéledni, továbbá jól jöhet még egy sebtében összetákolt szárító, ahová a különféle bőröket tehetjük ki száradni, amiből pedig idővel testünket fedő ruhát (mint például kesztyűt, csizmát, kalapot) varrhatunk.

A szorgos felhalmozás következtében előfordulhat, hogy valamiből éppenséggel többletünk keletkezik (netán valamire éppen szükségünk volna), ebben az esetben az aukciósházban tudunk javakat adni-venni. A birodalmunkat szimbolizáló kőszobornál lehetőség van „kapukulcsot” adni a bizalmunkba férkőzött játékosok számára, akiket beengedünk és engedélyt adunk számukra, hogy földünkön építhessenek, ami aztán automatikusan a tulajdonunkba kerül. Szerencsére nem kell tartani attól, hogy hazatérve mindennek hűlt helyét találjuk, a rombolás ugyanis nem lehetséges.

TÚLÉLÉS A VAD FÖLDÖN

Amennyiben sikerült felhúznunk egy modernnek csak jóindulattal nevezhető, azonban a legfontosabb kellékeket tartalmazó kis kuckót, merészkedjünk ki a vadonba, hiszen a munkában elvesztegetett energiát pótolni kell. Répához, gombafélékhez könnyedén hozzá lehet jutni, de elmajszolhatunk némi húst is, amit az elejtett állatok biztosítanak, miután megnyúztuk őket. A vadászathoz eleinte fából fabrikált hajító szerszámokat lehet bevetni, de aztán előállíthatunk bonyolultabb fegyvereket is, mint például íjat és hozzávaló vesszőket. A kertészkedéshez kedvet érzők saját kis veteményest is gondozhatnak, amihez kútból nyert vízre lesz szükség, egy kemence megépítését követően pedig valódi lakomát csaphatunk.

Bármibe is kezd főhősünk, azt tapasztalati pontokkal jutalmazza a játék, szintlépéskor azonban nem mi szabjuk meg a kívánt fejlődési irányt, hanem automatikusan növekszik az adott területen való jártasság. Amennyiben például sok tábortüzet raktunk, és jók vagyunk az alapvető eszközök barkácsolásában, azzal egyre képzettebb túlélőkké válhatunk. Sok fa kivágásával folyamatosan alakulhatunk ügyes favágóvá és ezáltal az ellenállóbb törzzsel rendelkezőknek is nekieshetünk, de helyezhetjük a hangsúlyt a fából készült tárgyak farigcsálására, vagy éppenséggel a fémek bányászására, netán az elfogott állatok bőrének megnyúzására és a varrásra.

A Wild Terra Online kíméletlen világával ismerkedőknek érdemes első lépésként a viszonylagos biztonságot nyújtó PvE szerveren megismerkednie az alapokkal, ahol nem kell tartania a többiek támadásától, gyorsabb a fejődés és az állóképesség feltöltődése és esetleges elhalálozás esetén nem szóródnak el a megszerzett tárgyak. Ezzel szemben elérhető egy hardcore változat is tapasztaltabb kalandozók számára, ahol ugyan továbbra is védelmet élvezünk másoktól, viszont lassabban fejlődünk, és kevesebb nyersanyagot bányászhatunk. Csapatjátékosoknak természetesen a PvP szerverek is elérhetőek (szintén normál és veterán szinteken), melyeken nyugodt lelkiismerettel támadhatunk embertársainkra, kirabolhatjuk őket, netán a földdel tehetjük egyenlővé nehezen felépített otthonukat. Továbbá a teljesség érdekében érdemes megemlíteni, hogy a korai hozzáférés óta csatangolók számára is elérhető egy külön szekció, ahol az alfa óta használt hős vihető tovább.

PUSZTA, SIVÁR TÁJ

Jó néhány oka van annak, hogy a Juvty Worlds alkotása kifejezetten egy szűk réteg ízlésével fog csak találkozni és kevés esélye adódik egy nagyobb közönség elérésére. Az első szembeötlő hiányosság a grafika terén jelentkezik, az ugyanis (finoman szólva) nem mondható korszerűnek; semmiképpen sem a Wild Terra Online az a játék, amelyben megfigyelhetjük a fák leveleinek erezetét vagy az állatvilág bundájának egyes szálait, ráadásul a menüben a felbontás sem módosítható kedvünkre. Hasonlóan keveset lehet elvárni a hangoktól és a zenei aláfestéstől, mindkettő a minimálisra törekszik, a felcsendülő néhány nóta hamar unalmassá válik. A kezelés és irányítás aligha nevezhető barátságosnak, harcosunk az útban lévő elemeket nem kerüli meg, inkább beragad, ráadásul hiába van szemmel láthatóan méternyi hely a befagyott tócsák/tavak között, azon bizony nem lehet átkelni. A hátizsákban lévő tárgyak sorba rendezésének lehetőségét is hiába kerestem, azokat egyesével kellett a helyükre mozgatnom, ha pedig betelt az inventory, emberünk nem veszi kézbe magától a szükséges eszközt. Vannak játékok, melyek a háttérben kezelik a technikai frissítéseket – a Wild Terra Online sajnos nem tartozik közéjük; kellemetlen meglepetésként ért, amikor barkácsolás kellős közepén közölte a játék, hogy most frissíti a klienst, és addig szíveskedjek várakozni, ráadásul ezt többször is elkövette. A gyors sikerélményre vágyóknak érdemes más elfoglaltság után nézniük, egy ütött-kopott kis viskó és a kerítés összeeszkábálása ugyanis súlyos órákat igényel, egy hatalmas kastély megépítése beláthatatlan messzeségben volt. Mindezek ellenére a játék igenis szórakoztató tud lenni azoknak, akik kellőképpen jól tűrik a monotonitást, és elnézőek a silány körítéssel szemben: nem érdemes bonyolult történetet és izgalmas kalandokat keresni, a hangsúly a lassú, fáradságos fejlődésen van, e téren pedig igenis találhatók erényei a játéknak.