No Man’s Sky, Watch Dogs, Mafia 3., Recore. Négy játék az utóbbi időkből, amelyek már az első előzetesük alapján nagy visszhangot kaptak, a játékos tömegek pedig piedesztálra emelték. Nem véletlenül! A No Man’s Sky-ban az emberek a Minecraft utódját látták meg, csak éppen döbbenetes és hatalmas látványvilággal megspékelve. A Watch Dogs hihetetlen nagy játszóteret ígért a hackelés korlátlan lehetőségével karöltve. A Mafia 3 a legelső Mafia-játék hangulatát hivatott újra megeleveníteni a második rész pörgős harcrendszerével megfejelve. A Recore pedig az eredeti Super Metroid-játékok hamisíthatatlan stílusát szerette volna újfent a képernyőinkre éleszteni. Legnagyobb sajnálatunkra ezen felsorolt ígéretek közül semmit nem tudtak megvalósítani a fejlesztők.
Hype Overkill
De akkor mi a gond ezekkel a játékokkal? Nem kellene annyi előzetes infót meg videót kiadniuk? Egyáltalán nem is kellene beszélniük róla, nehogy a hype áldozatává váljon a saját alkotásuk? Akkor meg kapásból ugrott egy-egy jól sikerült E3, vagy Gamescom bemutató, nem? Természetesen vannak ilyen típusú alkotások is, amelyekről a megjelenésig azt se tudtok, hogy egyáltalán fejlesztik azt a játékot. Viszont akkor mi a legjobb mód arra, hogy tudjanak róla az emberek, miközben ne legyen körülötte mindent elpusztító hype?
Hogy az igaz választ megleljük, vissza kell térnünk egészen az ókorig, egészen pontosan Horatius tanításaiig: „Aurea mediocritas”, vagyis az arany középút. Elsőre lehet, furán hangozhat, de teljes mértékben igaz. Nem muszáj túl sok információt kiadni egy készülő játékról (főleg akkor nem, ha a megmutatott elemeken kívül durván szólva nincsen semmi más benne). A kevesebb néha több, és ez így van rendjén. Egy előzetessel meg lehet nyerni a közönséget, nem kell egymás után harminc. Viszont ha maga a játék képes kezelni a körülötte keletkezett hype-ot (Grand Theft Auto-sorozat, de akár a The Witcher 3-at is ide lehetne sorolni), akkor csak nyugodtan. Ha a felkapott elemek mellett van még sok másik is a tarsolyában, és ezeket profin és megnyerően tudják kijátszani, akkor (nagy) baj nem lehet belőle. De ha Call of Duty, akkor az a nagy változatosság, hogy most nem a Földön lövöldözünk, hanem az űrben. Juhéé!
De térjünk vissza az egyik fentebb említett játékhoz, a No Man’s Sky-hoz. 2013-ban lehetett először igazán közelről is bepillantást nyerni ebbe az alkotásba, és mindenkit lenyűgözött. Élő, légező világ, telis-tele furcsábbnál furcsább és egyben egyedinél egyedibb állatfajokkal, mindezt egy gyönyörű grafikus motorral kreálva, és pluszban (ami lehet, a legfontosabb) a szabadságérzet. A játék nem fogja a kezünket. Azt csinálhatunk, amihez éppen kedvünk szottyan, oda repülünk, ami éppen megtetszik. Nem hiába emlegették az emberek a Minecraft stílusát ezzel kapcsolatban. A közönség (jogosan) felkapta ezt a címet, és erről kezdtek beszélni. Még az az ember is tudta, hogy mi az a No Man’s Sky, akinek fogalma sincs, hol kell bekapcsolni a számítógépet.
És ezt a fejlesztők kihasználták (bocsánat a szóhasználatért)! Egy indie csapat negyedik játéka ekkora visszhangot kap, ekkora hype van körülöttük, akkor lehetséges, hogy porszem kerülhet a gépezetbe – méghozzá nem is egy. A ’83-as A sebhelyesarcú című Al Pacino film óta tudjuk, hogy a hirtelen jött hatalom könnyűszerrel meg tudja részegíteni az embert, ami jelen esetben meg is történt. A Hello Games lassanként fedte fel az újabb információkat az alkotásukról, ezzel még nagyobb lelkesedéssel töltve el a játékosokat. Majd végre valahára megjelent a No Man’s Sky idén augusztusban. És a legelső mondatok egyike az emberektől az „Ennyi?” kérdés volt.
A No Man’s Sky jó lehetett volna. Ahogy a Watch Dogs is egy élvezhető shooter, vagy a Destiny egy Halo-Borderlands keverék. Ha nem szúrták volna ki a szemünket be nem tartott ígéretekkel, és ha nem lövik le az összes kontentet, amik megtalálhatóak a játékokban. Félre ne értsetek, nem annyira rossz alkotások ezek (bőven voltak silányabbak idén), de ahhoz képest, hogy mit reklámoztak velük kapcsolatban, nagyobb a csalódásérzet. Mert ha nem tudtunk volna semmit a No Man’s Sky-ról, akkor sokkal magasabb lett volna a valószínűsége annak, hogy azt mondjuk rá, nem hibátlan, de el lehet vele lenni.
