Noha John Carmack, az id Software egykori programozó zsenije azt mondta néhány évtizeddel ezelőtt, hogy az FPS-ekben körülbelül annyira fontos a történet, mint a felnőttfilmekben, mostanra rengeteg olyan belső nézetű lövölde látott napvilágot, amelyben a sztori legalább annyira lényeges, mint maga a játékmenet. Többek között az Irrational Games 2007-es mesterműve, a BioShock is ebbe a kategóriába sorolható, Ken Levine alkotása ugyanis túlzás nélkül művészi szintre emelte a történetmesélést – talán senkit sem kell emlékeztetnünk a program legnagyobb fordulatára.

A játék zsenialitása abban rejlett, hogy a párbeszédek és a monológok mellett a földi Paradicsomnak szánt Rapture lepusztult utcái is regéltek, méghozzá szavak nélkül, pusztán a látványra alapozva – a vizuális sztorizgatás persze már 2007-ben sem volt újkeletű, inkább a kivitelezés miatt kerekedett el a játékosok szája. A felhők közé kalauzoló BioShock Infinite aztán még magasabbra tette a lécet ezen a téren, amire szüksége is volt az opusznak, hiszen gameplay terén nem minden szempontból felelt meg a kor elvárásainak. Az álleejtő pillanatokban bővelkedő cselekményre végül a 2014 márciusában megjelent DLC, a Burial at Sea – Episode 2 tette fel a koronát, ami olyan gyönyörűen keretbe foglalta Rapture és Columbia keserű históriáját, hogy tudtuk: ha egyszer új fejezettel bővül a franchise, nagyon nehéz helyzetben lesznek a készítők. 

Nos, úgy fest, nem voltak alaptalanok az akkori aggodalmaink, a Bloomberg új jelentéséből ugyanis kiderült (köszönjük, IGN!), hogy bár a 2019-ben alapított Cloud Chambers Games már évek óta hegeszti a BioShock 4-et (közel sem biztos, hogy ez lesz az FPS címe), sajnos elég rosszul áll a produkció szénája. A portál rámutatott, hogy a 2K Games vezetőit egyáltalán nem győzte meg a játék jelenlegi verziója, így Kelley Gilmore-nak távoznia kellett a stúdió éléről, a kreatívigazgató, Hogarth de la Plante pedig kiadói szerepkörben folytatja a karrierjét.

Keményen dolgozunk azért, hogy a lehető legfényesebb legyen a BioShock jövője. Ebben a pillanatban van egy jó játékunk, de azt akarjuk, hogy inkább nagyszerű legyen. Szorosan együttműködünk a stúdió vezetőségével annak érdekében, hogy megvalósulhasson ez az elképzelés – olvasható a 2K Games nyilatkozatában. Ahogy arra az IGN is felhívta a figyelmet, a fejeseknek leginkább a széria gerincét képező narratíva megvalósítása szúrta a szemét, így az elkövetkezendő hónapok során a történet átdolgozása kerül a fókuszba – bízzunk benne, hogy eredményes lesz az átszervezés. Egy darabig tehát még biztosan nem látogatunk el az újabb világítótoronyba, öröm viszont az ürömben, hogy addig talán befut Ken Levine következő nagy (vagy legalábbis nagynak szánt) dobása, a Judas.

A borítóképek forrása: 2K Games/Irrational Games