5. AZ EMBEREKNEK NEM TETSZIK A SURVARIUM

A GSC Game World csapata sokáig ígérgette, hogy biztosan el fog készülni a S.T.A.L.K.E.R. 2, tavasszal azonban kiderült: a játék fejlesztése leállt, s biztosan nem fog elkészülni a várva várt folytatás. Az eddig elkészült elemek egy új játék, a Survarium című online FPS-be kerültek át, ami a GSC-ből kinőtt Vostok Games berkeiben készül. A játékot finoman szóval nem tárt karokkal fogadták a rajongók.

A bejelentést követően sok közösségi tag a Vostok Games és a Survarium ellen fordult, mondván ők ezt nem akarják, nem is fogják megvenni a játékot, sőt egyenesen azt kívánták, hogy menjen csődbe a cég. A sok negatív komment természetesen nem maradt szó nélkül, s maga a közösségi koordinátor fakad ki a rajongói tábor ellen: üzenetében Joe Mullin csalódottságát fejtette ki a rajongók visszajelzéseivel kapcsolatban, és ő szégyelli magát a játékosok helyett is.

Mindeközben a S.T.A.L.K.E.R. jogai máig a levegőben lógnak. Több alkalommal is felmerült, hogy a Bethesda vette meg a licencet, de ezt minden egyes alkalommal cáfolta a birtokos Szergej Grigorovics. Legutóbb azt hallottuk, hogy a bitComposer Entertainment csapott le a névre, de ez sem volt igaz.

2012 öt legnagyobb botránya
A bitComposer Entertainment volt a kiadója a a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyatnak néhány régióban.

4. AZ ASSASSIN'S CREED-PER

Az Assassin's Creed sorozat a jelenlegi konzolgeneráció elején látott napvilágot, s teljesen új szellemi tulajdonként gyorsan nagy népszerűségre tett szert. Pályafutása során a Ubisoft eddig öt asztali konzolokra és PC-re elkészült játékot, illetve egy sor kisebb, hordozható konzolokra írt programot adott ki, a képregényekről és a könyvekről nem is beszélve. Furcsa tehát, hogy John Beiswengernek csak 2012-ben jutott eszébe, hogy a Ubisoft munkája hasonlóságokat mutat az ő, 2003-ban megjelent könyvével.

Beiswenger állítása szerint a Link című könyvében megjelent Link Machine és az Animus ugyanaz, illetve, akárcsak az Assassin's Creedben, az ő alkotásában is vallási témák köré felépülő történetet élvezhetünk egy halom gyilkossággal. Az író azt kérte a bíróságtól, hogy a Ubisoft fizessen kártérítést és szüntessék be a sorozatot és annak további terjesztését, továbbá bizarr módon beperelte a Gametrailerst is a játékkal kapcsolatos videók miatt.

A pereskedés végül azzal zárult, hogy a GT peren kívül kártérítést fizetett, a Ubisoft elleni küzdelem pedig félbeszakadt, miután Beiswengernek nem maradt elég pénze ügyvédekre. Később a Ubisoft ellentámadásba lendült és beperelte az írót, azt követelve, hogy fizesse ki a perköltségeiket, s a bíróság tekintse alaptalannak a követeléseit. Természetesen a játékosok is beszálltak az ügybe, alaposan lepontozva a Link című könyvet.

2012 öt legnagyobb botránya
A Ubisoft Brazil ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy az Assassin's Creed sorozat következő része Brazíliában fog játszódni.

3. A 47-ES ÜGYNÖK BAJBA KERÜLT A SZEXI APÁCÁK MIATT

A Hitman: Absolution megjelenéséhez közelítve a Square Enix több videót is kiadott, az emberek emlékezetében azonban minden bizonnyal csak az Attack of the Saints fog megmaradni. Ez egy pár perces, játékmenet-jeleneteket nem tartalmazó reklám szexi latexruhába bújtatott bérgyilkos nők főszereplésével.

A trailer megjelenésének pillanatában nagy balhé kerekedett ki a látottak miatt, az érzékenyebb emberek szemében ugyanis kiverték a biztosítékot az apácák. Persze nem az volt a baj, hogy a 47-es ügynök hidegvérrel, módszeresen végzett velük, hanem a ruhájuk volt kifogásolható, ami sokak szerint szexista, a nőket lealacsonyító.