És itt kanyarodnék vissza a cikk elején lévő állításhoz, hogy ebben a „hype overkill-ben”, bizony mi, játékosok is hibásak vagyunk. Az egy dolog, hogy a fejlesztők kihasználták a lehetőséget, hogy könnyebben eladhassák a saját játékukat (még a megjelenés előtt), de egy éremnek mindig két oldala van. Mi voltunk azok, akik non-stop beszéltek arról, hogy mekkora szabadság lesz majd a „Nem vénnek való Űr” világában, meg hogy minden egyes hackelés micsoda élvezet lesz az „Őrkutyákban”, viszont ezek nagy mértékben idealizálva lettek. Megszépítettük ezen elemeket, és egy pillanatra sem ötlött fel bennünk, hogy talán egy bizonyos idő után unalmasnak, monotonnak fognak hatni. Most természetesen lehetne arról is vitatkozni, hogy a fejlesztők, vagy a játékosok azok, akik inkább hibásak ebben a helyzetben, de nem lenne sok értelme. A végeredmény úgyis az lenne, hogy egy újabb jónak ígérkezett játék veszett oda.
Good Hype
Ellenben, hogy a zárás ne az Olvasó teljes melankóliába fulladását okozza, azért a hype nem csak rossz dolgokra jó. Itt van a The Witcher 3: The Wild Hunt, a Dark Souls 3, az új Doom, vagy akár a Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain (ami szerintem máig az utóbbi idők legnagyszerűbb játéka), amely alkotások jól kezelték a felkapottságot. Elárultak és mutattak is belőlük sok mindent, de ezek mellett bőven volt bennük kraft, bőven le tudtak minket kötni más elemekkel is. És ez jó, mert igényeljük! Senki nem szereti, ha a semmivel szúrják ki a szemüket, ellenben azt mindenki imádja, ha egy régóta beígért alkotás megérte a várakozást, és ha nem is sokat, de egy kicsit hozzánk tett ezzel. Szóval Dishonored 2, Watch Dogs 2, God of War 4, The Last Guardian vagy Resident Evil 7. Mi bízunk bennetek, ne okozzatok csalódást!
Most Ti jöttök! Mi volt az a nagyon felkapott játék, amit régóta vártatok, és minden egyes pillanata megérte a várakozást?
Azzal én vitatkoznék, hogy jól kezelte a Konami( nem Hideo Kojima-ra gondoltam, mikor leírtam azt, hogy Konami) a MGS V hype-ját, vagy akár azt, hogy jó lett-e a játék (kétségkívül nem lett jó), de hosszasan beszélhetnék még a Phantom Pain-ről, de nem fogok.
Kis ízelítő: https://www.youtube.com/watch?v=MbvJtznqkBE
Én bizakodom! :D
A mechcommander 2 meg ordít, hogy folytassák már, sajnos senki sem vállalta be egy az egyben a folytatást, pedig a mai kor színvonalának megfelelően csinálhatnának egy folytatást.
A legjobb játék amit eddig vártam (tudom, hogy vén szipirtyó vagyok ;)) és nagyon tetszett, az a Mechander 2. része volt! Mindenben meghaladta a korát! És a gépeink összeállításával is el lehetett szöszölni a bevetés előtt!!!
A negatív emlékem a nagy hype ellenére egyértelműen a Heroes of Might and Magic 6. része volt! Szinte mindenben rossz irányt vett a sorozat ennél a résznél...
Azt hiszem ellennék én mindenféle hype nélkül is... :)
Itt van például talán minden idők legpofátlanabb rajtja, a no man's sky. Egy csomó hazugság hangzott el a fejlesztők szájából, olyan megrendezett videókat mutattak gameplay címszó alatt aminek köze sincs a valós játékhoz. Az emberek elhitték ( mert el akarták hinni, égtek a vágytól egy ilyen játékért ), aztán kaptak egy ocsmány, kamu töredék üres céltalan játék szerűséget.
Az egészről messziről ordít, hogy félkész a cucc, de érezvén a hype hatásait, volt pofájuk AAA- kategóriás játékként kiadni ezt a szemetet! Ez egy dolog, a probléma, hogy ezt megtehették, mindenféle következmény nélkül úgy, hogy közben dollár milliókat kerestek vele !!! Hát a büdös k*va any*kat ! :(((
+ Pozitív példa volt: Xcom, Civ VI, Overwatch, Doom,
- Negatív példa: M&M: Legacy, Order:1886, Arkham Knight, Battlefront, BF1, FO4 csak hogy a legfrisebb sérelmeimet soroljam... De nem lenne teljes a lista ha nem köpködném meg itt is az új SimCity-t... Azért még valakinek pokolra kell jutnia...
