Nem, most nem kell végeláthatatlan fröcsögésre készülnötök, a szünetelés lehető legjobb értelméről van most szó, mert a számomra kissé csalódásként megélt Dirt Rally 2.0 után ténylegesen nagy űr tátongott bennem a ralijátékokat illetően. Ugyan a Kylotonn 2018-ban pihentette a WRC-sorozatot – a WRC 7 után ugyanis nem érkezett éves folytatás –, de egy V-Rally 4 azért becsúszott tesztelésre a tavalyi évre is. Utóbbi sem mondanám, hogy a nagy kedvencem lett, kínkeserves szenvedéseken mentem keresztül a cikk megírásakor, amit bizony Böjti is szóvá tett utána (ejnye-bejnye). Jól gondoljátok, ha mindezek után a WRC 8 bizony kellemes meglepetést okozott, mert csak ritkán próbálom meg fokozni a csalódott hangnemet. Akadnak persze kivételek, elég, ha csak az MXGP 2019-ig kanyarodunk vissza.

Most azonban változás szele hozza a kipufogó illatmintáját. Vagy valamit szuperül megérzett a Bigben Interactive, vagy PC fronton kezdték kevésnek ítélni a bevételeiket, de augusztus legvégén ők is úgy döntöttek, hogy az Epic Store-féle exkluzívitásban látják a játékaik jövőjét. Tehát laza 1 héttel a megjelenés előtt a WRC 8 is bekerült ebbe a kínálatba, így kísértetiesen emlékeztetett engem az ügy a Metro Exodus kálváriájára. A Steam áruházi felület természetesen itt is készen volt hetekkel a játék érkezése előtt, de az előrendelési lehetőség hiányában most nem áll fent az a szituáció, hogy akik korábban bezsákolták, azoknak biztosítani kell a supportot ezen a platformon is. Egyszerűen annyi szerepel a vásárlási gomb helyett, hogy várhatóan csak 2020 szeptemberében lesz elérhető a program. Talán ez azt jelenti, hogy jövőre sem kapunk folytatást, így az ottani bevételek is jól fognak majd jönni a stúdiónak, ami valljuk be, hogy egy év elteltével nem is olyan rossz faktor. 

KITÁRUL A VILÁG

A WRC 8 a 2019-es világbajnoki szezonra fókuszál, így a lehető legfrissebb pilóta- és jármű felállásokkal vághatunk neki a szakaszoknak. Mehetünk Skodával és Forddal, szaggathatjuk a talajt Hyundai és Volkswagen volánja mögött, de akár régebbi vasakkal is megpróbálkozhatunk, hála a Lancia pár modelljének. Történelmien magas a mezőnyben a világbajnoki címek száma is, hiszen elég, ha csak a két francia fenomén, Sébastien Loeb és Sébastien Ogier elhódított trófeáit rakjuk bele egy kalapba. Használnunk kell a számoláshoz a lábainkat is, mert előbbi 9, utóbbi pedig 6 elsőséggel rendelkezik, ami valami egészen fergeteges. Abba már bele sem megyek, hogy Ogier 10 évvel fiatalabb honfitársánál, így még van némi ideje rá, hogy túlszárnyalja kollégáját. Nincs elaprózva a versenyek száma sem, hiszen nem kevesebb, mint 14(!) ország raliját kapjuk meg, és ezenfelül egy szabadon bejárható tesztpályát is, hogy kedvünkre autókázhassunk, vagy csak egy új irányítási beállítást próbáljunk ki. Van tehát 100 szakaszunk, amiket biztosan időbe telik memorizálni, így ezeket hibátlanul teljesíteni sem lesz egy leányálom.

Korzika, Monte-Carlo, Németország és Argentína biztosan az agyunkra fog menni, mert helyenként olyan szűk helyeken és éles kanyarokon át vezetnek az útvonalak, hogy 2-3 etap után talán egy kisebb séta is jól fog esni. Mexikóban azon nevethettek a gringók, ahogy a 60 méter mély szakadékba esek bele tehetetlenül, pedig esküszöm az élő Istenre, hogy időben fékeztem! Hol máshol is próbálhattam volna ki az esős időjárás viszontagságait, mint Wales nyirkos vidékein? Az a bizonyos „taknyon csúszás” enyhe kifejezés az ott átélt élményekre. A játék elindítása után még ennél többet is felfedezhetünk, de minden helyszínt leírni nem elég ez a két oldal.

