A Silent Hill-játékokat valószínűleg az is ismeri, aki amúgy nincs oda a horrorért, és ez nem is csoda. A Konami szériája a 2000-es évek elejének talán leghíresebb túlélőhorrorja, aminek a címe gyakorlatilag a mai napig egyet jelent a szürreális látványvilággal és a csontig hatoló, kegyetlenül nyomasztó atmoszférával. Elvégre Silent Hill ködbe borult utcái vagy rádiónk folyamatosan erősödő statikus recsegése, ahogy a város rémei egyre csak közeledtek, olyan emlékek, melyeket nehezen tud csak kiverni az ember a fejéből.

Ennek fényében pedig abszolút érthető, hogy miért volt akkora az öröm, mikor elkezdtek szivárogni a pletykák egy esetleges új Silent Hillről, melyet ráadásul állítólag az eredeti játékok alkotói jegyeznek majd. A Konami egyelőre tagad, azonban több megbízhatónak tartott forrás is jelezte, hogy igenis készül a japánoknál egy friss Silent Hill, aminek már a leleplezése sincs olyan messze. Ezen felbuzdulva pedig most mi is visszaemlékezünk a franchise történelmére, hogy lássuk, hogyan alakult a legendás széria sorsa az elmúlt két évtizedben.

silent-hill-02.jpg

Az aranykor: a Team Silent játékai

A Silent Hill története a ’90-es években kezdődött, mikor a Konami elhatározta, hogy szeretne egy olyan horrorjátékot, ami nyugaton is megállja a helyét. A cím elkészítésére a japán kiadó végül létrehozott egy belsős fejlesztőcsoportot, a Team Silentet, mely lényegében csak és kizárólag olyan emberekből állt össze, akik belebuktak a korábbi projektjeikbe, és ezért el akarták hagyni a céget, ráadásul a legtöbbjüknek a horror műfajával sem volt sok előzetes tapasztalata.

És bár az ember könnyen hihetné azt, hogy egy bukott fejlesztőkből összeválogatott csapatot ráengedni egy olyan zsánerre, amit nem ismernek, biztos recept a katasztrófához, a valóságban pont ennek az ellenkezője történt. A Team Silent emberei elképesztően jó érzékkel nyúltak a túlélőhorror műfajához, olyan művekből merítve ihletet, mint a Jákob Lajtorjára, Stephen King könyvei vagy épp A Mester és Margarita, a végeredmény pedig a játékipar egyik legendás címe, az 1999-es Silent Hill lett.

silent-hill-03.jpg

Az első Silent Hill gyakorlatilag egyből lerakta az alapokat, melyek a mai napig meghatározzák a szériát: főhőse egy egyszerű átlagember, helyszíne a címszereplő Új-Angliai kisváros, Silent Hill, illetve annak önmagából kifordított, „túlvilági” verziója, maga a játék pedig a semmiből előugró szörnyek helyett inkább az atmoszférával hozza a frászt a játékosra. Itt bukkant fel először a sorozat meghatározó elemének számító köd is, bár ekkor még inkább praktikus okokból: a hardver egyszerre nem tudott sokat megjeleníteni a városból, ezért a fejlesztők így csökkentették a látótávolságot.

Silent Hill végül mind a játékosok, mind a kritikusok körében hatalmas siker lett, azonban a Team Silent még tudta fokozni a tempót: 2001-ben előálltak a sorozat második részével, mely bár sztorijában nem kapcsolódik az elődhöz, de cserében ugyanúgy Silent Hill városában játszódik. A folytatás lényegében tovább finomította az első rész nagyszerű receptjét, a végeredmény pedig minden idők egyik legjobb horrorjátéka lett, ami számtalan remek húzása mellett a zsáner egyik legemlékezetesebb ellenfelével is megajándékozott minket a Pyramid Head személyében.

silent-hill-04.jpg

Az első két rész sikeresen lefektette a Silent Hill-franchise alapjait, a Silent Hill 2 megjelenése után azonban a Konami stratégiát váltott, és két, egymástól gyökeresen eltérő folytatást is berendelt. Az egyik ilyen cím egy amolyan kötött pályás lövölde lett volna, míg a másik egy akciódúsabb spon-off, Room 302 címen, mely a Silent Hillre jellemző fejtörőket a háttérbe szorítva a harcra koncentrált inkább. Végül mindkét projektből számozott, teljes értékű folytatás lett: a kötött pályás lövölde Silent Hill 3-ként, a spin-off pedig Silent Hill 4: The Roomként került a nagyérdemű elé.

A Silent Hill 3 gond nélkül elnyerte mind a rajongók, mind a játékosok tetszését, az egy évvel utána debütáló Silent Hill 4: The Room azonban már kicsit megosztóbb cím lett. Noha a játék hangulatára és sztorijára nem lehetett panasz, sokan kifogásolták, hogy az első három részre jellemző fejtörők szinte teljes egészében eltűntek, ahogy az akciódús játékmenet sem jött be mindenkinek. Ennek ellenére a Silent Hill-franchise renoméján nem esett nagy csorba, és mindenki izgatottan várta a következő felvonást, a Konaminak azonban más tervei voltak, és 2005-ben feloszlatta a Team Silent csapatát.

silent-hill-05.jpg

A nyugati Silent Hill-játékok

Hogy a Team Silent 2005-ben miért került feloszlatásra, azt a Konami hivatalosan nem árulta el, mindenesetre a döntésben érintettek szerint leginkább arról volt szó, hogy a kiadó szerette volna nyugati stúdióknak átpasszolni a Silent Hill fejlesztését. Ez a tervük pedig valóra is vált, hiszen 2005-től kezdve egy amerikai, egy angol és egy cseh stúdió is dolgozott a sorozaton, bár hozzá kell tenni, hogy a Team Silent és az első négy rész sikereit egyik sem tudta reprodukálni.

