Sok mindent élt már meg az, aki nyomon követi az eredetileg PlayStation 2-n induló, hivatalos, rally-s videójáték-szériát. Azóta már párszor gazdát cserélt a sorozat, a mostani részt pedig ugyanaz a csapat hegesztette, akik 2015 óta bábáskodnak a franchise felett. Igazi érdemi fejlődést eddig csak 1-2 éve ért el a WRC, amin most a legfrissebb epizód finomít és próbál rálicitálni a tavalyira. PS5-ön tesztelhettem a játékot, így az élmények elsősorban a konzolos változatból valók.

Ismerős utakon

A 10-es címszámú játékban az eddigi leghosszabb rally-versenysorozatot élhetjük át, ami 12 országba repít el minket (ez a valóságban 120 különféle pályaszakaszt jelent). Ezek között akad olyan, amit a pandémia miatt töröltek a hivatalos mezőnyből, illetve van olyan is, amit tavasszal jelentettek be és sebtében kellett megvalósítania a csapatnak. A karrier-mód a 9. részben debütált okosságokat viszi tovább, viszont most lehetőségünk van átfesteni verdánkat, amit sokan imádni fognak, hiszen el lehet pepecselni a vasak között. Ezekből amúgy piszok sokat kipróbálhatunk, köztük legendás járműveket is. Eddig is voltak régi kocsik, de most még pontosak is az információk, így a pilóta és mitfárer is passzol, sőt az autók festése és számozása is klappol. Egy különálló, 50. évfordulós módban 20 kihíváson keresztül élhetjük át a régmúlt nagy futamait, szóval aki ezt hiányolta, most itt a lehetőség. Idén 52 csapat képviselteti magát, hűen a 2021-es, valódi sárdagonyázáshoz.

Vissza kettő, padlógáz

Vizualitás tekintetében is jelentősen fejlődött a szoftver, semmi receficét nem találni a gépjárműveken (a tavalyi next-gen updatje még nem nézett ki ilyen jól). Ami viszont PlayStation 2-n még elment, az PS5-ön már picit gáz, és itt most kifejezetten a földből kinövő tereptárgyakról beszélek, ami számomra eléggé rontja az összképet. Való igaz, bámészkodás helyett egy szemellenzős lóként a pályát kéne néznünk, különben fél másodperc alatt csapódunk fel valami alattomosabb kavicságyra, vagy netán árokpartra vetődünk, esetleg felcsavarodunk egy fára. A vezetési élmény a csúcson van, jobb a nyomaték, realisztikusabb az egész, köszönhető ez főként a DualSense csodás haptikus visszacsatolásának, ami megannyi módón masszírozza izzadó tenyerünket. A ravaszok játéka is szuperül lett átültetve, sokkal jobb, mint a sorozat 9-es változatában volt. Egy igazi felüdülés a bolond módjára rezgős Dirt-höz képest, amiben ez az egész „next-gen élmény” egy túltolt, folyamatosan túráztatott, egysebességes vibrátorhoz volt hasonló. A gyengéd gyorsulást érezni a levegőben, minden terepviszonyon átjön a hangulat, valósághűbb az egész élmény. Ugyanez elmondható a hangokról is, amik a korábbi részben hamiskásan szóltak, vagy csak egyszerűen nem passzoltak megfelelően. Most valódi autóhangokat rögzítettek, és a törésekre is figyeltek, így sokkal valóságosabbá vált az egész. A Regular, azaz közepes nehézség az erőteljes szimulációs vonal végett kezdőknek nehezen ajánlható, de hosszabb távon megfelelő kihívást és kellemes szórakozást rejt a rally szerelmeseinek.

A nagygépes verzió optimalizáltabb, jobban fut, ugyanakkor előfordul képfrissítési probléma, amit bizonyosan orvosolni fognak. Ha pedig hajlandóak vagyunk jelentősen visszavenni a grafikából, akkor elérhető a 120Hz-es opció. A megjelenés után szerencsére sosem engedték el a szoftver kezét, hónapokkal később is adtak ki javításokat, szóval ez minden bizonnyal most is így lesz. Általánosságban elmondható, hogy bár WRC-széria nem igazán szokott nagyot lépni előre, de most remélhetőleg újra elindult a fejlődés irányába, az idei részben pedig van annyi extra, hogy a 9. epizód versenyzőit ismét a pénztárhoz, majd a rajtvonalhoz csábítsa.