A RÉSZLETEK ÖRDÖGE

Ennyi különböző országot és útfelületet lemodellezni azonban nem egyszerű feladat, nem is csoda, hogy a WRC 8 fejlesztése nem a megszokott időt vette igénybe. Nem győztem ámuldozni a részletességen, a hihetetlenül sok modellen és a rombolható elemek számán. Az elsőnek kicsit fura hatású grafikát hamar megszokja a szem, nem fogjuk úgy érezni, hogy valami borzalmas álomból ébredtünk fel. Szánjunk egy kis időt arra, hogy a mozgási elmosódás (motion blur) értékeit a minimumra állítjuk, beállítjuk a monitorunk megfelelő frekvenciáját és a V-sync opciót is bekapcsoljuk. Ezeknek hála minden zavaró szakadozás megszűnik, és fél óra játék után nem fog kifolyni a szemünk sem. Az autókat illetően sem lehet sok okunk a panaszkodásra, kidolgozottságuk példás, és a hangok is nagyon a helyükön vannak. A kipufogó pattogatott kukoricára emlékeztető pattogásával engem le lehet venni a lábamról, akármilyen versenyen is egyen éppen a fene. A gumiabroncsok okozta füstfelhő azonban túl rövid ideig van jelen, és a tócsákba való belehajtásnak is egy érdekes vizuális vonulatát láthatjuk. Arról nem is beszélve, hogy szerintem vagy túlságosan nagyot rántanak a kocsinkon, vagy éppen semmilyen hatással nincsenek rá, pedig szemre nagyobbaknak tűnnek a vízfoltok. A már említett walesi takonydagonya sem éppen azt a feelinget adja vissza, hogy mennyire sáros is az adott útszakasz. Aszfalton tapasztaltam a legkevesebb problémát, szinte minden a várt módon alakult, és a kéziféket is kiválóan lehet használni rajta. Argentína hatalmas kövekkel tarkított ösvényein azonban már irreálisan pattogott összevissza a kasztnim. Mindezek ellenére az összhatás egyáltalán nem az idegbajt okozta számomra, hanem a pozitív élményt táplálta.

A TE CSAPATOD

A karriermód nagyon összetett, saját magunk állíthatjuk össze a csapatunk személyzetét, a naptár minden üres helyére magunk választhatunk programot, és egy nagyon komoly méretű fejlesztési fán osztogathatjuk el a szintlépésekért kapott pontjainkat. Mindennek a kinézete teljesen a Codemasters-féle F1-játékok R&D (Research & Development) menüjét juttatta eszembe. Ha ez még kevés volna, akkor a levelezést is figyelni kell, döbbenetesen részletes statisztikákat bámulhatunk, de a számlákat is nekünk kell befizetni egy-egy esemény végeztével, így aztán láthatjuk szépen elillanni egy keservesre sikerült hétvége bevételeit. Választhatunk magunknak rövid és hosszú távú célokat, és ezeket össze kell hangolni az autógyártónk elégedettségével és a csapattagok moráljának pozitívan tartásával. Nem kell félni, mert ha ez éppen nem a mi világunk, akkor csak a sima szezont kell választanunk, és már darálhatjuk is a versenyeket. Külön pirospontot adok az online multiplayer lehetősége mellett az osztott képernyős mód jelenlétének, mivel ez a műfaj már igencsak kihalóban van. Kevesen tudják, de a WRC-játékosok is megmérettetnek az esport-színtéren, így a WRC 8 a 4. szezont hozza el nekünk, hogy versenyre kelhessünk a világ más játékosaival is.

MEGVETTEK KYLÓRA

Mivel is lehetne zárni eme sorokat? Mindenképpen egy hatalmas vállveregetéssel, hogy miután újra visszatértem a WRC-sorozathoz, egy teljesen más programot kaptam a kezeim közé, mint mondjuk 3 évvel ezelőtt. A képzeletbeli lécet az elvárások biztosan magasra teszik, de a Kylotonn most feljebb állította azt a bizonyos mércét önmagának is. Jóslatom szerint két év múlva fogunk majd megint találkozni, addig az is kiderül majd, hogy az Epic Store felé való elmozdulás mennyire volt jó ötlet. Ami bizonyos, hogy jövő szeptemberig az sem derül ki, hogy a steames felhasználók hogyan látják a WRC 8-at a saját szemükkel. Valahogy úgy érzem, hogy a játék ezúttal képes lenne kilépni a „Vegyes” megítélés évek óta szorongató csapdájából.