A franchise először a Climax Actionhöz került, akik 2007-ben leszállították nekünk a Silent Hill: Originst. Ez egy igencsak akcióorientált játék lett volna a Resident Evil 4 mintájára, azonban az első visszajelzések alapján a csapat végül taktikát váltott, és egy hangulatában és játékmenetében egyaránt a klasszikusokat idéző Silent Hillt szállítottak le nekünk, mellyel igazából csak annyi volt a baj, hogy túl sok újdonságot nem tudott mutatni.

silent-hill-06.png

Az angol csapat ezután még visszatért egyszer a Silent Hill vérfagyasztó világába (mint hamarosan látni fogjuk, a nyugati stúdiók közül ezt egyedül ők tudták megtenni), és elhozták nekünk a legelső játék újraértelmezését Silent Hill: Shattered Memories címen. Ez, az Originstől eltérően, igencsak sokat csavart a jól bejáratott formulán, teljesen eltüntette például a harcot, és az eredeti sztoriba is alaposan belenyúlt, azonban ezek a változtatások nem feltétlen győzték meg a játékosokat és a kritikusokat, így a Shattered Memories végül sokak szerint a sorozat legalulértékeltebb része lett.

A Double Helix alkotása a fenti két címnél már jóval megosztóbb játéknak számít. Az amerikai csapat 2008-ban állt elő a Silent Hill: Homecominggal, mely bár külsőségeiben sikeresen utánozta a sorozat korábbi részeit a köddel lepett utcáival és groteszk szörnyeivel, azonban a nyomasztó hangulat szinte már teljesen kiveszett belőle. Főhősünk ezúttal nem egy átlagember, hanem egy katona, maga a játékmenet pedig még a Silent Hill 4-nél is akciódúsabb lett, ez pedig sem a kritikusoknál, sem a játékosoknál nem feküdt túl jól, így a Homecoming a sorozat leggyengébbre értékelt részévé vált.

silent-hill-07.jpg

Végezetül pedig 2012-ben befutott a sorozat máig utolsó darabja, a Silent Hill: Downpour, a cseh Vatra Gamestől, ami megítélésében nagyjából az Origins és a Homecoming között található félúton. A csehek nagyon jól eltalálták a klasszikus Silent Hill-hangulatot, és az általuk írt sztori is meglehetősen jól sikerült, azonban a Downpour technikai oldala sajnos elég gyatra volt, ami miatt nem igazán tudta magát belopni a kritikusok szívébe, a Konami pedig az elmúlt évek bukdácsolását megunva úgy döntött, ideje újra japán kezekbe adni a népszerű sorozatot.

silent-hill-08.jpg

A folytatás, amit mindenki imádott, mégis elkaszálták

A Konami nem is tétovázott sokat az új, japán Silent Hill kapcsán: a Downpour megjelenése után fél évvel, 2012 őszén felkérték a legendás Kodzsima Hideót a projekt vezetésére. A rendező rá is bólintott az ajánlatra, így megkezdődhettek a Silent Hills munkálatai, melyen Kodzsima mellett olyan nevek dolgoztak, mint Guillermo del Toro és a főszereplőt játszó Norman Reedus. A csapat 2014-ben még egy rövid, játszható teaserrel is előállt, melyet P.T. néven töltöttek fel a PlayStation Store kínálatába, és ami instant siker lett a játékosok között.

A legtöbben egyetértettek abban, hogy a P.T. egy vérfagyasztó, szürreális alkotás, ennek megfelelően pedig méltó folytatása a legendás szériának. A Silent Hills iránti érdeklődés az egekbe szökött, mindenki izgatottan várta, hogy a remek ízelítő után mégis milyen lesz a teljes játék. Ezt  azonban végül soha nem tudhattuk meg: 2015-ben Kodzsima és a Konami nagyon durván összekapott, ennek eredményeképp pedig a Silent Hillst is elkaszálta a kiadó, 2015. április 26-án megerősítve, hogy a P.T. teljes verzióját bizony már soha sem fogjuk megkapni.

silent-hill-09.png

Az új Silent Hill

Végezetül pedig lássuk, hogy a legfrissebb szivárgások alapján mire lehet számítani az állítólagos új Silent Hill-játék kapcsán! Fontos leszögezni, hogy ezek nem hivatalos információk, így érdemes őket fenntartással kezelni, de a legtöbb pletyka azért olyan megbízhatóbb forrásoktól származik, akik a múltban, más címekkel kapcsolatban már többször is fején találták a szöget.  

A szivárgások alapján pedig egy kifejezetten érdekes projektnek nézhetünk elébe, hiszen a legtöbb bennfentes egyetért abban, hogy egy komplett rebootot kapunk, méghozzá az eredeti játékok alkotóitól. Visszatér például a Silent Hill szörnyeinek megálmodója, Itó Maszahiro, a játék rendezője és írója, Tojama Keicsiró, és a széria legendás zeneszerzője, Jamaoka Akira is. Hogy a hivatalos bejelentés miikor esedékes (feltéve persze, hogy a pletykák igazak, és tényleg készül a reboot), az még nem tisztázott, de reméljük, nem kell már sokat várnunk rá.