Az IO Interactive bocsánatot kért azért, ha valaki megsértettek volna a promóciós anyaggal, viszont hozzátették, hogy meglepetésként érte őket ez az egész botrány -- a céljuk az volt, hogy magához a játékhoz és a sorozathoz hűen kissé hihetetlen jelenetet teremtsenek meg. Később leszögezték, hogy az apácáknak a látottaknál komolyabb szerepe van a játékban, nem csak a látvány miatt vannak ott, sőt még egy werkfilm is készült, amiben az osztaggal és a színészekkel ismerkedhetünk meg.

2012 öt legnagyobb botránya
A Square Enix marketingosztálya nincs a topon, ugyanis egy Hitman Absolution Facebook-alkalmazással is mellényúltak.

2. LARA CROFT ÉS A NEMI ERŐSZAK

A Tomb Raider széria legfrissebb újragondolása egy eredettörténet, melyben azt láthatjuk, hogy Lara Croft az átélt veszélyek közepette hogyan vált azzá a félelmet nem ismerő kalandorrá, akit olyan jól ismerünk. Hősünk azonban a játék kezdetén még egy tapasztalatlan fruska, aki egy barátságtalan szigeten kénytelen dacolni az elemekkel és az életére törő banditákkal.

A Kotaku által készített egyik interjúból kiderült, hogy a játéknak otthont adó sziget egyáltalán nem gyerekjáték, hiszen Larára folyamatos veszély les, sőt egy alkalommal még meg is akarják erőszakolni. Ezt a játék gyártásvezetője, Ron Rosenberg nyilatkozta az E3 során, a szavai hatására pedig gyorsan botrány alakult ki, a sajtó ugyanis allergiás erre a témára, főleg, ha az játékokkal kapcsolatban jelenik meg.

Az esetet több nagyobb portál is felkapta, a hír körbejárta az internetet, miközben a Crystal Dynamics vadul próbálta menteni a menthetőt. A játék tervezője, Darrell Gallagher tagadta, hogy bármiféle nemi erőszak szerepelne a játékban, s elmondta, hogy csupán egy olyan helyzetet kívántak teremteni, ami gyors döntéshozásra kényszeríti Larát: vagy megöli a támadóját, vagy ő hal meg. A csapat semmilyen mértékben nem akar foglalkozni a nemi erőszak témájával, s már sajnálják, hogy ezt a szót használta Rosenberg.

2012 öt legnagyobb botránya
Az új Larát az angol színésznő, Camilla Luddington alapján modellezték le.

1. A MASS EFFECT 3 BEFEJEZÉSE

A Mass Effect 3 megjelenésekor még nem gondoltuk volna, hogy ekkora balhé lesz, hiszen a kezdeti értékelések ódákat zengtek a BioWare munkájáról -- csakhogy aztán hangot adtak a rajongók is: az embereknek egy cseppet sem tetszett a trilógia befejezése, az elégedetlenség pedig odáig fajult, hogy tavasszal másról nem is volt szó, csak a Mass Effect 3-ról.

A nagy probléma azzal volt, hogy a finálé nem tükrözte a korábbi játékokban megtapasztalt szabadságérzetet: mindösszesen három választási lehetőségünk volt, amelyek lényegében nem különböztek egymástól, csak a színük volt más. Ezen felül a befejezés rengeteg kérdőjelet hagyott maga után, s olyan lyukakat szaggatott a történetbe, ami miatt egyesek teljesen elveszették a BioWare-be vetett bizalmukat.

A befejezés megváltoztatásának érdekében petíció indult, volt, aki süteménnyel próbálta jobb belátásra bírni a fejlesztőket, sőt még a fogyasztóvédelmi hatóságnál is feljelentették a céget, mondván, megtévesztő volt a Mass Effect 3 reklámja. A fejlesztők egy ideig persze kiálltak a munkájuk mellett, de végül beadták a derekukat, s nyáron kiadtak egy, a finálét kiegészítő DLC-t, azzal a céllal, hogy elvarrjon néhány szálat és lecsillapítsa a játékosokat.

2012 öt legnagyobb botránya
A BioWare már nekilátott a sorozat következő részének fejlesztéséhez, amivel kapcsolatban még csak annyi biztos, hogy Shepard nem lesz benne.