2007 egy kivételesen erős évnek számított a videójátékos megjelenéseket tekintve, hiszen ebben az esztendőben indul útjára a Crysis, a Mass Effect és a  S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl, de a God of War és a Halo-sorozat is folytatást kapott, valamint ekkor lépett át a Call of Duty franchise a modern hadviselés harcmezeire. Ebben az igencsak erős mezőnyben látott napvilágot a 2K Games és Irrational Games gondozásában készült immersive-sim shooter, a BioShock, ami jött, látott és győzött. Figyelem, cikkünk spoilereket tartalmaz!

Az 1997-ben Ken Levine, Jonathan Chey és Rober Fermier által alapított Irrational Games neve mindenki számára ismerősen csenghet, mivel nekik köszönhetjük többek között a Freedome Force-t, a SWAT 4-et vagy a méltán híressé vált System Shock 2-t, amihez ugyan Levine-ék nagyon szerettek volna készíteni egy folytatást, ám ettől a kiadó, vagyis az Electronic Arts teljes mértékben elzárkózott. Új játékukkal kapcsolatban már 2002-ben megkezdődött az agyalás, ám az akkori koncepció merőben eltért attól, mint amit ma BioShock címen ismerünk. A történet kezdetben sokkal erősebb politikai színezettel bírt, és szektákból menekítettünk volna ki azok tagjait, méghozzá későbbi átnevelés céljából. Helyszíneket tekintve egy második világháborús bunker és  egy űrállomás is felmerült ötlet szintjén, a játék azonban csak nem akart körvonalazódni, így a csapat összhangúan megegyezett, hogy inkább a System Shock 2 szellemi örökösét próbálják meg elkészíteni. A cyberpunk űrállomástól is szerettek volna eltávolodni, így esett a választás az art deco stílusjegyeket magáénak tudó víz alatti városra, Rapture-re.

A BioShock fejlesztését 2004-ben jelentették be a készítők, majd a 2006-os E3 során mutatták meg a nagyérdeműnek. A program koncepcióját, történetét és művészeti irányvonalát a Levine-ra nagy hatást gyakorló írók inspirálták, úgymint George Orwell vagy Ayn Rand. Levine az alábbiakat nyilatkozta anno egy IGN-es interjúban: „Van ez a haszontalan bölcsész diplomám, úgyhogy Ayn Rand és George Orwell műveit is olvastam, és mindenfélét a 20. század utópisztikus és disztópikus irodalmából, amiket egészen lenyűgözőnek találok.” Az opusz technikai alapját az erősen módosított Unreal Engine 2.5 adta, melybe átemeltek néhány fejlesztést az Unreal Engine 3-ból. Bár a fejlesztés jól haladt, a megjelenés előtti belsős tesztek kritikái többnyire negatívak voltak. A nem túl szívmelengető vélemények zömét a sötét helyszínek, az elveszettség érzése, valamint Atlas megbízhatatlanságot árasztó személyiségé és hangja okozta. A fejlesztők a  szívükre vették a kritikát, és neki is álltak kijavítani a felmerült hibákat: fejlesztették a játék fényhatásain, implementálták a céljainknak irányt mutató nyilat, plusz újravették Atlas szövegeit ír szinkronnal, ezzel téve „megbízhatóbbá” a karaktert. A nyitányként szolgáló repülőgépszerencsétlenséget bemutató átvezető is utólag került be, hogy segítse a főszereplővel, Jackkel való azonosulást. Bár Levine elmondása szerint még szükségük lett volna legalább fél év munkára, hogy tökéletesítsék a harcrendszert és fixálják az utolsó összecsapás során megjelenő akadozásokat, a játék 2007. augusztus 24-én végül felkerült a boltok polcaira és osztatlan sikert aratott.

A BioShock minden téren teljesítette az elvárásokat, mivel nemcsak a játékosok, hanem a szaksajtó részéről is rendkívül pozitív fogadtatásban részesült. A Destructoid, az Eurogamer és a Gamer Informer egyaránt 10/10-es értékeléssel illették a játékot, de még tőlünk is 96%-os értékelést kapott anno. A kritikusok éltették az izgalmas játékmenetet, a mély mondanivalóval átitatott történetet és annak prezentálását, valamint a játék látvány- és audiovizuális oldalát. A Game Informer, az IGN, a Spike TV és az X-Play is a 2007-es év legjobb videójátékának hirdette ki, ráadásul még a BAFTA díjátadón is sikeresen behúzta a legjobbnak járó díjat.

Azt gondolom mondanom sem kell, hogy az ünnepelt még így, 16 évvel a megjelenését követően is tökéletes élményt képes nyújtani. Az Irrational Games játéka lényegében az iskolapéldája az erős és stabil lábakon álló koncepció kivitelezésének. A történet premisszája még ennyi év elteltével is egyszerűnek hathat, ami amúgy nem is igazán Jack körül kulminálódik, hisz a „Lennél szíves? (Would you kindly?)” mondattal kapcsolatos csavar leleplezését követően kiderül, hogy a főhős (és ezáltal maga a játékos is) csak egy zsinórokon rángatott bábu szerepét töltötte be. Az igazi főszereplő igazából maga a kalandnak otthont adó Rapture. A vízalatti, ’60-as éveket idéző disztópikus város folyósóit, szintjeit és termeit bejárni még manapság is ugyanolyan vérfagyasztó és nyugtalanító érzés, mint a megjelenésekor volt. Ha pedig játék közben hagyjuk élni a fantáziánkat, akkor a halálra ítélt, pusztuló város romjai alatt megpillanttathatjuk magát a virágzó Rapture-t is, ami nem akármilyen módon meséli el hanyatlásának történetét: a splicerek által mormolt mondatok, a falra vérrel festett szövegek és a város lakói által hátrahagyott magnóüzenetek egyszerre tudnak érdekesek és elborzasztóak lenni. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Bár játékmeneten és magán a harcokon érződik némi 2000-es évek eleji lassú, kimért komótosság, ez semmit sem tud levonni az értékéből. Az összesen 7 lőfegyver, a 10 megszerezhető plazmid(képesség) és az ezekhez tartozó perkek hihetetlen változatossággal töltik meg a küzdelmeket, és megvan a lehetőségünk új és újabb megoldásokat kiagyalni, alkalmazni. Annak ellenére pedig, hogy az alkotás nagyon kevés átvezetővel operál, bőven sikerült megtölteni emlékezetes pillanatokkal, legyen szó Rapture-be érkezésről, az első találkozásról és harcról egy Big Daddyvel vagy Atlas árulásáról.

A BioShock nem csupán egy egyszerű videójáték, hanem egy szó szoros értelemben vett, megkerülhetetlen művészeti alkotás. Ahogy az minden nagy sikert aratott program esetében lenni szokott, úgy ez sem tudta elkerülni a folytatásokat: 2010-ben érkezett a második felvonás, 2013-ban pedig az Infinite, azonban ezek a klasszikusok már egy másik lapra tartoznak.  Ha netán kimaradt volna a cikkünk alanya, akkor csak egy kérdésem van hozzád: mire vársz még? Akik pedig már egyszer átélték Rapture borzalmait, azoknak ideje újból elővenni, hiszen szülinapozunk!