1. Miért van az, hogy a Bethesda (az évek óta rettenetes startjaival) és sok más cég is mindenféle nagyokat mond, ahelyett hogy a játékot elérhetővé tennék egy-két millió ember számára? Miért van az, hogy a megjelenés előtt egy szűk fél hónappal még senki sem próbálhatta ki a Watch Dogs 2-t? Ezek a cégek nem büszkék a termékeikre, és félnek, hogy ha az emberek kipróbálják akkor csalódni fognak. Ez az a hype ami kiöli a vásárlói bizalmat minden értelmes emberből (és maradnak a fanboyok/girl-ök).
2. Érdekes módon azoknál a játékoknál sosincsen probléma a hype után ami hozta a "reklámozott" szintet. A csapból is a Witcher 3 folyt, de amit ígértek a játék teljesítette...de még hogyan.
3. Vannak cégek akik érdekes módon nem érzik úgy hogy ígérgetni kellene... Firaxis, Paradox, Blizzard nem mond nagyokat. Megjelenés előtt (és utána is) élő streamen válaszolnak, emberek tömegei nyúzzák a játékokat, és még ha valami el is van rontva képesek kommunikálni és nem leplezik PR baromsággal.
4. Vannak programok amiket nem is kell hype-olni. Vagy egy olyan rétegnek szólnak ami úgyis elég intelligens a vásárláshoz, vagy egyedi. Ezek a játékok az adott közösségen belül maguknak is generálnak érdeklődést...
Tanulság... A "hype" egy elég költséges marketing eszköz ami (bármennyire is szeretnék) nem pótolja a tartalmat és könnyen visszasülhet ha ostoba módon erőltetik. A gond mégsem maga az eszköz, hanem ahogy a kiadók viszonyulnak hozzá. Mindenki a lehető legmagasabb első heti eladásokat akarja látni, és senkit sem érdekel, hogy ezért mekkora ordas hazugságot kell kiabálnia... Csak tessék megnézni az első videóktól kezdve a mai helyzetig mennyit "változott" a Division... Az Ubi pofátlanul és látványosan hazudik már hosszú évek óta minden létező megnyílvánulásukban a nagy "előadások" alatt...
mikor jön a "szerkesztés" funkció? 8)
plusz meglehett venni occsópízért, dlcstül 1-2 év múlva (persze így is ott szomorkodik a sztím fiókomban évekig). plusz megjelent kb annyi javítás, amennyi meg akart jelenni, közösségi is (igen, rád nézek, bethesda!).
de ha mindenki így járna el, a nagyszabású játékok finanszírozhatatlanná válnának, én nem/később/drágábban tudnám csak megvenni a goty verziókat, szóval légyzi ti csak pengessétek a tizenötöt, lehetőleg elővételben, plusz a dlckért a megjelenéskori árat.
köszi! 8)
Nem rendeltem elő sosem semmit én minden játéknál kivárok, ezért van az, hogy nem is csalódok, még akkor sem, ha várok most pár játékot, de nem táplálok hype-ot irántuk. Lesz amilyen lesz és ha leárazzák, akkor játszok velük.
A StarCraft2 Legacy of the void -t Colledtors-ban előrendeltem és az' Into the void' nál csak lestem.
Viszont csak azt veszem meg hamar amiben hype helyett, a saját elvárásaimat veszem alapul.
Amúgy nekem a The Evil Within volt az ami megérte a várakozást. Kicsit megijedtem amikor bejelentették, hogy i7 lesz a minimum, de nem hittem nekik és milyen jól tettem. Nagyon olcsón sikerült Season Passt is szerezni és így az egyik legjobb horror játék lett nálam.
Amúgy a hypeprobléma kulcsa ott van leírva a cikkben. "Be nem tartott ígéretek".
Itt bukik meg a dolog. A NMS-al sem azzal volt a baja az embereknek, hogy annyit tud, amennyit a videók mutatnak. A baj ott volt, hogy sok olyat nem tud, amit márpedig a videók igenis megmutattak. Ha mindent betartottak volna, amit beígértek, akkor sem biztos, hogy egy izgalmas játékot kapunk, de annyi biztos, hogy a megjelenést elkerülte volna a közutálat.
Amúgy, ez az élet minden területén így van. Mindig a várakozás az eseményeket megelőző várakozás a legizgalmasabb. Karácsonykor sem konkrétan a karácsony napja a legjobb, hanem az azt megelőző pár hét, hogy mindjárt itt a karácsony. Nyaralásnál ugyanez. Olyan hamar elmegy a nyaralással eltöltött idő, hogy észre sem veszed, de az azt megelőző hetek soha nem akarnak eltelni. Ilyen a természetünk. Minden csak addig érdekes, ameddig meg nem szereztük.
Ezért lesz jobb egy olyan dolog, ami a semmiből kerül elő, és nem előzte meg semmiféle várakozás.
2. Ne verjenek át (tudom könnyű azt mondani... de ebben az esetben a kiadókra céloztam) 10/7 nem azt a játékot kapjuk amit bemutattak pl: rosszabb grafika, hiányos tartalom, tele buggal, dlc hegyek.